קשה להאמין, אך הרכבת הקלה החדשה בגוש דן נוסעת ואפילו מעלה נוסעים כבר חמישה ימים כחלק מפעילות הקו האדום - 24 קילומטרים, מפתח תקווה ועד בת ים. כמות הנוסעים אומנם נמוכה ממה שציפו ועומדת כרגע על 90 אלף ביום, ובכל זאת מדובר בבשורה אדירה לתחבורה הציבורית בישראל.

עם זאת, בזמן שאצלנו זה חדש ומרגש, ברחבי העולם מתקיימת תחרות על תואר "המטרו הטוב ביותר". מנגד, ישנן גם רכבות תחתיות מוכרות שכדאי להימנע מהן. בבדיקה שבוצעה ב"תוכנית חיסכון" בחנו קריטריונים שחשובים לנוסע הישראלי ברכבות התחתיות העמוסות בעולם - אל מול הרכבת הקלה הצנועה שלנו, שאפילו אפשר לקרוא לה בחלק מהזמן מטרו. כאן בישראל, שעות הפעילות הן בעייתיות והרכבת כמובן לא עובדת בשבת, אך בכל התחנות הנגישות טובה וגם יש קליטת סלולרי ו-WiFi – נקודת פתיחה טובה.

הרכבות התחתיות העמוסות בעולם

לונדון

בבירת הממלכה המאוחדת כבר חוגגים 160 שנים ל-Underground או ה-Tube, תלוי איך תרצו לקרוא לה, מה שהופך אותה לרכבת התחתית הראשונה בעולם. "מרוב שהמערכת יעילה ואמינה, המון אנשים לא צריכים להחזיק רכב", סיפר עומר לוגסי, מדריך אוכל בעיר. "אפשר להתנייד בתוך לונדון במהירות ובקלות בעזרת הרכבת התחתית". עומר הוסיף שניתן לשלם בעבור הנסיעה באמצעות קניית כרטיס רגיל, אך משתלם יותר להשתמש בכרטיס אשראי מאחר והוא מקצץ את מחיר הנסיעה בחצי. גם התדירות טובה, קווים מסוימים מגיעים כל 5-6 דקות וקווים אחרים אף פועלים בתדירות של דקה או שתיים.

 

הרכבת התחתית בלונדון (צילום: רויטרס)
"מאפשר להתנייד בתוך לונדון במהירות ובקלות", (הרכבת התחתית בלונדון, ארכיון) | צילום: רויטרס

ניו יורק

למרות התדמית של התפוח הגדול, בחלק מתחנות המטרו ברחבי העיר עדיף לא לבקר. הסבוויי בניו יורק הוקם לפני כמעט 120 שנה, ולכן רוב התחנות לא מונגשות - צריך לעלות ולרדת הרבה מדרגות, אך כן יש לא מעט תחנות עם מעליות. מבחינת אפשרויות התשלום, ניתן לרכוש כרטיס מנייר, כמו פעם, ואפשר לשלם גם דרך הסמארטפון - מחיר נסיעה בודדת בסבוויי עומד כעת על 2.90 דולר (כ-11 שקלים). יש 427 תחנות בניו יורק, למעלה מ-20 קווים, שעות הפעילות הן 24/7 והתדירות גבוהה מאוד - בתחנות המרכזיות היא עומדת על רכבת בכל כמה דקות.

הרכבת התחתית בניו יורק, סאבוויי (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)
בעיה נרחבת של נגישות, הרכבת התחתית בניו יורק | צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

טוקיו

זה לא מפתיע שבכל דירוג של רכבות תחתיות בעולם, למקומות הראשונים מגיעה יפן. בכל מה שנוגע לשירות ותפעול רכבת, יש לנו עוד הרבה מה ללמוד מהיפנים. בטוקיו יש עשרות קווי רכבות שמגיעים בהפרשים של כמה דקות, ומחיר התחלתי של נסיעה בודדת עולה בסביבות ה-5 שקלים. המחיר תלוי באיזה קו אנחנו נוסעים – עבור כל תחנה נוספת בדרך מחיר הכרטיס עולה, כך שנסיעות ארוכות יעלו יותר.

שנגחאי

בסין, הרכבת התחתית של עיר הבירה בייג'ינג לא נחשבת לנעימה לנסיעה. לעומת זאת, ברכבת התחתית של שנגחאי נוסעים בכל שנה יותר מ-38 מיליארד נוסעים והיא נחשבת לפופולרית במיוחד. למרות העומס, אין ספק שחובה לבקר במטרו הסיני. כוכב הרשת איציק הסיני ביקר במקום וסיפר: "יש לי פה את הכול - ברקוד או QR קוד. אני יכול להיכנס ואוטומטית מחושב לי כמה תחנות נסעתי וכמה כסף זה עולה ברגע שאני יוצא מהתחנה".

הרכבת הקלה, תל אביב, 16.8.2023 (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
ההתרגשות בשיאה, אך יש לנו עוד מה ללמוד מהעולם. הרכבת הקלה בגוש דן, ארכיון | צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

ומה קורה בישראל?

אומנם יש WiFi מתחת לאדמה, אך תדירות הרכבת לפחות בשלב הזה מקבלת ציון שאינו מספק. לישראל יש עוד מה ללמוד מהמדינות האחרות בכל הנוגע לתחבורה ציבורית ראויה, אך נראה שהשקת הרכבת הקלה בגוש דן היא צעד משמעותי בדרך לשיפור המצב אצלנו בארץ.