לקראת סוף חודש אוגוסט, במשרד האוצר שוקלים להפסיק חלק מהסבסוד שמשאיר את מחיר הדלק נמוך, ועולה למדינה מאות מיליוני שקלים מדי חודש. התוצאה עלולה להיות התייקרות של עשרות אגורות במחיר ליטר דלק כבר בתחילת ספטמבר.

סיקור N12

מאז שנכנס שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לתפקידו, הוא מתמודד עם "ירושה" מקודמו ליברמן - סבסוד מס הבלו. הסבסוד, שעולה למדינה מאות מיליוני שקלים מדי חודש, משאיר את מחיר הדלק דומה מדי חודש עבור הצרכן, כשהמדינה היא שסופגת את התייקרות הנפט וההשפעות השליליות של שער המטבע על המחיר.

בחודשים האחרונים המשיך סמוטריץ' את מדיניות קודמו בתפקיד, אביגדור ליברמן, והקצה מדי חודש מאות מיליוני שקלים לסבסוד הבלו. אבל כעת, תוהים במשרד האוצר האם התועלת הציבורית שווה את המחיר.

הכנסות המדינה יורדות, האינפלציה עלולה לעלות

התהייה מגיעה בין היתר בעקבות צניחה בהכנסות המדינה ממסים בחודשים האחרונים, שמקשה על מימון הסבסוד. ההאטה באיסוף המיסים נובעת בעיקר מהקיפאון בנדל"ן ובמגזר ההיי-טק, וצפויה ללוות אותנו גם בחודשים הקרובים.

באוצר יבחנו בימים הקרובים האם להפסיק את הסבסוד על הבלו. אם אכן יחליטו לבטלו - המחיר צפוי לקפוץ בסוף חודש אוגוסט בכ-70 אגורות לליטר. יתכן שבאוצר יחליטו למתן את העלייה ולסבסד חלקית את מס הבלו, על מנת "להרגיל" את הציבור למחיר הגבוה.

תדלוק, תחנת דלק, דלק, בנזין (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90)
עליית מחיר הדלק עלולה לתדלק את האינפלציה | צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש 90

אם תקרה, התייקרות הדלק צפויה להגיע בעיתוי משמעותי מבחינת הריבית. נגיד בנק ישראל מצפה לראות האטה נוספת באינפלציה, אך אם מחיר הדלק יעלה - יתכן שנראה גם עלייה חדה יחסית במדד המחירים. החלטת הריבית הקרובה של הנגיד, ב-4.9, תגיע ימים בודדים אחרי שההתייקרות תיכנס לתוקפה. בשל כך, הוא ככל הנראה יעדיף שלא להכניס אותה בשעה זו למאזן השיקולים, ולראות עד כמה תשפיע על האינפלציה עד ההחלטה הבאה בסוף אוקטובר.

חלק מההתייקרות במחיר הדלק, שמסובסדת בינתיים לציבור, נובע מהשלכות המהפכה המשפטית. מחיר הדולר לעומת השקל הוא מרכיב חשוב בקביעת מחיר הדלק, וככל שהדולר מתחזק מול השקל - מחירו של הדלק הולך ועולה.