אתמול פורסם כי חברת לייטריקס, ששווייה הוערך בסבב הגיוס האחרון של החברה בספטמבר 2021 ב-1.8 מיליארד דולר, מפטרת 80 עובדים, כ-12% מכוח האדם שלה. על רקע הירידות בשוק ההון, היקף ההשקעות בהייטק הישראלי צנח ב-31% בהשוואת העסקאות ברבעון השני של 2022 שהסתכמו ב-4.5 מיליארד דולר, לעומת 6.6 מיליארד דולר ברבעון השני של 2021, כך עולה מדוח של קרן ההשקעות Greenfield Partners. עוד עולה ממנו שגם פחת מספר הגיוסים, שעמד על 104 עסקאות ברבעון השני השנה, לעומת 132 ברבעון הראשון ו-135 ברבעון השני של 2021.

רום שירי, בן 30, מייסד קהילת "לסטארטאפ" (פורטל יזמות וסטארטאפים בישראל), יועץ טכנולוגי לסטארטאפים וסטארטאפיסט בעצמו, יצר בוט בשם "פיטורים בהייטק". מדובר במאגר חברות הייטק וסטארטאפים שהכריזו על פיטורים או הפסיקו פעילות, שמתעדכן אוטומטית על ידי אתרי חדשות, מאגרים פומביים ודיווחים אנונימיים.

לגבי כל חברה מצוין כמה עובדים היא פיטרה, מה האחוז שלהם מסך כל החברה, באיזה תחום היא עוסקת, כמה גייסה עד היום ומה מקור הדיווח – כתבה בתקשורת או מקור פנימי בחברה.

"אני זוכה להיענות מדהימה, עד כמה שפיטורים יכול להיות דבר מדהים", מספר שירי ל-mako. "הפוסט בלינקדאין שבו פרסמתי את ההשקה של מאגר המפוטרים והבוט, הפך להיות ויראלי מבלי שהתכוונתי - יותר מ-300,000 חשיפות בפיד. אני מקבל בשוטף 2-3 דיווחים כל יום על פיטורים דרך המערכת או בהודעות פרטיות בלינקדאין".

מי המקורות שלך?

"יש לי בוטים שסורקים את אתרי החדשות הפופולריים בארץ ובעולם ומזהים מילות חיפוש רלוונטיות שמפעילות התראה על כך במערכת, קולגות ומעגלים קרובים, דיווחים אנונימיים בתוך המערכת ובהודעות פרטיות".

לאן אתה חושב שהייטק הולך? זאת בועה שסופה להתפוצץ או רק מהמורה?

"קטונתי לחזות את העתיד, אבל לדעתי כנראה מדובר בפיצוץ עבור המון סטארטאפים בשלב של Growth שחיים על גיוסים ולא על מזומנים מלקוחות. עבור חברות שכן מבוססות ורווחיות, כנראה מדובר במהמורה חולפת שגורמת לפיטורים מתוך בהלה או הצורך לנקוט באמצעי זהירות.

בנוסף, זו כנראה לא דעה פופולרית, אבל זה אכן קורה - המון חברות 'מנצלות' גלי פיטורים כתירוץ לעשות קצת 'ניקיון בית' - פיטורים של עובדים לא מוצלחים, מחלקות או פעילויות לא חיוניות שכבר תקופה יודעים שאין בהן צורך, אבל אף אחד בארגון לא הרים את הכפפה לפרק אותן. לפטר זה אף פעם לא דבר קל כמעסיק, אז הנה, למה לא להתלבש על המשבר כתירוץ כדי להקל על התהליך. אני יודע שמרבית המפוטרים, לפחות מהמעגלים הקרובים שלי, מסתדרים. המון מהמפוטרים הם עובדים טובים שפשוט לא חיוניים כרגע לארגון, דבר שלאו דווקא מעיד על איכותם באופן כללי".

לדברי שירי, המטרה העיקרית של הבוט היא לשקף את המצב. "שקיפות, דאטה והצגה שלו בצורה מיטבית עוזרים לייצר תעשייה בריאה. מעבר לפיצ'ר הטבעי של 'לידים' לחברות שעדיין מגייסות ויכולות לפנות לאוכלוסיית המפוטרים, עבור אנשים שמתמיינים לחברות הוא יכול לשמש כ'נורת אזהרה' מאילו חברות אולי כדאי להימנע כרגע. המון חברות נוטות לגמד ולהקטין את הקיצוצים מתוך תמימות או לחלופין בכוונה. מעבר לזה, ההייטק הישראלי צריך שישימו מולו מראה מדי פעם בשביל להרגיע את הנרקיסיסטיות - לא הכל טסלה וגלידות ב-24 טעמים, ופיטורים מעכשיו לעכשיו הם טרייד אוף שצריך לקחת בחשבון כשנכנסים לעולם הזה".