העובדים בנתב"ג כבר מכירים אותם וקוראים להם "כנופיית נתב"ג". השיטה שלהם ברורה, הם נכנסים בניגוד לחוק אל אולם מקבלי הנוסעים, ומחכים לטרף קל - קשישים ותיירים שעוד לפני שמוצאים את עצמם מחוץ לשדה, הם פוגשים אותם. כשהם רואים לקראתם נוסע פוטנציאלי הם ניגשים אליו ושואלים אותו אם הוא מעוניין במונית. במידה והנוסע מסכים הם אומרים לו שהמחיר מתחיל מ-250 שקלים לתל אביב, ואז מלווים אותו אל המוניות שמחכות בחוץ. 

אלא שהסיפור לא נגמר כאן. השיטה כוללת גם מתווכים שמתחזקים קבוצת וואטסאפ ובה מאות נהגי מוניות שעובדים באזור נמל התעופה. כשהם משיגים נוסע הם בודקים בקבוצה מי מהנהגים פנוי ושולחים אליו את התייר. על פי מידע שהגיע ל-N12 מנהג מונית החבר בקבוצת הוואטסאפ, ההסכם בין הנהגים לבין המתווכים הוא תשלום של כ-50 שקלים לנוסע לתל אביב, והעמלה עולה ככל שהנסיעה רחוקה יותר. בצילום מסך מתוך הקבוצה, ניתן לראות את סכום הנסיעה לתל אביב ואת העמלה שלוקחים המתווכים לאותה נסיעה. לדוגמה כשנכתב "250/40 שקלים לנוסע" – 250 שקלים הוא הסכום אותו הנוסע ישלם עבור הנסיעה, כאשר המתווך שהביא את הנוסע יקבל 40 שקלים מתוך הסכום.

מתווכים בנתבג משדלים תיירים לנסיעות יקרות
מחיר הנסיעה לתל אביב והעמלה שיקבל המתווך. צילום מסך מתוך קבוצת הוואטסאפ

מאחר והתשלום שנגבה מהנוסע הוא גבוה יותר מהמותר בחוק, כולם יוצאים נשכרים. הנהג מרוויח יותר ממה שהיה מקבל, והמתווך מקבל כסף שחור וקל. בסרטונים ניתן לראות בבירור כיצד המתווכים מחכים באולם קבלת הנוסעים, בוחנים את הנוסעים הנכנסים ושואלים אותם מי מהם מעוניין במונית. בשניים מהתיעודים ניתן לראות כיצד הפעולה הזו מצליחה והם מלווים את התייר אל מחוץ לשדה ואל נהג המונית.

"זה כמו ג'ונגל", מתאר נהג המונית ששוחח איתנו, שלמרות שהוא משתף פעולה עם המעשה הלא-חוקי הזה הוא טוען שאין לו ברירה. "מאלצים אותי לעבור על החוק. קיצצו לנו את המחירים לנסיעות לנתב"ג ב-40 אחוז. החאפרים האלה השתלטו על כל הנסיעות והיום זה שוק בשר הכי מגעיל שיש", הוא מוסיף. "לתל אביב הם דורשים 250 שקל ו-50 עבורם. לחיפה וירושלים זה יכול להגיע אפילו ל-900 שקלים ויותר והעמלה היא בהתאם".

נהגי מוניות מחפשים תיירים בנתב"ג
"תייר פוגש לראשונה את ישראל עם איזה מטומטם שמציע לו נסיעה לתל אביב ב-500 שקל", הסביר אחד הנהגים

"אף אחד לא פונה אליהם בנתב"ג. הם מגיעים במשמרות בשעות השיא שניים או שלושה אנשים, נשארים רבע שעה או חצי שעה ואם הם רואים שמישהו מתקרב אליהם הם מתחפפים משם", מוסיף נהג המונית ששמו שמור במערכת.

"אני מתבייש במה שאני עושה ובמה שקורה שם אבל אני חייב להתפרנס", מוסיף אותו נהג, "אני מוציא חשבונית ומי שרוצה אחייב אותו באשראי. גם ישראלים לוקחים מוניות איתם כי הם יודעים שהם לא ימצאו בחוץ כי אין מוניות, נהגי מוניות לא רוצים להגיע לנתב"ג כי לא משתלם להם. וככה תייר פוגש בפעם הראשונה את ישראל עם איזה מטומטם שמציע לו נסיעה לתל אביב ב-500 שקל".

