גל ההתייקרויות בכל העולם ממשיך במלוא עוזו, וגם הכעס הציבורי על החברות שממשיכות להעלות מחירים לא מצטמצם. אבל מה שכן הצטמצם בתקופה האחרונה הוא גודלם של המוצרים. חברות רבות אימצו את הטרנד החדש של "שרינק-פלציה" – המחיר נשאר זהה אבל המוצר קטן. בכך החברות מנסות לחמוק מהזעם הציבורי ולייקר באופן סמוי את מוצריהן.

ה"שרינק-פלציה" אומנם אינה תופעה חדשה, אבל עם האינפלציה הגואה ברחבי העולם רואים יותר ויותר מוצרים קטנים. באריזה החדשה של המהדורה המוגבלת של מגבוני "האגיס" יש 32 מגבונים פחות, והמחיר נשאר אותו הדבר – מדובר בהתייקרות סמויה של 16.5%. המחיר של חבילת חיתולי "בייבי שופרסל" נשאר 29.9 שקלים, אבל המחיר עלה ב-6 אגורות לחיתול, התייקרות סמויה של כ-9%. בחבילת הטישו החדשה של לילי יש רק 450 ניירות אף, לעומת 500 במהדורה הקודמת – התייקרות סמויה של כ-11%. התופעה לא מתרחשת רק במוצרי צריכה. מנת הנאגטס של בורגר קינג התכווצה מ-10 ל-8 יחידות, ויש לא מעט תלונות צרכנים נוספות.

 

מוצרים שאריזתם הוקטנה (צילום: חדשות 12)
חבילת המגבונים של ה"אגיס" התייקרה באופן סמוי ב-16.5% | צילום: חדשות 12
מוצרים שאריזתם הוקטנה (צילום: חדשות 12)
חברות רבות מקטינות את גודל המוצרים אך משאירות את המחיר זהה | צילום: חדשות 12

אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה, מסביר את המחשבה שעומדת בבסיס הטקטיקה של החברות: "כתוצאה מיוקר המחייה חברות המזון והרבה מאוד קטגוריות אחרות מאוד חוששות מהחרם הצרכני או מה'עליהום' שנוצר בתקופה האחרונה. כתוצאה מזה הם לוקחים חלק גדול מהמוצרים ומקטינים להם את האריזות. באופן הזה המחיר נשאר אותו דבר, האריזה קטנה. כחלק מההתמודדות בעצם למדו שהציבור קונה בעיניים את המחיר ופחות ער לכל נושא הכמויות".

בישראל על פי החוק החברות מחויבות לסמן על האריזה אם המוצר הוקטן, גם כשמדובר במוצרים דומים למוצר המקורי. אבל בלא מעט אריזות למרות הכיתוב קשה לשים לב לשינוי. "לפעמים החברות משחקות עם העיצוב של האריזה כדי להגדיל את כמות האוויר שבה, כדי שזה ייראה יותר מרשים. לפעמים אנחנו רואים שחצי מהאריזה היא אוויר, כדי שהציבור לא יתרעם וירגיש שבעצם מישהו פה העלה את המחיר", טוען זיתן.

 

מוצרים שאריזתם הוקטנה (צילום: חדשות 12)
"הצרכנים קונים עם העיניים ופחות ערים לעניין הכמויות" | צילום: חדשות 12

מקימברלי קלארק נמסר בתגובה: "כל שינוי מתוקשר בשקיפות מלאה ללקוחות ולצרכנים כנדרש בחזית האריזה".

 

משופרסל נמסר בתגובה: "בשנה שעברה בוצע שיפור טכנולוגי בספיגת החיתולים ובחלק מהאריזות, ומספר יחידות הותאמו ביחס למתחרים. השינוי נוצג באופן ברור ובולט על גבי האריזות, אשר נמכרות במחיר תחרותי".