גוגל הפרה הסכמים - והעלתה 80% מפרסומות הווידאו לאתרי צד שלישי, שחלקם פיראטיים. כך לפי דוח חדש של פירמת אנאליטיקס האמריקנית. לפי ממצאי הדוח, ישנו חוסר שקיפות של גוגל כלפי המפרסמים, בהם גם עסקים קטנים וגם חברות ענק.

הדוח מתייחס לפרסומות שכולנו נתקלים בהן בשיטוט ביוטיוב - בין אם אלה הארוכות יותר שניתן לדלג עליהן אחרי 5 שניות, או פרסומות קצרות באורך של 15 שניות, שהצופה נדרש לראות לכל אורכן. לפי מה שמובטח למפרסמים, הם נאלצים לשלם רק עבור פרסומות שעליהן הצופה לא דילג, ונוגנו במלואן.

"ההאשמה של חברת אלניטיקס היא האשמה חמורה", טוען סער ברעם, שמתעסק בשיווק דיגיטלי כבר 17 שנים ומספק שירותים לעסקים שונים. "מה שנטען זה שגוגל שידרה את הפרסומות באתרים אחרים, לא ביוטיוב, לפעמים בלי ווליום ובתחתית האתר, כשאנחנו לא יודעים אם הצופה בבית בכלל שמע או ראה את הפרסומת".

באנליטיקס טוענים כי גוגל הפרה את התחייבותה ב-80% מהפעמים, כשלפי הערכות מפרסמים שילמו מיליארדי דולרים על פרסום מיותר, שכמעט ולא הגיע לקהל היעד או לצופים בכלל. "כשאתה מפרסם ביוטיוב, אתה יודע שהצופה מגיע מוכן, גם לראות וידאו וגם לשמוע אודיו. כשפרסומת צצה במיוט בתחתית האתר - זה לא אותו קשב".

אז מה בעצם קרה?

המפרסמים שילמו על קמפיין ביוטיוב, שנחשב לאתר איכותי, ושאליו נכנסים בכל חודש כ-370 מיליון משתמשים פעילים, שגם מוכנים לראות וידאו ואודיו. אך לפי דוח אנליטיקס, רוב הפרסומות שנקנו לא הוצגו כלל ביוטיוב, אלא באתרי צד שלישי, ברובם אתרי "קליקבייט" שידועים בהפצת מידע פרסומי או כוזב, מקבלים הרבה פחות חשיפה, ושמשתמשים לא רגילים לצרוך בהם מודעות וידאו.

בין העסקים שהושפעו מהתופעה, לפי הדוח, ניתן למצוא את מייסיס, אמריקן אקספרס, חנות האיפור ספורה, ואף ענקית הסטרימינג דיסני פלוס. לפי בדיקת אנליטיקס, החברות הללו שילמו על הקמפיינים אלפי דולרים, ואילו רק עשירית מהסכום הופנה בסופו של דבר לשירות עליו שילמו.

מחירי הפרסום ביוטיוב משתנים בהתאם לגודל החשיפה, פופולריות הפרסומת, ומשתנים אחרים. לפי הערכות, כדי להגיע לפרסום עם חשיפה של יותר ממיליון גולשים נדרש קמפיין בסך של עשרות אלפי שקלים ביום, וכדי לשדר סרטון עליו הצופה לא דילג ידרשו המפרסמים לשלם 8-15 אגורות.

מה מומלץ לעשות כדי לא לזרוק את הכסף לפח?

ברעם ממליץ לקרוא את הפרטים הקטנים: "הייתי מציע למפרסמים לבדוק את חוזה ההתקשרות עם גוגל ולהקפיד על האותיות הכי קטנות - יש שם סעיף בו אפשר לסמן שהמפרסם דורש לדוגמה שהפרסומות יופיעו רק בגוגל, ולא באתרי צד שלישי".

מגוגל נמסר בתגובה לפרסום בוול סטריט ג'ורנל: "הדוח מעלה טענות לא נכונות, שלא משקפות את מגוון הדרכים שבהן אנחנו מגנים על הבטיחות של המפרסמים. הרוב המכריע של קמפיינים הפרסום בוידאו מוצגים ב-YouTube, אך למפרסמים המעוניינים לחזק את המותג יש גם אפשרות להרחיב את הקמפיינים שלהם לאתרי צד שלישי (שותפי וידאו של Google) על פי בחירתם. מודעות באתרי צד שלישי מגיעות לאחוזי צפייה של מעל 90% - הרבה מעל הרף בתעשייה. כל הבעלים של אתרי צד שלישי מחוייבים לעמוד במדיניות המחמירה של Google כדי שנוכל להציג מודעות באתרים שלהם. לאחרונה אף הרחבנו את השותפות שלנו עם Integral Ad Science כדי לאפשר למפרסמים למדוד היכן המודעות שלהם מוצגות. כחלק ממאמצי בטיחות המותג שלנו, אנחנו מקפידים להסיר מודעות מאתרי שותפים המפרים את המדיניות שלנו, וננקוט בכל הפעולות הנדרשות לאחר שהדו"ח המלא ישותף איתנו".