העימות בין משרד האוצר לשרת התחבורה מירי רגב מחריף: לאחר הסיכום התקציבי בין המשרדים, החלה שרת התחבורה מירי רגב לדרוש את הקמתה של מסילת הרכבת לאילת בעלות 40 מיליארד שקל. בתקציב, שבעדו הצביעה רגב, ושעל סיכומו חתם מנכ"ל משרד התחבורה, הוכנסו לתכנון הפרויקט רק 200 מיליון שקל. 

רגב אף העלתה את ההימור והצהירה שעד שהרכבת לא תקודם היא לא תאפשר את ביצוע פרויקט המטרו ובגלובס נחשף כי חלים עיכובים משמעותיים בחתימותיה הנדרשות על צווי הפקעה בסביבת תחנות המטרו.

כעת, באוצר משיבים באופן דומה ולא מוכנים לשחרר את ההרשאות התקציביות לביצוע תוכנית החומש לכבישים שסוכמה במסגרת תקציב המדינה. תוכנית החומש לכבישים נאמדת בעלות של 26 מיליארד שקל ולמעט הארכת כביש 6 עד למחלף בית העמק, שיבוצע בשיתוף המגזר הפרטי בשיטת PPP, יתר ההרשאות התקציביות לעשרות פרויקטים טרם סוכמו ונחתמו. זאת, למרות שכבר עברו מספר שבועות מאז שתקציב המדינה עבר.

שדרוגי הכבישים יצטרכו לחכות להחלטה

באוצר, ככל הנראה, לא משחררים את ההרשאות התקציביות כדי לשמור על האפשרויות פתוחות. בשלב הזה הדיונים מתקיימים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואם הוא ישוכנע כי יש להכניס את הרכבת לאילת במסגרת תקציב המדינה הנוכחי, באוצר יוכלו להצביע על מקור תקציבי אחר מתוך המשרד: תוכנית הכבישים שהשרה רגב התגאתה שהיא הגדולה ביותר שעברה עד היום. עם זאת, צריך לציין שגם התוכנית הזו לא תוכל להספיק לתקצוב פרויקט הרכבת שנאמד ב־40 מיליארד שקלים ותועלתו שנויה במחלוקת עמוקה בקרב גורמי המקצוע.

בין הפרויקטים שנלקחו כ"ערובה" והפריסה התקציבית שלהם עדיין לא סוכמה, אפשר למנות שדרוגי כבישים, הרחבת נתיבים, הקמת מחלפים ותוספת נתיבים להעדפת תחבורה ציבורית. כך, במסגרת תכנית החומש אמורים להתווסף נתיבי העדפה בכביש 44, כביש 6, כביש 4 וכביש 40, מחלף עתלית ישודרג ויוקם כביש עוקף כפר יונה וכניסה דרומית לנוף הגליל. בנוסף, כביש 5 יורחב, כביש חדש יוקם בין מגרון לקלנדיה, כביש 55 יורחב וכביש 60 אף הוא. כמו כן, תקודם הרחבה והסדרה בטיחותית של מקטעים בכביש 90, כביש 65 יורחב במקטע מסוים וכן כביש 70.

אך כאמור, בינתיים בחברת נתיבי ישראל, שאמונה על ביצוע תכנית החומש, לא יוכלו להתחיל בפרסום המכרזים ובביצוע העבודות עד למתן ההרשאות התקציביות.

אומנם מדובר רק בשבועות ספורים של עיכוב אך הם עלולים להמשיך ולהתגלגל משום שבחברה שואפים שלא להנפיק צווי תחילת עבודה לקראת החורף. כעת הצדדים נמצאים בדיונים שנוגעים בעניינים טכניים לכאורה של פריסת התשלומים אך גם באוצר מודים שאם יתקבלו דרישות משרד התחבורה "פריסת ההרשאות תצטרך להביא זאת בחשבון".

ההסכמים בין האוצר לתחבורה נותרו על הנייר