המדינה האריכה את תקופת האבטחה לראשי ממשלה לשעבר ל-20 שנה מיום סיום תפקידם. אמש (חמישי) פרסמנו בעזרת התנועה לחופש המידע את הוצאות האבטחה בחו"ל של אהוד אולמרט ואהוד ברק - ומדובר בסכומי עתק. גם ההוצאות של ראשי ממשלה מכהנים על טיסות הן גבוהות במיוחד, ועולה השאלה: האם אין בזבזנות בלתי מוצדקת בטיסות ראשי הממשלה שיוצאת מכספי ציבור?

עלות אבטחת טיסות של ראשי הממשלה לשעבר אולמרט וברק

בין יולי 2020 ועד דצמבר 2020 שילמה המדינה 1,351,000 שקלים לאבטחת ברק ואולמרט בטיסותיהם לחו"ל. בשנת 2021 הסכום הגיע לכ-3 מיליון שקלים, ובין ינואר עד יולי השנה - הסכום עומד על כ-15 מיליון שקלים. סך הכול, בין השנים 2022-2020 הסכום ששולם לאבטחה של ברק ואולמרט בחו"ל עומד על 5,717,121 שקלים.

"אם המדינה מחליטה שהיא רוצה לשמור עליי, שתחליט". אמר אולמרט בתגובה לפנייתנו, והוסיף: "אין לי מושג, אני לא עסוק בזה".

חשוב להדגיש, במקרה של שני ראשי הממשלה לשעבר מדובר על טיסות שברובן פרטיות, לצורך עסקים או חופשות, שחלקן היו בתקופת הקורונה - תקופה שבה חלקנו יכולנו לראות את חו"ל רק בגוגל תמונות.

עו"ד רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע: "אם אנחנו משלמים ככה על ראשי ממשלה לשעבר, ועכשיו בעקבות מערכת בחירות אחת יהיו לנו שני ראשי ממשלה לשעבר - זה רק מלמד כמה המנגנון הזה יקר ואזרחי המדינה הולכים לשלם עליו הרבה מאוד כסף".

פירוט עלות טיסות ראשי הממשלה

בנוסף להוצאות האבטחה, מפורטות גם הוצאות הטיסות של ראשי הממשלה החל מסוף שנת 2020 ועד תחילת החודש: טיסה אחת של נתניהו והיתר של בנט. עלויות של טיסה קשורות בין היתר למספר הטסים וגם למשך השהות על הקרקע.

כך למשל, טיסה של נתניהו לוושינגטון התקרבה ל-2 מיליון שקלים, וטיסה של בנט לוושינגטון שנה לאחר מכן חצתה את ה-3.5 מיליון. סכום הטיסות הכולל הגיע ל-9,261,589 שקלים. אם נוסיף לזה את עלות המלונות, השכרת הרכבים והאולמות – נגיע בחישוב כולל לסכום של 14,634,092 שקלים.

נתון אחד חריג נוגע למטוסי חיל האוויר שמצטרפים לעיתים לנסיעת ראש הממשלה. בנסיעת רה"מ הקודם נפתלי בנט לאבו-דאבי מחירם של מטוסי חיל האוויר, שרק ליוו את הטיסה עצמה, הגיע ל-6,033,320 שקלים.

כשאלו הם המספרים, באמת קשה להבין איך "כנף ציון", מטוס ראשי הממשלה ונשיאי המדינה, שכבר היה מוכן להמראה - קורקע ולא הושמש, גם אחרי שהושקעו בו מאות מיליוני שקלים לשווא. 

דו"ח מבקר המדינה הציף שההערכה של עלות ממוצעת במטוס כנף ציון הייתה חוצה את ה-5 מיליון, בעוד שעלות ממוצעת לטיסת ראש ממשלה במטוס מסחרי הינה 2.5 מיליון שקלים. זה גם ההסבר של ראש הממשלה לפיד, לצד שיקול הנראות והמטוס כסמל שחיתות בשל הבזבזנות שאפיינה את הקמתו, שהביא אותו לסכל את השמשתו.