"מכרז המוניות בנתב"ג נועד מראש לכישלון"

מצב המוניות בנתב"ג די עגום. בחודש שעבר ניגשה חברת מוניות גדולה אחת בלבד למכרז שפרסמה רשות שדות התעופה. חברות נוספות ותחנות מוניות ותיקות בחרו שלא להשתתף בטענה לדרישות לא סבירות במכרז. נכון לעכשיו אין אף חברה מובילה בתחום המוניות בנתב"ג וזאת אחרי שחמש שנים לפני כן מכרז נוסף נכשל.

"פעם היה רישום מסודר למוניות. הייתי מגיע למקום שנקרא ליין, שם עומדות המוניות בתור והייתי מחכה בשקט לתור שלי כשהנוסע היה יודע שהוא משלם מחיר מקסימום", נזכר נהג המונית בימים טובים יותר שבהם היה פיקוח על התחום. "אם פעם היו משלמים 170 שקלים לנסיעה לתל אביב, היום זה עומד על 120 ונורא קשה להתקיים כשאני מחכה במשך שעה לנסיעה".

נהגי מוניות מחפשים תיירים בנתב"ג
"מכרז המוניות בנתב"ג הציב דרישות תפעוליות שאינן מאפשרות לעמוד בהן", ציין בכיר בענף המוניות

"האופן שבו נבנה המכרז הוא חוסר הבנה של תנאי השוק ולכן הוא נועד מראש לכישלון", מציין גורם בכיר בענף המוניות. "המכרז בנתב"ג הציב דרישות תפעוליות שאינן מאפשרות לעמוד בהן ובטח לא שיהיה רווחי עבור החברות, ולכן רובן בחרו לא לגשת אליו. אחת הדרישות במכרז היא להטיל על המפעיל חובות אכיפה ופיקוח כלפי נהגי המוניות. החברות טוענות כי הטלת האחריות על המפעיל היא בלתי סבירה בעליל ונגועה באי חוקיות, שכן תוצאתה היא שהמפעיל אמור להפעיל סמכויות שלא נמצאות תחת סמכותו החוקית".

"נקודה נוספת היא שלפי תנאי המכרז, על המפעיל יוטלו קנסות שמייצרות לו חשיפות כלכליות ומשפטיות בלי נתפסות", מוסיף אותו גורם. "כך למשל בגין שלוש פעמים של המתנת נוסע מעל 12 דקות בסופי שבוע הוא יקבל קנס של 10,000 שקלים, ועל שלוש פעמים המתנה של מעל 30 דקות - 60 אלף שקלים. גם שתי תלונות שיימצאו מוצדקות יחייבו את המפעיל ב-5,000 שקל קנס. בנוסף, גם אין ביכולת המפעיל למנוע את תופעת ה'חאפרים' באולם קבלת הפנים כי אין בידי המפעיל סמכויות שיטור מתאימות.  אלו רק חלק מהדוגמאות שהביאו לכישלון המכרז ויביאו לכישלון נוסף של מכרז חדש ככל שיפורסם ללא הבנה של שוק המוניות".

ברשות שדות התעופה מבקשים מציבור הנוסעים להשתמש במוניות מורשות בלבד ולא להתפתות ללכת עם אף אחד שמציע נסיעה באופן לא חוקי. בנמל התעופה ישנו שילוט בכל השפות. לגבי נושא האכיפה הם מפנים את האחריות כלפי משטרת ישראל. במשטרת ישראל הפנו אותנו היום בתגובה בחזרה לרשות שדות התעופה.

תגובת משרד התחבורה: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מבצע פעולות אכיפה שוטפות בנמל התעופה בן גוריון כנגד נהגי מוניות הפועלים בניגוד לתנאי הרישיון שלהם וכן כנגד "חאפרים" הפועלים בניגוד לחוק. המשרד רואה בחומרה רבה כל פעילות בלתי חוקית של נהגי מוניות או נהגים הפועלים באופן בלתי חוקי ומסיעים נוסעים ותיירים בכל מקום בארץ ובמיוחד בנתב"ג תוך ביצוע עבירות על החוק. אגף הפיקוח במשרד התחבורה מבצע פעולות אכיפה שוטפות מידי שבוע כנגד נהגים אלו וכן מבצעים יזומים, במסגרתם מוגשים תביעות משפטיות כנגד כל נהג הפועל בניגוד לחוק. על נהגים אלה מוטלים עונשים כבדים הכוללים בין השאר קנסות בגובה של אלפי שקלים ולעיתים אף פיצוי לנוסעים עצמם. יצוין כי מחלקת התביעות במשרד התחבורה נותנת עדיפות לטיפול בתלונות של תיירים כנגד נהגי מוניות המפקיעים מחירים או הפועלים בניגוד לחוק ופועלת לסיים את ההליכים בתיקים אלה מהר ככל הניתן.

לפניות לכתבת: Avivitm@ch2news.co.il