רכבת ישראל הודיעה היום (חמישי) על תקלה נוספת במערכת האיתות של הרכבת, ונסיעת הרכבת בין תחנות בני ברק ותל אביב הופסקה ותקעה אלפי נוספים בשעות הבוקר המוקדמות. זו התקלה השלישית בחודש האחרון שבגינה נאלצים ברכבת ישראל להודיע על הפסקת פעילות בקו מרכזי ועמוס מאוד במרכז הארץ. למרות שמדובר בתקלות זמניות שהרכבת פועלת לתקן באופן מידי, לא ניתן להתעלם מהנזק שנגרם לכל עובד שמאחר לעבודה ומפסיד שעות, והנזק הכלכלי המצטבר שנגרם למשק כולו.

"הכנסות הרכבת , ביום עבודה רגיל, הן כ-9 מיליון שקלים, על פי סדר גודל של 360 אלף נוסעים ביום. מכאן שפגיעה של שעה ביום ברכבת עצמה מקטינה את ההכנסות היומיות ב-5%, לא יותר מחצי מיליון שקלים - סכום זניח יחסית לרכבת", מציין ד"ר עדו קאליר, ראש ההתמחות באקטואריה וניהול סיכונים בקריה האקדמית אונו.

"אך מה לגבי העלות למשק הישראלי?", ממשיך ד"ר קאליר. "נניח שרק מחצית מהנוסעים הם עובדים, ושהתקלה מביאה להפחתה של שעה אחת בלבד בשעות העבודה שלהם. מכאן שתקלה כזו עולה למשק כ-180 אלף שעות עבודה. נתוני ה-OECD אומדים את שווי שעת העבודה בישראל, עבור המשק, ב-46 דולר.

"כלומר אותה תקלה קלה לכאורה, שעולה לרכבת ישראל לכל היותר חצי מיליון שקלים במונחי אובדן הכנסות, עולה למשק לא פחות מ-29 מיליון שקלים. זה אולי מסביר מדוע היד קלה על השלטר ויש מקום לתקלות התמוהות האלו", סיכם ד"ר קאליר. "במקרים כמו אלו ברכבת ישראל, קיים מינימום נזק למעביד הישיר, והרבה נזק למשק".

רק במוצאי שבת הודיע רכבת ישראל כי תקלת איתות ארצית הובילה לנפילת מחשב האיתות של הרכבת ואיננה מאפשרת תנועת רכבות בבטחה. מצב זה פגע באלפי נוסעים שחיכו למוצאי השבת בכדי לנוע למחוז חפצם ונתקעו בלי תחבורה ציבורית זמינה, התקלה תוקנה לקראת חצות.

גם בתחילת החודש (8.11) נרשמו שיבושים ועיכובים בשעות הבוקר בתנועת הרכבות בין תחנות ראשל"צ משה דיין ותל אביב ההגנה, בשל תקלה ברשת החשמל הרכבתית אשר תוקנה רק בשעות הצהריים. כל אלה מצטרפות לעבודות שדרוג ופיתוח קבועות ברכבת בתחנות שונות והוספת קווי רכבת חשמליים שגם הם משבשים את התנועה. 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל מסיעה מידי יום מעל ל-250 אלף נוסעים, ומפעילה כ-700 רכבות, על רשת מסילות מוגבלת וחסרה מבחינת תשתית מסילה. תנועת הרכבות מנוהלת ממרכז בקרה ארצי ומתופעלת ע"י אמצעים טכנולוגיים הפרוסים לאורך המסילות, ומרכזי שליטה ובקרה הפרוסים במוקדים רבים, ומערכות מחשב רבות ומורכבות, המסונכרות ומנהלות את התנועה בתקשורת נתונים.

"למרות האילוצים והאתגרים הרבים, רוב רובן של הרכבות עומדות בזמנים, אך לצערנו מידי פעם אנו חווים תקלות כמו התקלות המדוברות במערכת האיתות, שמטרתה שמירה על בטיחות הנסיעה וניהול תנועת הרכבות. אלה יכולות לקרות כתוצאה מנפילות של מערכות המחשוב, כפי שאירע במוצ"ש, או תקלות במרכיבי האיתות הממוקמים על המסילות. כל תקלה מתוחקרת לעומק ונלמדות ממנה המסקנות לעתיד".