עסקה משמעותית לחברת פומוום (Pomvom) הישראלית עם רשת פארקי השעשועים האמריקאית Six Flags, שצפוייה להכניס לחברה הישראלית יותר מ-100 מיליון דולר בחמש השנים הקרובות, כך נודע ל-tech12. העסקה האסטרטגית עשויה גם לפתוח בפני פומוום את השוק האמריקאי לעסקאות דומות עם רשתות פארקי שעשועים נוספות, אם כי בשלב זה – דיסני לא על הפרק.

פומוום פיתחה טכנולוגיה לצילום דיגיטלי של המבקרים בפארקים, באירועי ספורט ובהופעות. הצילומים נעשים בשיאה של הפעילות בכל מתקן ונמכרים לאחר מכן ביציאה מהמתקן. מערכת ה-AI שפיתחה החברה מאפשרת הרכבת פרופיל דיגיטלי אוטומטי של המבקרים, שמאפשר זיהוי, תיעוד המשתמש והפצת תמונות בזמן אמת.

פומוום, שנסחרת בבורסה בתל אביב, דיווחה היום על התקשרות במזכר הבנות עם Six Flags, מפעילת פארקים בארה"ב, אירופה ומקומות נוספים. בעקבות זכייתה במכרז תספק פוםוום שירותי "צילום חוויתי" שלה ב-11 מתוך 27 פארקי השעשועים של Six Flags בארה"ב. שתי החברות מתכוונות לחתום על הסכם לתקופה של חמש שנים, במודל של חלוקת הכנסות. בהודעה נמסר שפוםוום צפויה להתחיל בתהליך מדורג של הטמעת הטכנולוגיה שלה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2023, והוא יושלם עד תום שנת 2024.

בחודש שעבר דיווחה החברה על זכייה במכרז לחמש שנים עם לקוח אסטרטגי הכולל בנוסף לשירותי צילום באתרי הלקוח גם כניסה משותפת לשוק היפני השנה. ביוני 2021 היא הודיעה על הסכם לחמש שנים עם Merlin Entertainments שמפעילה פארקי השעשועים שלה באירופה ובארה"ב, בהם פארקי לגולנד, מוזאון מאדאם טוסו בלונדון והגלגל הענק London Eye. לאחר מכן נתווספו פארק השעשועים "הארי פוטר" של חברת Warner Bros פארק Alton Towers בלונדון ועוד. בסך הכל מדובר כעת על 52 פארקים בעולם עם כ-80 מיליון מבקרים בשנה.

המנכ"ל יהודה מינקוביץ: "אין ספק שזו עסקה משמעותית. הפארקים האלה מביאים את מספר המבקרים הגדול יותר וההוצאה הממוצעת בהם גבוהה יותר מאשר באטרקציות קטנות"

בשיחה עם tech12 אומר מנכ"ל החברה יהודה מינקוביץ: " Six Flagsהיא חברה גלובאלית מאוד מוכרת, עם הרבה פעילות בשוק האמריקאי שאותו הגדרנו כמנוע צמיחה עבורנו. אין ספק שזו עסקה משמעותית, כששחקן כמוהם בוחר בנו כשותף שלהם לפרקים הכי משמעותיים שלהם בשוק האמריקאי. הפארקים האלה מביאים את מספר המבקרים הגדול יותר וההוצאה הממוצעת בהם גבוהה יותר מאשר באטרקציות קטנות".

POMVOM פוםוום (צילום: רון קדמי, יחצ)
הנהלת פוםוום. במרכז, המנכ"ל יהודה מינקוביץ. "מי שמגיע לפארק - ההוצאה שלו לא מצטמצמת" | צילום: רון קדמי, יחצ

על פי דו"חות החברה, ההכנסה הממוצעת שלה ממבקר בפארק בארה"ב היא 1.6 דולר, כך שתחזית ההכנסות צמודה למעשה לתחזית מספר המבקרים בפארקים. במקרה של Six Flags מדובר ב-33 מיליון מבקרים בשנה ב-27 פארקים, כשהעסקה הנוכחית כוללת 11 מהם. אם העסקה תתרחב לשאר הפארקים של הרשת האמריקאית עשויות ההכנסות להכפיל את עצמן ויותר. יוסי דגן, ה-CFO של החברה, אומר שההכנסות שהצפויות מהעסקה צפויות לתת תרומה משמעותית להכנסות החברה, שהגיעו ל-150 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2022, וגם לתרום למאמץ להגיע לרווחיות. בחברה מבקשים לאזן בין הרצון לצמוח במהירות לבין הצורך להגיע לרווחיות בהקדם.

מה שעלול לשבש את התוכניות הוורודות הוא המצב הכלכלי בשוק האמריקאי. אחרי שהקורונה ריסקה את ענף התיירות בעולם ואיתו את התוצאות העסקיות של פומוום, מינקוביץ אומר שב-2022 חלה התאוששות והשוק כמעט וחזר לקדמותו. אבל האם המצב הכלכלי העגום ימנע מאמריקאים רבים לצאת לחופשות בפארקי השעשועים? מינקביץ אופטימי: "אנחנו נמצאים במודל שיתוף הכנסות עם הפארקים וההערכה שלנו ושלהם היא שהמבקרים בפארק עדיין מוציאים את הכסף. אולי השפעת המיתון תהיה על מספר המבקרים, אבל מי שכבר מגיע - ההוצאה שלו לא מצטמצמת".

מתן מנדלבאום, מנהל פוםוום בארה"ב, הוסיף: "הזכייה שלנו לא רק מכפילה בקירוב את מספר האתרים בהם אנו פועלים בארה"ב, אלא משנה את התמהיל, למוטה פארקי שעשועים, שנחשבים לעוגנים חזקים ורווחיים. אנו מאמינים כי הזכייה היא פתח להתקשרויות עם שותפים אסטרטגיים נוספים ולהגדלת היקפי הפעילות שלנו בשוק האמריקאי."