"עובדים מחפשים את הדרך החוצה": גורם לשעבר במשרד התחבורה סיפר ל-N12 על ההתנהלות במשרד תחת השרה מירי רגב. "היא כל הזמן צועקת, אין מדיניות. ההשלכות יהיו גם עלינו האזרחים", סיפר. "רגב לוחצת על אנשים לעזוב כדי לקדם את אנשיה". מתחילת כהונת השרה שינה משרד התחבורה את פניו: בכירים התפטרו ואחרים חוששים למקום עבודתם.

"יש במשרד אווירת עבודה מזעזעת", תיאר אותו גורם. "השרה לא מאמינה להם כל הזמן ומתנהגת בפרנואידיות". לדבריו, עובדי המשרד חוששים מהתערבות פוליטית במינויים: "רגב תנסה למנות אנשי מקצוע חדשים או שהיא תביא ג'ובים פוליטיים כמו מינוי משה בן זקן כממלא מקום המשנה למנכ"ל".

יש לציין כי לפני כחודשיים בחרה רגב בחרה לתפקיד המנכ"ל את משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה וסמנכ"ל באיגוד הקבלנים - ומי שהיה בעבר ראש המטה שלה וממארגני הליכודיאדה. המינוי נפסל על ידי נציבות שירות המדינה בטענה שבן זקן לא עומד בתנאי הסף ואין לו את הניסיון לנהל משרד כה גדול. רגב טענה שהנציבות חזרה בה ברגע האחרון מהכוונה לאפשר לו תקופת ניסיון והודיעה שתביא את המינוי שלו בכל זאת לאישור הממשלה, בניגוד לעמדת הנציבות.

מירי רגב ומשה בן זקן באירוע הליכודיאדה באילת (צילום: י. צילומים, חדשות)
מירי רגב ומשה בן זקן באירוע הליכודיאדה באילת | צילום: י. צילומים, חדשות

לבסוף משכה השרה את המינוי מסדר היום והודיעה כי מינתה את בן זקן לתפקיד מ"מ המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, לצד ממלא מקום מנכ"ל המשרד אבנר פלור. משפטנים בכירים אמרו לרגב שבג"ץ יפסול את המינוי. כעת, בן זקן מכהן בתפקיד השני בחשיבותו במשרד במשך של חצי שנה שלאחריה ייתכן שימונה למנכ"ל או מ"מ מנכ"ל המשרד.

"עובדים אומרים שהם לא מסוגלים יותר"

"בהיעדר אנשי מקצוע, בהיעדר הסכמות עם האוצר, אנשים פשוט יבינו שאין להם איך לממש את מה שעבדו עליו במשך שנים", הדגיש הגורם. "רק החודש קיבלתי חמישה טלפונים מאנשים מהמשרד שאמרו לי שהם לא מסוגלים יותר". בזמן כהונת רגב החליטו כמה בכירים במשרד לעזוב - רן שדמי, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית התפטר, כמוהו גם חגי טופולנסקי, מנכ"ל רשות שדות התעופה. לאחרונה הצטרף לרשימה גם ראש המנהל לפיתוח תשתיות, שי קדם.

שי קדם, ראש מנהל התשתיות במשרד התחבורה לשעבר (צילום: משרד התחבורה)
שי קדם, ראש מנהל התשתיות במשרד התחבורה שהתפטר | צילום: משרד התחבורה

הגורם לשעבר התריע: "בקרוב יתחיל גל עזיבה במשרד התחבורה. ההשלכות של חוסר המדיניות הן שאנשים טובים ומקצועיים עוזבים". הוא הוסיף: "גם אנשים חדשים שיכנסו לתפקיד יבינו מהר מאוד שהם לא יכולים להצליח בו". לדבריו, עובדי המשרד נעדרו מהישיבות על התקציב והמשרד פועל בחוסר מקצועיות. "ההשלכות יהיו גם עלינו האזרחים", הזהיר, "עד שהם יגיעו להבנות עם האוצר חברות ממשלתיות יתקעו בלי כסף והן יצטרכו לפטר אנשים. הרבה חברות יהיו בסיכון".

