שליש ממנהלי העסקים טוענים שהעלאת הריבית פגעה בהם באופן משמעותי, והשיעור גבוה יותר בענף ההייטק - כך עולה מסקר מגמות העסקים של הלמ"ס שפורסם היום (רביעי). בחודש אפריל 2021 החל בנק ישראל במהלך של העלאת הריבית במשק במטרה להביא ליציבות מחירים ולמתן את האינפלציה.

הלמ"ס, שמעבירה באופן קבוע סקר מגמות בין בעלי עסקים, שאלה בדצמבר האחרון על ההשפעה של מהלך ההעלאות על מצבו הכלכלי של העסק ועל תוכניות עסקיות עתידיות. הריבית עלתה מאז פעם נוספת, ב-0.5 נקודות האחוז, לרמה של 3.75%. אוכלוסיית הסקר כוללת את ענפי התעשייה, הבינוי, המסחר הקמעוני, המלונאות והשירותים. מדגם הסקר מייצג כ-70 אלף עסקים בענפים אלו.

כ-27% מהעסקים באוכלוסיית הסקר דיווחו שפעילותם הכלכלית תלויה במידה משמעותית באשראי בנקאי ובאשראי חוץ-בנקאי. בענפי התעשייה, המלונאות והשירותים העסקיים אחוז העסקים הללו אפילו גבוה יותר. לפיכך לא מפתיע שמידת הפגיעה של העלאות הריבית על הפעילות העסקית של החברות היא גבוהה. כ-35% ממנהלי העסקים הגדירו את הפגיעה כמשמעותית.

אנשים קונים בסופר (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
בתעשייה במגזר הקמעונאי מדווחים על צפי לעליות מחירים | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

עליית הריבית משפיעה גם על גיוס משקיעים, ועל כן פוגעת במגזרים התלויים בכך באופן משמעותי. כך ניתן לראות בענפי המידע והתקשורת - שירותי הייטק - שבהם אחוז העסקים הנפגעים משמעותית מעליית הריבית גבוה במיוחד ומגיע לכ-41%, למרות ששיעור העסקים בענף התלויים במידה משמעותית באשראי הוא נמוך (כ-15%).

מחירי מוצרים יעלו או יירדו בגלל הריבית?

מצד אחד עליית הריבית גורמת להפחתת הביקושים במשק (דבר שמוביל להורדת מחירים), אך מצד שני היא מעלה את עלות התשומות לעסקים ולכן גם עלולה להוביל לעלייה של מחירים של מוצרים שונים. אחוז גבוה מהמנהלים בענפי התעשייה והמסחר הקמעוני מדווחים על השפעה משמעותית של עליית הריבית על העלייה במחירי המוצרים של העסק (כ-43% וכ-27%, בהתאמה), לעומת רק 9% מהעסקים הגדולים בענף הבינוי.

חיזוק לדיווחי המנהלים בתעשייה על עליות המחירים של תוצרי החברה מתקבל ממדד מחירי תפוקת התעשייה (מדד מחירי יצרן) המצביע על עלייה של כ-10% בשנת 2022 (מדד נובמבר 2022 בהשוואה לדצמבר 2021).

בנוסף בכ-28% מכלל העסקים בסקר רואים בהעלאת הריבית גורם המגביל את צמיחת החברה ומשפיע באופן שלילי על תוכניות התרחבות עתידיות. בענפים שלהלן אחוז זה גבוה מיתר הענפים: התעשייה (43%), המסחר הקמעוני (38%) והמלונאות (60%).