מנכ"ל רשות האוכלסין אייל סיסו בישר היום (ראשון) במהלך דיון בנוגע לדרכונים בוועדת הפנים של הכנסת כי תוקם לשכה חדשה להוצאת דרכונים בלבד בבני ברק באמצע חודש מאי. מדובר בלשכה ובה 20 עמדות שתשמש להנפקת דרכונים ביומטריים. במקביל, תתאפשר הוצאת כל סוגי הדרכונים בכל הלשכות האחרות. סיסו: היעד עד סוף שנת 2023 - זמן המתנה של חודש לתור להנפקת דרכון.

המדריך המלא: כך תצליחו להנפיק דרכון - למרות הכאוס

הפתרון של הרשות כוללת תוכנית של 3 שלבים: השלב הראשון - הגדלת כוח אדם בלשכות - ופתיחת לשכות נוספות, בשלב השני - שילוב טכנולוגיה בהנפקת הדרכון (הוצאה עצמית של דרכון באמצעות מכונה), בשלב השלישי - כוח אדם בשילוב טכנולוגיה. סיסו ציין כי 30% ממי שמזמין תור להנפקת דרכון לא מגיע והתורים הללו מתמלאים באנשים שמגיעים באופן מזדמן כמו קשישים וחיילים, אך הם תופסים מקום לאלו שרוצים להזמין תור. 

לשכות נוספות להוצאת דרכונים ייפתחו ככל הנראה בנוף הגליל ובעומר או באר שבע, אחרי שהלשכה בבני ברק תיפתח. במקביל, בישר סיסו על פיילוט מתקדם למכונות להוצאה עצמית של דרכונים: "אנו נמצאים לקראת סוף שלב הוצאת דרכונים דרך מכונות, היא תספק הרבה דרכונים ביום אחד". השאיפה היא להציב 50 מכונות בתל אביב ובבאר שבע.

"אנחנו מכירים בבעיה ואחראיים לטפל בה", אמר מנכ"ל רשות האוכלוסין בדיון בכנסת בנוגע למחדל הדרכונים, "אזרחי ישראל זכאים לנוע בחופשיות. אנו מבינים את הפער ונטפל בו. יש לנו עובדים ברשות שעובדים קשה ולא עושים רק דרכונים, אלא עוד המון פעולות ונמצאים תחת לחצים מאוד כבדים. מגיע להם על זה כל הכבוד. יש ארבעה ועדים ויושב ראש הם מסייעים ועובדים איתנו בשיתוף פעולה".  

נתב"ג (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
נתב"ג. ארכיון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

סיסו ציין כי הוכפל קצב הנפקת הדרכונים מ-5,000 בחודש שעבר לעשרת אלפים. הוא פירט את מצוקת כוח האדם בלשכת רשות האוכלוסין: "קיבלנו 156 תקנים. השכר נמוך, אך הצלחנו לגייס 70 עובדים". נציגת האוצר בדיון הוסיפה: "נותנים מענקים לעובדים שמוציאים דרכונים". 

תופעת הבוטים בהזמנת התורים: "גילינו לפני שהייתה בעיה" 

"לגבי הבוטים שמוכרים תורים לדרכונים - גילינו לפני שהייתה בעיה", סיפר מנכ"ל רשות האוכלוסין בדיון בכנסת, "עשינו ישיבה, המספרים נוטרו ונמחקו לפני הפסח. מדובר ב-5,800 תורים של אנשים שמכרו את התורים והזמינו 30 תורים ומעלה. היה מקום להודיע לציבור על הבעיה, ובעתיד ברגע שיש בעיה שעולה נעדכן במיוחד לא לשלם על תורים - כי התורים הם בחינם".

אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה
אייל סיסו, מנכ"ל רשות האוכלוסין

הוא הוסיף: "בכל שלב אנחנו מזהים את המהלך של היריב שמנצל את המערכת, זו מלחמת מוחות. המערכת מאפשרת לאנשים מבחוץ לקבוע תור. מי שתופס את התורים אלו מערכות אוטומטיות, אך גם אנשים שיושבים ומחפשים בעצמם את התורים הפתוחים. חשוב להגיד שגם הרשות עושה מהלכים שהם לא טכנולוגיים, למשל - אם אתה מגיע עם מספר של מישהו אחר, אתה לא מתקבל היום. על פי הנתונים שיש לנו זה הולך להיות קשה, אבל המחירים יעלו כי קשה לתפוס את התור הזה. אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי לצמצם את האירוע הזה". יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר התייחס לתופעה והשיב: "מבקש ממערך הסייבר הלאומי לסייע למשרד הפנים בעניין הבוטים שמוכרים תורים לדרכונים".

יוגב שמני ממערך הדיגיטל הלאומי השיב לשאלת יו"ר הוועדה בנוגע למערכת זימון התורים: "אנחנו בתהליך של מערכת חדשה - כל משרד משתמש במערכת הזו ופיתחנו אתר זימון תורים בשפה הממשלתית שתהיה ידידותית למשתמש. יהיה סטנדרט אחיד לכל מערכות הממשלה. עלינו לאוויר עם משרד התחבורה, רשות האוכלוסין היא הבאה בתור. בעוד חודש נעלה עם פיילוט שיכלול חלק מהשירותים של רשות האוכלוסין - אנחנו קשובים לצרכים של האזרחים. נדע להתעסק בבוטים - והערכה שלנו שלקראת סוף מאי המערכת תהיה באוויר".