תוואי מסילת הרכבת הישן לירושלים צפוי להפוך לפארק עם שביל אופניים באורך 33 ק"מ, כך מקדמים במנהלת התכנון וברשות מקרקעי ישראל. הפרויקט, שיחבר בין מועצת מטה יהודה, בית שמש וירושלים, יכלול נקודות תצפית חדשות ועגלות אוכל לרווחת המטיילים.

מדובר בתוואי היסטורי, שנסלל לראשונה בסוף המאה ה-19 מיפו לירושלים. המסילה הייתה בשימוש החל מימי העותמאנים, דרך המנדט הבריטי - וחלקים ממנו נותרו פעילים עד לשנת 2020. מסילת הרכבת שחיברה בין יפו לירושלים הייתה המסילה הראשונה במזרח התיכון מחוץ למצרים וטורקיה, ונחשבה להישג טכנולוגי ותחבורתי לארץ ישראל העות'מאנית, שלא הייתה ידועה בחדשנותה. הנסיעה, שבכרכרה ארכה לפחות יממה וחצי, התקצרה לפחות משש שעות. את ההישג מייחסים ליזם הירושלמי יוסף נבון - ואף הוענקו לו על כך אותות רבים במדינות שונות.

תכנון מסלול אופניים חדש בירושלים (צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה)
תכנון מסלול אופניים חדש בירושלים | צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה
תכנון מסלול אופניים חדש בירושלים (צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה)
תכנון מסלול אופניים חדש בירושלים | צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה

השביל שיוקם יכלול מסלול אופניים אתגרי שיתחבר עם שביל ישראל לאופניים, מסלול למשפחות ומסלול הליכה. כמו כן, יוקמו לאורך הפארק כמה נקודות תצפית, כשהנקודות המרכזיות יהיו תחנות הרכבת ההיסטוריות "בר גיורא" ו"שורק".

"פסיפס ייחודי של הרי ירושלים וההיסטוריה של האזור"

לטובת הפרויקט התקבלו האישורים הנדרשים מרכבת ישראל - וכעת יתחיל שלב התכנון לביצוע. לשם התכנון התבססו במנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל על דוגמאות מהעולם להסבת מסילות לשבילים לתשתיות רכיבה. זו גם לא הפעם הראשונה שבה פרויקט כזה מתבצע בארץ, כשפארק המסילה בנווה צדק שבתל אביב זוכה להצלחה גדולה ולביקורי משפחות רבים.

תכנון מסלול אופניים חדש בירושלים (צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה)
תכנון מסלול אופניים חדש בירושלים | צילום: מיכל ורניק, מטה יהודה



מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "התוכנית מחזירה את השטחים הפתוחים שבלב הרי ירושלים, שעד היום היו בה תוואי הרכבת, לציבור הרחב, באמצעות מסלול טיול מרתק לאורכו של נחל שורק, עם נקודות עצירה לאורכו שישלבו פנאי והיסטוריה. בהמשך למדיניות להתחדשות עירונית בירושלים ובבית שמש, הנגשת שטחים ציבוריים נוספים לפנאי ונופש לרווחת התושבים מקבלת משנה תוקף".

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט: "המיזם המשותף קרם עור וגידים במטרה להחזיר עטרה ליושנה מסלול הרכבת ההיסטורית לירושלים כחלק מהפסיפס הייחודי הממזג נופי הרי ירושלים וההיסטוריה של האזור. בד בבד למוקד התיירותי ותרבות הפנאי של הפרויקט שיספק הנאה לטיולי משפחות ואוהבי ספורט אתגרי, מתוכננת עבודת שיקום וטיפוח סביבתי לאורך השביל".