רפורמת "צדק תחבורתי" של שרת התחבורה מירי רגב (הליכוד), שעליה הכריזה עם כניסתה לתפקיד, צפויה להוזיל את הנסיעה בתחבורה הציבורית - אך רק למקצת היישובים בארץ. התושבים של אילו יישובים יזכו להנחה של 50% בנסיעה - ומי לא? צפו במפה. 

סיקור N12

76% מהיישובים בארץ זכאים להנחה

ההנחה, בשיעור 50%, תינתן לכל תושבי היישובים בפריפריה הגאוגרפית (1–5), לתושבי היישובים באשכולות חברתיים-כלכליים (סוציו-אקונומיים) 1–5, לזכאי ביטוח לאומי וכן 33% הנחה לצעירים מגיל 18–26 על חוזים חודשיים (חופשי-חודשי) באוטובוסים, רכבות ורכבות קלות. בנוסף, הוחלט להעניק במשך שנה נסיעות חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים. 

ערים שממוקמות גבוה במדד הפריפריה הגיאוגרפית, אך באשכול חברתי-כלכלי נמוך או להפך עדיין יזכו להנחה - כי המדד הנמוך יותר הוא שקובע את הזכאות להנחה. כך נוצר מצב שרק כ-60 יישובים באזור המרכז ובערים מבוססות יותר לא יקבלו את ההנחה - לעומת ברוב יישובי הארץ שכן יזכו לה. בין תושבי הערים שזכאיות: כמעט כל יישובי הצפון מלבד קריית ביאליק וחיפה שמדורגות גבוה במדד החברתי-כלכלי - וכך גם כל יישובי הדרום שזכאים.

אוטובוס של חברת דן (ארכיון) (צילום: יוסי זליגר / פלאש 90, חדשות)
מרבית תושבי הערים בארץ יזכו להנחה. ארכיון | צילום: יוסי זליגר / פלאש 90, חדשות

בין הערים שלא ייהנו ממנה, בהיותן ממוקמות במרכז או נמצאות באשכול חברתי-כלכלי גבוה הן: תל אביב, גבעתיים, חולון, ראשון לציון, נתניה, עמק חפר, נס ציונה, רחובות, רעננה, גדרה, מזכרת בתיה, כפר שמריהו, חוף השרון, דרום השרון, באר טוביה, גן יבנה, מבשרת ציון ועוד.

במשרד האוצר התנגדו מלכתחילה לבחירה של השרה להקצות כספים נוספים למימון הוזלה נוספת במחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, ולא ל"תוספות שירות" - כלומר, להגביר את תדירות קווי האוטובוסים. למרות הצפיפות והעומסים בקווים השונים, במשרד התחבורה בחרו שלא להקצות לכך מימון בשנה וחצי הקרובות, כך דווח ב"דה מרקר".  

תושב מודיעין–מכבים–רעות ישלם 255 שקל, תושב מודיעין עילית ישלם חצי

כך לדוגמה, תושב העיר מודיעין–מכבים–רעות, יישוב שממוקם גבוה מאוד במדד החברתי-כלכלי (אשכול 9) ישלם עבור כרטיס חופשי-חודשי 255 שקלים. ואילו שכנו שמתגורר במודיעין עילית, עיר שממוקמת גיאוגרפית ממש צמוד, אך במדד החברתי-כלכלי נמצאת בפער אדיר משכנתה (אשכול 1), ישלם 127.5 שקלים בלבד עבור כרטיס חופשי-חודשי.

בריאיון שקיימה אתמול שרת התחבורה רגב ב"פגוש את העיתונות", הדפה את הביקורת בנוגע לתוכנית: "יש הנחות נרחבות יותר לאוכלוסיות שיותר נזקקות. מי יותר נזקק? הפריפריה הגיאוגרפית, שהמרחקים שלהם מאוד ארוכים. יש 50% הנחה לפריפריה ו-50% הנחה לאשכולות חברתיים-כלכליים 5-1. רמלה, לוד, בת ים, בני ברק. כל החלשים. יש אנשים חלשים שאין להם רכב ומגיע להם לקבל הנחות בתחבורה הציבורית. מה לעשות? גם דירה בתל אביב עולה יותר מדירה בדימונה".

כשבישרה על היציאה לדרך של התוכנית, נכתב בהודעתה של השרה רגב כי "כחלק מהמאמץ להתמודדות עם הפקקים, יצרנו מערכת תעריפים שמעודדת אנשים לשימוש קבוע ותדיר יותר במערכות התחבורה הציבורית. על כן ההנחה תינתן לנוסעי חופשי-חודשי. הרפורמה תעניק הנחות משמעויות לאוכלוסיות נרחבות בחברה הישראלית, ותתמרץ את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית ולוותר על רכבם הפרטי".