הם עובדים כ-270 שעות בחודש, 10 שעות ביום על הכביש, מתמודדים עם אלימות בכבישים ואפילו טרור - רק כדי לגמור בקושי את החודש. השכר הנמוך מחייב אותם לעבוד שעות נוספות, הם מתעייפים והנסיעה שלהם הופכת להיות מסוכנת - תנאי העבודה הגרועים האלו הם רק חלק ממסלול המכשולים שאיתו נאלצים להתמודד נהגי האוטובוס בישראל.

אך כשהחורף מגיע, מתווסף קושי נוסף: מצבם הרעוע של האוטובוסים. תיעודים שהגיעו ל-N12 על ידי ענף התחבורה-כוח לעובדים, מציגים תמונה עגומה. גשם שחודר אל תוך האוטובוסים ומרטיב את בגדי הנהג, מרטיב את חלון הנהג כשאין לו אף דרך לנגב את המים, מגבים שלא עובדים וחימום לא תקין. האדים שממלאים את חלון האוטובוס לא מאפשרים לנהג להמשיך לנהוג בצורה תקינה ולראות את הדרך.

גשם יורד בתוך האוטובוסים (צילום: כוח לעובדים)
גשם יורד בתוך האוטובוס | צילום: כוח לעובדים



רק בשבוע שעבר חשפה שרת התחבורה לשעבר מירי רגב את הרפורמה החברתית בתעריפי התחבורה הציבורית. רפורמה שבאה להיטיב עם תושבי הפריפריה צעירים ואזרחים ותיקים על ידי הפחתת יוקר המחיה באמצעות הוזלת מרכיבי עלויות התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בתחבורה הציבורית. אך מה שווה הרפורמה בתעריפים כשהאוטובוסים אינם ראויים לנסיעה ויש מחסור בנהגים?

סיקור N12

"אני נוסע ולא רואה כלום"

"אני מרגיש מושפל", מציין נ' נהג אוטובוס בחברת אוטובוסים גדולה, "אני עולה כל יום לאוטובוס קפוא ויושב בתוך שלולית. אני מספר את זה להנהלת החברה, וזה לא מעניין אותם. מבחינתם, שים רגל על הדוושה ותיסע. ומילא אנחנו, אבל מה עם הנוסעים? זה סכנת נפשות. אין ווישרים, אין הפשרת אדים, אני נוסע ולא רואה כלום", הוא מוסיף, "אני אומר לנהגים, אל תעלו לאוטובוס אם הוא לא תקין, אבל כולנו מפחדים על הפרנסה שלהם. אז עולים ומפחדים על החיים שלהם".

וישנה בעיה נוספת, מלבד האוטובוסים הישנים, בארגוני הנהגים טוענים שחברות אוטובוסים שלא נבחרות לסבב נוסף במכרז מפסיקות לטפל באוטובוסים הישנים, כי הם ייצאו בקרוב מכלל שימוש. אך עד שזה יקרה לעיתים הנהגים נוסעים באוטובוסים שמסכנים אותם ואת הנוסעים בתוכם, "בכל חורף - כמה ימים של גשם הופכים את הנהיגה באוטובוסים לבלתי אפשרית ומסכנת חיים", מציינת תמר אוחנה ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים.

גשם יורד בתוך האוטובוסים (צילום: כוח לעובדים)
נהגים מתמודדים עם תת תנאים | צילום: כוח לעובדים

"החיים ממכרז למכרז יוצרים מצב שבו לחברה המסיימת מכרז אין עניין לרענן את הרכב האוטובוסים. אך הבעיה איננה רק בחברות - לחברות שאינן מפעילות מוסכים יש תלות במוסכים חיצוניים שגוררים זמן ועלויות. ניסיון החברות הללו לפתוח מוסכים נתקל בבירוקרטיה בלתי אפשרית ועל משרד התחבורה להידרש לכך.
בסופו של יום מי שנפגע הם הנהגים, שחווים פגיעה חמורה בתנאי העסקתם. אנו יודעים כי שרת התחבורה רגב מוטרדת מהתנאים הפיזיים שבהם עובדים הנהגים. אנו קוראים לה להיפגש איתנו בהקדם לתיקון מכלול תחלואי הענף".


תגובת משרד התחבורה: "תחזוקת האוטובוסים בחברות התחבורה הציבורית הינה באחריות החברות המפעילות וקציני הבטיחות שמועסקים על ידם. משרד התחבורה מבצע בקרה גלויה וסמויה בחברות האוטובוסים של התחבורה הציבורית, באמצעות חברות בקרה הפועלות מטעם המשרד. במסגרת זאת, מבוצעת בקרה שוטפת על תחזוקת האוטובוסים".

"במסגרת הבקרה התפעולית, עולים בקרים לאוטובוסים במהלך הנסיעה ומתעדים ליקויים בכלי התחבורה", הסבירו במשרד התחבורה, "במידה ונמצא ליקוי, הוא מדווח למערכת האכיפה. מפעילי התחבורה הציבורית נקנסים מדי שנה במיליוני שקלים בגין הליקויים המתגלים באוטובוסים או אי עמידה בתנאי הרישיון. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מבצעת בנוסף בקרה בחניוני לילה, במסגרתה נבדקים כלל האוטובוסים בחניונים. הממצאים נשלחים למפעילים ובמידה וישנם ליקויים, מושתים עליהם קנסות כבדים".

עוד הוסיפו: "במקביל, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מטפלת מדי שנה בתלונות המתקבלות מנוסעים של התחבורה הציבורית, ומפעילה בקרים בכל קו שבו מתקבלות תלונות על ליקויים באוטובוסים. יצוין כי חברות האוטובוסים מחויבות לעמוד בתנאי המכרז שנחתם עם המדינה ולדאוג לתחזוקת האוטובוסים באופן קפדני. כל חריגה מההסכם או מהנהלים מטופלת בחומרה רבה על ידי אגף הפיקוח והבקרה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית".

"באשר לשכר הנהגים, משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בשיפור מעמד נהגי האוטובוסים והקצה עשרות מיליוני שקלים לשם כך. במסגרת זאת סייע המשרד להעלאת שכרם של הנהגים בכל חברות התחבורה הציבורית בעשרות אחוזים והקצה תקציב מיוחד לגיוס והכשרה של נהגי אוטובוסים חדשים. כמו כן, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה פועלת בימים אלה להקמת עשרות עמדות התרעננות ומנוחה בכל רחבי הארץ, לצד עשרות תחנות ריענון ותחנות קצה שהוקמו בשנה האחרונה בעלות של מיליוני שקלים. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון ברחבי הארץ ועד סוף השנה יוקמו כ-40 תחנות נוספות".