שרת התחבורה מירי רגב ממשיכה ברפורמה לצמצום נתיבי התחבורה והודיעה היום (ראשון) כי הנסיעה בנת"צ בכביש 1 לירושלים תותר לנהג ונוסע אחד בלבד, במקום 3 ומעלה כפי שנדרש היום. הפיילוט ייצא לדרך ביום ראשון הקרוב (5 בפברואר), בקטע שבין מחלף דניאל למחלף הראל.

החלטת שרת התחבורה התקבלה לאחר שהצוות המקצועי במשרד הציג בפניה את עבודת המטה שביצע בהמשך לבקשתה. לדבריה, מנתוני צוות המשרד עולה כי בנתיב הקיים נוסעים היום בשעות הפעילות של "נתיב פלוס" כ-130 אוטובוסים בשעה ועוד כ-300 כלי רכב פרטיים. רגב הדגישה כי "ניתן למקסם את קיבולת הנתיב בזכות הפיכתו לנתיב 2+, שיאפשר להוסיף עוד כ-500 כלי רכב בשעה".

"משאבת המזומנים" של עיריית ירושלים (צילום: N12)
נתיב התחבורה השיתופית בכביש 1 | צילום: N12

בנוסף, הנחתה השרה להרחיב את ההסברה לנהגים על אודות שעות הפעילות של "נתיב פלוס", ולהדגיש בפניהם כי הנתיב מותר לשימוש כלל משתמשי הדרך מהשעה 09:30 בבוקר ועד 06:30 בבוקר שלמחרת. זאת לאחר שהתברר לה כי רוב הנהגים לא היו מודעים לכך, ועל כן נוצרים עומסי תנועה מיותרים.

רגב הנחתה את צוותי המשרד להמשיך ולבחון את התועלת התחבורתית של הנת"צים ברחבי הארץ ודרשה לתגבר את התחבורה הציבורית הנוסעת בנתיבים אלה כדי להצדיק את קיומם.

מיד עם כניסתה לתפקיד הצהירה שרת התחבורה מירי רגב כי תבחן שינויים בהקצאת הנתיבים המיוחדים. "להיתקע בפקקים ולראות נת"צים ריקים - זה לא יהיה בבית ספרי", אמרה. קודמתה בתפקיד, מרב מיכאלי, טענה מנגד כי "היא מגדילה את הפקקים. היא רוצה לבטל את הנת"צים. היא אמרה שהיא תעשה מחקר כדי לראות אם אפשר לתת למכוניות פרטיות לנסוע בנת"צ בשעות מסוימות. אז מירי, לא צריך מחקר, זה כתוב על השלט. יש ממש הרבה שעות שבהן מכוניות פרטיות יכולות לנסוע בנתיב הנת"צ שסידרנו לתחבורה הציבורית. והן יכולות לנסוע בו בכל שעה - אם יש לפחות שלושה נוסעות ונוסעים באוטו".

"המסלולים לתחבורה ציבורית - נת"ץ או נר"ת - הם הכלי המרכזי בסדרה מקיפה של צעדים שנדרשים כדי שנוכל לעבור לתחבורה ציבורית", ציין גורם בכיר לשעבר במשרד התחבורה. "המסלולים הללו צריכים להישאר 'ריקים' - כדי שהאוטובוסים ייסעו מהר, ויסיעו 30–50 איש מהר יותר מאשר 10–20 איש שתקועים בפקק ברכב. בכל המטרופולינים בעולם פותרים את בעיות התחבורה עם נת"צים, שבילי אופניים ומערך הסעה המונית".

מירי רגב ומרב מיכאלי (עיבוד: פלאש 90, קשת 12)
מירי רגב ומרב מיכאלי | עיבוד: פלאש 90, קשת 12

ניסוי שקיימנו בתחילת החודש ב"מהדורה המרכזית" השווה את זמני הנסיעה ברכב הפרטי ובאוטובוס. הממצאים מוכיחים את יעילות נתיבי התחבורה הציבורית, והמספרים שפרסם משרד התחבורה, מראים תוצאה דומה. על פי הנתונים של משרד התחבורה, בשעות העומס: 09:00-07:00 בבוקר, זמן הנסיעה הממוצע של אוטובוס או רכב עם שלושה נוסעים ויותר באיילון עמד על 15 דקות. לעומת זאת, בכרב פרטי לקח בממוצע כ-40 דקות.

עוד הוסיפו במשרד התחבורה כי בנסיעה בנתיב התחבורה הציבורית בכביש 1 בדרך לירושלים, עוברים יותר מ-140 אוטובוסים בשעה בשעות העומס - ממוצע של 2 אוטובוסים בדקה. הם מכילים 5,000-4,000 נוסעים, לעומת 2,300 רכבים פרטיים שבהם בממוצע נוסעים 2,500 אנשים בלבד.