ישראל תקועה על הכביש: כבכל שנה בחודש נובמבר, עם סיום החגים והחזרה לשגרה – מוצאים עצמם הנהגים נתקלים בעומסי תנועה כבדים בכבישי ישראל. אלא שהשנה נדמה שהמצב חמור מהרגיל – עם זמני נסעה שזינקו, ואפילו בכבישים שבהם לא היו עד כה פקקים הנוסעים סובלים מהעומס. "נסיעה של 12 דקות – הפכה בבוקר לשעה וחצי", מעידה אחת הנוסעות.

שושי נוסעת בכל בוקר מאריאל לכיוון כפר קאסם, שם היא עובדת. גם ללא קשר לפקקים, היא נהגה תמיד לצאת מהבית ב6:45 כדי להגיע מוקדם לעבודה. אלא שהיום גם השעה המקודמת לא עוזרת לה, ובשנה האחרונה מאז סיום הגבלות הקורונה וביתר שאת בשבועיים האחרונים – היא מגיעה לעבודה רק כעבור 45 דקות בכבישים, במקום כ-12 דקות בעבר.

"זה מזעזע מה שנהיה בכבישים, לא ברור לי מה השתנה – אבל חייבים לשים לזה סוף", אמרה שושי. "עד לפני כמה חודשים הפקק היה מתחיל לפני המחסום בכניסה לכפר קאסם, אבל עכשיו הוא מתחיל כבר בצומת גיתאי-אבישר – שזה ממש ליד אריאל".

גם רמי, נוסע אחר שמסלולו מרמת גן לירושלים לקח לו כ-45 דקות בממוצע, נתקל בעלייה בזמן הנסיעה שלו בשבועות האחרונים. "הפקק מתחיל מהירידה מכביש 4 לכביש 1 במחלף גנות", ציין. "העמוסים האלו לא נורמאליים, זה לא היה בעבר – צריך לצאת ב-5:00 כדי להגיע בשעה נורמלית לעבודה".

עבודות הרכבת הקלה. ארכיון (צילום: ישראל סאן)
"גם הנסיעות בתוך הערים הפכו לבלתי נסבלות". עבודות בניית הרכבת הקלה | צילום: ישראל סאן

לפני כשנה, נוסע בשם אור דיווח לנו אחרי החגים על כשעתיים נסיעה בכל יום לכל כיוון מעמק חפר לירושלים. אלא שכיום הוא מדגיש שהעומסים גדולים אפילו יותר: "זה רק הולך ומחריף, כבר לא כדאי לבוא לעבודה – אם המצב יימשך כך המעסיקים יצטרכו לחשוב על עבודה היברידית כל השבוע".

בחברת Waze, שבה משתמשים יותר ממיליון וחצי נהגים מידי יום, ניתחו את הנתונים משבוע שעבר והשוו אותם לאותו שבוע בשנת 2021. מההשוואה עלה כי התנועה בישראל הייתה נמוכה ב-18% בתאריכים 15-20 בנובמבר, לעומת אותם ימים ב-2022.

בפילוח לפי אזורים, בירושלים הייתה עלייה של 7% בפקקים לעומת השנה שעברה, בתל אביב עלייה של 5% - ובחיפה 11%. בבדיקה שערכו ב-Waze התברר גם שחודש ספטמבר השנה, מיד לאחר החופש הגדול, היה אף עמוס יותר ב-6% מנובמבר.

"אכן מאז שחזרנו מחגי תשרי אנו עדים לעלייה משמעותית מאוד בנפח עומסי התנועה והתזמונים, הן בערים והן בכבישים הבינעירוניים", הדגיש בני כבודי, עורך התנועה הראשי של גלגלצ. "עומסי התנועה מתחילים מוקדם מאוד בבוקר ובמהלך אחר הצהריים, מה שמלמד על יציאה מוקדמת של נהגים רבים לעבודה ובחזרה ממנה – בניסיון להינצל מהפקקים".

פקק תנועה בנתיבי איילון (צילום: AP / FLASH 90, פלאש 90)
"מזעזע מה שנהיה בכבישים". עומסי תנועה כבדים באיילון | צילום: AP / FLASH 90, פלאש 90

עוד אמר כבודי כי "רואים שבכבישים העיקריים, התזמונים עלו משמעותית והם מעל שעה ורבע לפחות בכל בוקר". בדבריו, התייחס לכביש גהה לצפון, כביש 6, כביש החוף לדרום וכביש 1. "בשל כך, נהגים ברוב המקרים עומדים בשני פקקים של שעה כל אחד בבוקר, וזה עוד בלי הנסיעות בתוך הערים הגדולות שהפכו לבלתי נסבלות – בגלל העבודות לרכבת הקלה, בניית נתיבים לתחבורה ציבורית ועוד".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מבצע בימים אלה עבודות תשתית בכל המקטעים המוזכרים, לצורך קידום תחבורה ציבורית, טיפול במוקדי סיכון ועבודות תחזוקה. ככלל, המשרד משקיע תקציבי עתק בתחבורה הציבורית, לרבות מערכות הסעות המונים בכל המטרופולינים, קידום נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ושיתופית, תוספות שירות בקווי האוטובוס ועוד. כל אלה יהוו חלופה טובה לרכב הפרטי".