המתיחות סביב ביקורה של ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים האמריקני, בטייוואן עלולה להשפיע על הכלכלה העולמית כולה ובפרט על תעשיית ייצור השבבים, שכבר היום מנסה לעמוד בקצב הביקוש האדיר. אם המתיחות תעמיק, גלי ההדף שלה יוכלו להגיע עד לצרכן הישראלי, אשר כפי שגילינו בחודשים האחרונים, אינו חסין למשברי סחר עולמיים.

אחרי שאתמול החלה תרגילים במים הטריטוריאליים של טייוואן, היום (רביעי) כבר הכריזה סין על הגבלות סחר: סין חסמה יבוא של פירות ודגים מסוימים מטייוואן ועצרה את ייצוא החול לבנייה לטייוואן. מדובר במהלך צפוי של בייג'ינג, שמשתמשת לעיתים בעצירת יבוא החקלאי ככלי להעניש את טייוואן בסוגיות פוליטיות. עם זאת, לפי בלומברג, התוצרת החקלאית מהווה פחות מאחוז מהייצוא הכללי של טייוואן והיבוא של חול מסין לטייוואן הגיע בשנה שעברה לכמיליון דולר בלבד. לכן נראה שבינתיים ההשלכות של השיבושים בסחר יהיו מצומצמות.

ספינת משא בנמל קילונג, טיוואן (צילום: רויטרס)
ספינת משא בנמל קילונג, טיוואן | צילום: רויטרס

הסיכון הגדול יותר הוא שבייג'ינג תרחיב את ההגבלות על הסחר לענפים משמעותיים יותר או שהתרגילים הצבאיים שלה במרחב הימי יגרמו לשיבושים משמעותיים בנתיבי הספינות באזור. לטייוואן 4 נמלים מרכזיים שבהם עוברות הסחורות, הגדול ביותר נמצא בדרום מערב האי, והאחרים נמצאים בצפון ובמרכז, אך כולם פונים לחלק המערבי של האי, כלומר לסין, משום שהטופוגרפיה בחלק המזרחי של האי הררית ולא נוחה לבנייה. מצרי טייוואן הם נתיב מעבר לספינות שנשלחות ממפעלים באסיה למערב, לא רק מסין וטייוואן, אלא גם מיפן ודרום קוריאה.

פגיעה בנתיבי הסחר מטייוואן תשפיע על העולם כולו: כלכלת טייוואן מתבססת בעיקר על ייצוא של תעשיות מבוססות ידע והון ובאמצע שנות ה-80 הפכה לאחת מהיצרניות הגדולות בעולם של מחשבים וציוד משלים למחשבים, ובפרט של שבבים. ענקית השבבים הטייוואנית TSMC היא יצרנית השבבים הקבלנית המתקדמת בעולם וחברות אלקטרוניקה בעולם כולו מסתמכות על כושר הייצור שלה, ביניהן ענקיות כמו אפל, אנבידיה וקוואלקום. הביקור של פלוסי בטייוואן נועד בין השאר לאפשר את הגעתה למפעל השבבים של TSMC ולהיפגש עם יו"ר החברה מארק ליו.

מפעלי TSMC בטיוואן (צילום: רויטרס)
מפעלי TSMC בטיוואן | צילום: רויטרס

ליו התראיין רק אתמול ב-CNN והתייחס לאפשרות של פלישה סינית לטייוואן. "אף אחד לא יכול לשלוט ב-TSMC בכוח", אמר. "אם תתבצע פלישה של כוחות צבאיים היא תהפוך את מפעלי החברה ללא ניתנים להפעלה. אלה מתקנים כל כך מתוחכמים, הם תלויים בתקשורת בזמן אמת עם העולם החיצוני - עם אירופה, עם יפן, עם ארה"ב - מחומרי גלם, דרך כימיקלים וחלקי חילוף ועד תוכנות הנדסיות ואבחון". עוד אמר ליו כי "מלחמה לא תשאיר שום מנצחים, כולם יהיו מפסידים".

בינתיים הממשלה בטייוואן מנסה לשדר רגיעה: ממשלתה אמנם מנהלת משא ומתן עם שכנותיה, יפן והפיליפינים, למציאת נתיבי תעופה חלופיים, אך ב-CNA (סוכנות החדשות הרשמית של טייוואן) ציטטו את שר התחבורה והתובלה שאמר שמרכזי ייצור השבבים של טייוואן לא נזקקים למצוא חלופה לתעבורה הימית, משום שספינות יכולות להימנע מאזורי התרגילים של סין.

מארק ליו, יו"ר TSMC (צילום: רויטרס)
מארק ליו, יו"ר TSMC | צילום: רויטרס

ובארה"ב  רק בשבוע שעבר אישר בית הנבחרים בארה"ב את חוק השבבים והמדע שמקצה מיליארדי דולרים כתמריצים לבניית מפעלי שבבים על אדמת ארה"ב. אחת הסיבות המרכזיות הייתה הרצון להפסיק להסתמך על ייצור השבבים בטייוואן, שתלויה בחסדיה של סין. פלוסי שוחחה כעת עם ליו על החוק, שאמנם מיועד בעיקר לחברות אמריקניות ובראשן אינטל, אך יסייע גם ל-TSMC שבונה בימים אלה מפעל שבבים בהשקעה של 12 מיליארד דולר באריזונה. 

אם תעשיית השבבים תיכנס למשבר נוסף זה יעלה עוד יותר את המחירים של כל מוצרי האלקטרוניקה, מטלפונים ועד מחשבים, וכן את מחירי הרכבים, שכבר טיפסו בשנתיים האחרונות בשל המחסור העולמי. עליית מחירים כזו תגיע לעולם כולו, דרך ענקיות הטכנולוגיה שמתבססות על כושר הייצור בטייוואן, והיא לא תפסח גם על הצרכן הישראלי.