הנחות בעיקר לחרדים, ערבים ומתנחלים: מה מסתתר מאחורי רפורמת "צדק תחבורתי"?
התוכנית שעליה הכריזה רגב עם כניסתה לתפקיד תספק הנחה ליישובי הפריפריה הגיאוגרפית ותושבי יישובים בעלי דירוג סוציו-אקונומי נמוך • בפועל, ההנחה תינתן בעיקר לתושבי היישובים החרדים, הערבים וחלק מיהודה ושומרון • מי שאחראי למימון חלק מהתוכנית הוא סגן השרה מקלב מיהדות התורה מתקציב הרשות לפיתוח האוכלוסייה החרדית


תחת הכותרת של מניעת התייקרות הנסיעה בתחבורה הציבורית, הכריזו אתמול בהודעתם רגב וסמוטריץ' על יציאה לפועל של רפורמת "צדק תחבורתי". התוכנית שתסייע בעיקר ליישובים החרדים, הערבים וחלק מיהודה ושומרון מומנה בחלקה מתקציב שניתן לסגן השרה אורי מקלב ממפלגת יהדות התורה, במסגרת הרשות לפיתוח האוכלוסייה החרדית.
סיקור N12

הבשורה הגדולה ברפורמה היא הנחה של 50% במנויי ה"חופשי חודשי" לתושבי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית. ברשימה נכללים לא מעט יישובים המזוהים עם תנועת הליכוד, כמו גם יישובים חרדים וערביים, ערי יהודה ושומרון. המשמעות היא שתושב תל אביב שעובד בירושלים ונוסע לעבודה בתחבורה הציבורית ישלם מחיר כפול מחברו שעושה מדי יום את המסלול ההפוך, ללא קשר לשאלת המצב הכלכלי של התושב, גילו או משתנה אחר.
כך לדוגמה מחיר כרטיס חופשי ארצי ברכבת ובאוטובוס במרחק 15 ק"מ שעולה כיום 255 שקלים, יעלה לתושבים הערים שיהנו מההנחה חצי מהמחיר - 127.5 שקלים. כרטיס דומה למרחק שנע בין 120 ק"מ לבין 225 ק"מ ומחירו עומד היום על 610 שקלים, יעלה למקבלי ההנחות 305 שקלים בלבד.

הערים שנכללות בין השאר באשכולות סוציו-אקונומיים נמוכים ואמורות לפי התוכנית ליהנות מההנחות הן הערים באר שבע, אשקלון, בני ברק, בית שמש, בת-ים , בית שמש ואשדוד. באשכולות סוציו-אקונומיים גבוהים נכללות בין השאר תל אביב, רחובות, חולון, כפר-סבא, נתניה וחיפה.
תושבי המרכז ישלמו את המחיר
במסגרת התוכנית הוחלט להעניק שנה שלמה של נסיעות חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים, זאת על מנת לעודד חיילים להמשיך ולנסוע בתחבורה הציבורית כמה שיותר. התכנית תמומן ממקורות משרד התחבורה, משרד האוצר, הרשות לפיתוח האוכלוסייה החרדית והתאמת תעריפי הרכבת הקלה.
ההתייקרות שנמנעה אתמול, הוכרזה כבר לאחר שהעלאת המחירים נכנסה לתוקף באפליקציות. מי שכבר הספיקו לשלם את המחיר הגבוה באפליקציות התשלומים יזוכו בסוף החודש, והמחירים יחזרו למצבם הקודם בקרוב. עם זאת, חלק מהמימון לעצירת ההתייקרות מגיע מהתייקרות אחרת - במחירי הכרטיסים לרכבת הקלה באזור המרכז, כשזו תיפתח.