אחרי השקת הקו האדום של הרכבת הקלה היום (שישי), N12 עושים סדר - כמה עולה כרטיס, איך משלמים, איפה בדיוק תעבור הרכבת - וכל כמה זמן היא תעצור בתחנה? המסלולים - והמפה המלאה. השקת הרכבת הקלה | פרויקט מיוחד.

סיקור N12

תחנת המוצא של הקו האדום תהיה התחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית חולים בלינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. הוא ימשיך סמוך לתחנת סבידור מרכז של רכבת ישראל, יעבור בדרך בגין וליד מרכז עזריאלי, משם לדרום הקריה, נווה צדק, שדרות ירושלים ביפו - ויסתיים בדרום העיר בת ים.

הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: Xinhua News Agency, Getty images)
הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: Xinhua News Agency, Getty images

הקו האדום יעבור בכל תחנה כל 6 דקות וזמן נסיעה ממוצע בין תחנה לתחנה יעמוד על 2 דקות. לדוגמה, נסיעה בין תחנת הקוממיות בבת ים לרחוב אלנבי בתל אביב יקח כ-32 דקות. הקו האדום כולל 34 תחנות, ש-24 מהן יהיו יעברו על פני הקרקע ו-10 תת-קרקעיות. המרחק בין התחנות הקרקעיות הוא כ-500 מטרים. המרחק בין התחנות התת-קרקעיות הוא כקילומטר אחד. 

לאורך תוואי הקו האדום פועלים שלושה קווי שירות, כאשר המקטע המרכזי המשותף לשלושתם הוא בין תחנת אליפלט שבדרום תל-אביב לבין תחנת אהרונוביץ' שבבני ברק. את התחנות ניתן לראות על המפה.

קו שירות R1 מחבר בין תחנת הקוממיות בבת ים לתחנה המרכזית בפתח תקווה (בשני הכיוונים).

קו שירות R2 (מופעל חלקית) מחבר בין תחנת הקוממיות בבת ים לתחנת קריית אריה בפתח תקווה (בשני הכיוונים).

קו שירות R3 מחבר בין תחנת אליפלט בתל-אביב–יפו לתחנת קריית אריה בפתח תקווה (בשני הכיוונים).

 

כדאי לתכנן את הנסיעה

לפני שאתם יוצאים לדרך כדאי שתתכננו את הנסיעה שלכם - אתם יכולים לעשות זאת בעזרת יישומוני הניווט והתחבורה הציבורית המאפשרים לתכנן את הנסיעה מתחילתה עד סופה כמו  moovit pango, הופאון, Waze וכדומה.  

התשלום לרכבת הקלה יעשה על ידי כרטיס הרב קו או דרך יישומוני התשלום בתחבורה הציבורית בהצגת ברקוד - מוביט פנגו, הופאון ועוד, את הכרטיס או הברקוד ניתן להצמיד לשער שנמצא בכל אחת מהתחנות התת-קרקעיות ומשמש לתיקוף בכניסה וביציאה. 

איך משלמים?

את כרטיס הרב קו בלבד ניתן לתקף בכל אחד ממכשירי התיקוף שנמצאים בכל התחנות, שבמפלס הרחוב ולבחור בהם את יעד הנסיעה ואת מספר הנוסעים. מכונת כרטוס נמצאת בכל אחת מהתחנות התת-קרקעיות בקומה 1-ובתחנות שבמפלס הרחוב לאורך הרציפים, המכונה מונגשת ללקויי שמיעה וראייה.

בניגוד למה שהתרגלנו באוטובוסים הציבוריים, לא ניתן לתקף את הנסיעה ברכבת עצמה והכניסה לרכבת תתאפשר רק בהצגת כרטיס הרב קו ורכישת הכרטיס גם על ידי האפליקציות.

המחירים  

מלבד היום הראשון שבו הנסיעה תהיה בחינם, נוסע שישתמש ברכבת הקלה ישלם 5.5 שקלים בעבור כל נסיעה ועד 12 שקלים באופן יומי באפליקציה. כך על פי נתונים של מוביט ופנגו.

כך נראה תיקוף הנסיעה באפליקציות:

 

10 נסיעות בחודש הלוך וחזור באוטובוס מקומי ורכבת קלה מפ"ת לתל אביב יעלו 120 שקל באפליקציה לעומת 231 שקל בערך צבור או 225 שקל חופשי חודשי. דוגמה נוספת - נוסע מי-ם לת"א הלוך חזור שישתמש ברכבת הקלה בי-ם, רכבת לת"א ובדנקל בת"א תוך 90 דקות ישלם עד 37 ש"ח בתשלום באפליקציה, עלות של חופשי יומי, לעומת 59 שקל בערך צבור. אם ייסע 10 ימים בחודש ישלם באפליקציה 370 שקל לעומת 410 שקל חופשי חודשי או 590 שקל בערך צבור.