לקוחות רבים התלוננו בחודשים האחרונים נגד אתר STORY PHARM הישראלי המציע בשמים למכירה אונליין. תלונות רבות צצו ברשתות החברתית, לצד פניות למועצה לצרכנות בנוגע לאתר שבו מוצעים למכירה בשמים במחירים נמוכים משמעותית בהשוואה לחנויות אחרות - אך לא מספק את הסחורה.  

כמה צרכנים סיפרו ל-N12 כי לאחר שרכשו בשמים באתר, שכל אחד מהם עלה מאות שקלים, המוצר כלל לא הגיע אליהם, זאת למרות שבאתר מתחייבים למשלוח תוך יום. בהתכתבות בוואטסאפ מול שירות הלקוחות של האתר, נמסר ללקוחות כי המוצר "לא נמצא במלאי" למרות שבאתר נכתב כי הוא כן זמין לקנייה - וכבר נגבה מהם תשלום. בניסיון להשיג את הכסף ששילמו בחזרה מול שירות הלקוחות נתקלו הלקוחות במענה לקוי, בסחבת של ימים עד חודש ובמוצר שלא התקבל. 

"אמרו לי שמאוחר מדי והכסף כבר שולם"

כך למשל, טובה ממרכז הארץ שרכשה בסוף יולי שני בשמים במחיר של 446 שקל דרך האתר. תחילה הייתה מרוצה מהרכישה במחיר משתלם, אך עד מהרה הבינה שלא תקבל את הבושם שרכשה וגם לא את הכסף. "שילמתי דרך הביט וקיבלתי חשבונית", נזכרת טובה בשיחה עם N12, "יומיים לאחר מכן הם שלחו לי הודעה שאין את הבשמים שהזמנתי במלאי וביקשתי מהם לבטל את ההזמנה. הם אישרו לי את הביטול ומסרו לי שתוך 4-7 ימי עסקים אני אקבל את הכסף בחזרה".

נפגעה מחנות סטורי פארם
נפגעה מחנות סטורי פארם

טובה המשיכה לכתוב לשירות הלקוחות של האתר, אך עדיין לא קיבלה את כספה בחזרה. "החלטתי כבר לפנות לחברת האשראי ולנסות לבטל את העסקה, אך נאמר לי שפניתי מאוחר מדי מאחר והכסף כבר שולם", סיפרה. בני משפחתה של טובה חיפשו ברשת אודות האתר שממנו הזמינה ונתקלו בפוסטים שמגוללים את הסיפור שלה בדיוק. רק היום, לאחר פניית N12 לאתר, וכחודש לאחר שביקשה לבטל את העסקה - הוחזר לטובה כספה. 

"למה נותנים ללקוח להזמין מוצר שלא במלאי?"

גם א' הזמינה בתחילת חודש יוני בשמים דרך אתר סטורי-פארם והאמינה כי תקבל את המוצרים שלה תוך יומיים. כבר למחרת פנתה לשירות הלקוחות בכדי לבדוק אם הזמנתה התקבלה - ונמסר לה כי המוצרים שהזמינה אינם נמצאים במלאי. בבית העסק ביקשו ממנה להמתין עוד שבוע והם ישלחו לה את המוצר, לאחר מכן, היא פנתה שוב ובאתר התנצלו וביקשו ממנה להמשיך לחכות.

"חיכיתי כמעט חודש למרות שהם מתחייבים ליומיים אספקה", מציינת א' במכתב שהעבירה למועצה לצרכנות, "למה נותנים ללקוח להזמין מוצר כאשר הוא לא במלאי ומופיע שהוא במלאי באתר? למה מציינים שהוא לא במלאי רק לאחר ביצוע ההזמנה?". א' פנתה בשלישית לאתר וביקשה החזר כספי, שגם אותו לא קיבלה. רק היום לאחר פניית N12 לאתר זוכתה א' בכספה.  

"זה היה לי מאוד מוזר"

כך גם נדב ממרכז הארץ שגילה כי באתר המדובר מוכרים את הבושם שהוא אוהב במחיר נמוך יותר ב-30% מהמחיר שהוא רגיל לשלם. לאחר שביצע את התשלום, פנו אליו מהאתר ובישרו לו כי הבושם שלו לא נמצא במלאי והמוצר יתעכב. "זה היה לי מאוד מוזר", מציין נדב, "הסתכלתי שוב באתר והבושם עדיין הופיע שם, התחלתי לחפש על החברה שלהם בגוגל - וככה הבנתי שזה עוקץ". נדב פנה ישר לחברת האשראי וביקש לבטל את העסקה.  

במועצה לצרכנות התקבלו ישרות רבות של תלונות נגד סטורי-פארם בשבועות האחרונים, דבר המעלה חשש לפגיעה רחבת היקף בציבור הצרכנים. ברוב התלונות, מסרו הצרכנים כי המוצר כלל לא סופק ואף לא קיבלו החזר כספי. יש לציין שהמתלוננים קבלו החזר כספי רק אחרי שהמועצה פנתה לאתר. באחד המקרים טוען הצרכן כי הבושם שרכש הוא מזויף. מעבר להפרת הוראות החוק לכאורה, הטעיה, סירוב ביטול עסקת מכר מרחוק וריבוי תלונות בעניין אי אספקת מוצרים מעלה חשש לעוקץ. 

כך תימנעו מעוקצים דומים ברשת

המועצה לצרכנות ממליצה לנקוט בכל אמצעי הזהירות כדי להימנע מפגיעה ברכישה באינטרנט: בראש ובראשונה, חשוב לבדוק בפורומים האם צרכנים אחרים נפגעו מהאתר. במקרה זה, בדיקה באפליקציה של האתר העלתה כי ישנה אזהרה מחודש יוני האחרון, אחד הגולשים כתב: "הונאה! לא מספקים את המוצר, תתרחקו מהם".

סימן נוסף שהיה אמור להדליק נורה אדומה, הוא שמספר הח.פ של החברה היה קצר - 9 ספרות ולא 10 ספרות. דבר מחשיד נוסף הוא שבאתר האינטרנט, כתובת העסק שונה מזו שכתובה על הקבלה. בנוסף, אין מענה אנושי מהחברה, אלא רק דיגיטלי בוואטסאפ או במייל. נורה אדומה נוספת אמורה להידלק כאשר אין אפשרות להגיב בפייסבוק ובאינסטגרם על הפוסטים של בית העסק - ותגובות שליליות נמחקות.
 
במועצה לצרכנות מדגישים כי יש לבדוק את פרטי העסק באתר כמתחייב על פי החוק. ככל שאין את השם של העוסק, מספר ח.פ/ע.מ וכתובת, הדבר חשוד מאוד. עוד קוראים לבדוק את מחירי המוצרים: אם המחיר נמוך משמעותית - זהו סימן משמעותי שיש להיזהר.

האם החוק מגן על הצרכן במקרה של אי קבלת המוצר שנרכש?

המועצה לצרכנות סבורה שחוק התשלומים אינו מעניק הגנה במקרה שבו לא מקבלים את המוצר שנרכש. הצרכן משלם מראש, החיוב מתבצע בדרך כלל לפני מועד האספקה, ולהבדיל מהמצב בחו"ל, אין לצרכן כל אפשרות לבקש החזר כספי או ביטול עסקה מחברת האשראי אם הכסף כבר הועבר לבית העסק. 
 
טרם התקבלה תגובה מאתר storypharm.