חגי טופולנסקי ומירי רגב (עיבוד: החדשות,פלאש 90, החדשות, פלאש90 )
מנכ"ל רשות שדות התעופה שהתפטר חגי טופולנסקי והשרה מירי רגב | עיבוד: החדשות,פלאש 90, החדשות, פלאש90

לפני כשבועיים התפטר ראש אגף הרכבות במשרד התחבורה אליאס מטר. גם מינויה של היועצת המשפטית לרשות המטרו, עו"ד יערה למברגר, שמונתה בזמן ממשלת המעבר של לפיד כמינוי בפועל ולפני שהושלם הליך המכרז למינוי הקבע, לא הוארך, והיא חזרה למשרד המשפטים.

לפני כשלושה שבועות הודיע מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי על התפטרותו - ותקף בחריפות את השרה רגב כשטען שהיא פועלת ממניעים פוליטיים. התפטרותו הגיעה לאחר שהוא זומן לשימוע, ומועצת רשות שדות התעופה החליטה להמליץ על פיטוריו. "לאחר פחות מ-8 חודשים בתפקיד אני מודיע בזאת על התפטרותי", כתב המנכ"ל היוצא במכתב חריף ששיגר לרגב שבו הוסיף: "בתקופה האחרונה ראיתי איך פוליטיקה, איומים, שיקולים זרים ותהליכים לא תקינים גוברים על ביצועים, ערכים, טובת הציבור והכלל".

גם בקדנציה הקודמת: שורת מינויי מקורבים

כהונתה הקודמת של רגב במשרד התחבורה גם כללה שורת מינויים בעייתיים: יגאל עמדי שנראה לצדה של רגב בפריימריז בליכוד - מונה ליו"ר דריקטוריון נתיבי ישראל. היא אף מינתה באותה הקדנציה את שילה אדלר, ששימש בשנת 2019 כיועץ פוליטי של הליכוד, למשנה למנכ"ל משרד התחבורה. תביעה הוגשה אז נגד מינויו, בטענה שאינו עומד בתנאים הנדרשים לתפקיד.

המשנה לשעבר למנכ"ל משרד התחבורה, שילה אדלר (צילום: הלל מאיר, פלאש 90)
המשנה לשעבר למנכ"ל משרד התחבורה, שילה אדלר | צילום: הלל מאיר, פלאש 90

מינוי נוסף בקדנציה הקודמת שלבסוף נגמר בהתפטרות היה של פעיל הליכוד יעקב נתניהו למנהל הרשות הארצית לתחבורה הציבורית. התפטרותו הגיעה לאחר טענות להתנהלות אגרסיבית וחוסר ניסיון, כך לפי פרסום של "כלכליסט". רגב גם התכוונה למנות את חה"כ לשעבר מהליכוד דני בנלולו ליו"ר שדות התעופה, אך לבסוף המינוי לא יצא לפועל. לתפקיד יו"ר דריקטוריון הרכבת מינתה רגב את משה שמעוני, זאת לאחר שלא הצליחה לקדם לתפקיד את פעיל הליכוד מהדרום אנדריי אוזן שנחשד בעבר בפרשת שחיתות. 

האחיין של ברדוגו מונה ליועמ"ש: "הצפי הוא הכנסת מקורבים"

תקציב משרד התחבורה עומד על כ-35 מיליארד שקל, סכום עתק שדורש ניהול חכם. עובדי המשרד נדרשים להוביל מדיניות סדורה, אך לפי אותו גורם לשעבר, אין לשרה את ה"גב" המקצועי: "להרים רפורמה זו עבודה שדורשת עשרות אנשי מקצוע. אין לה את האנשים שמאמינים ברפורמה ושיעזרו לה לבנות אותה". הוא הוסיף כי גם לוח הזמנים למהלך יהיה ארוך בהרבה ממה שמתכננת השרה.

בנתיבי ישראל צפוי להיערך סבב מינויים של חמישה בכירים בחברה. "הצפי הוא הכנסת מקורבים, כמו שהכניסו לחברה יועץ משפטי למרות שהיה לו ניקוד נמוך", אמר הגורם והוסיף כי גם המהלכים האלה מלבים את רצון העובדים להתפטר. "זה מוביל לעזיבה בדרגי הביניים, כולם בנתיבי ישראל מחפשים לעזוב". היועץ המשפטי שמונה למרות ניקוד נמוך הוא עו"ד אלעד ברדוגו, שהיה גם פוקד לליכוד ואחיינו של יעקב ברדוגו המקורב לנתניהו.