מהיום (שני) גם פקחים עירוניים יוכלו לחלק דוחות לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים: ועדת הכלכלה אישרה את הצו לייעול הפיקוח האכיפה העירוניים ברשויות המקומיות אשר מסמיך את הפקחים העירוניים לביצוע אכיפה כלפי רכבי הדו גלגליים החשמליים. הצו ייכנס לתוקף באופן מידי.

עד כה יכלו הפקחים לבצע אכיפה רק במדרכות, בהתאם לסמכותם המצומצמת, אך כעת הורחבה סמכותם לאכיפה גם בשבילי אופניים, ובכל שביל המסומן כמיועד להולכי רגל, כמו למשל שבילים משולבים להולכי רגל ואופניים, מעברי חצייה, ושבילים המסומנים בתמרור 'אין כניסה לאופניים'. בוועדה רצו תחילה להרחיב את האכיפה גם לכבישים, אך במשטרה טענו שישנה הכשרה מיוחדת לאכפת עבירות בכביש, וכניסתם של פקחים עירוניים למרחב הזה ללא ההכשרה המתאימה תייצר סכנה מיותרת. 

בין העבירות שיוכלו הפקחים לאכוף:

  • שימוש במכשיר נייד ברכיבה (קנס של 1,000 שקלים).
  • שימוש בשתי אוזניות ברכיבה (קנס של 250 שקלים).
  • איסור הרכבת נוסע נוסף (קנסות בדרגות משתנות בטווח של 250-100 שקלים).
  • רכיבה בניגוד לכיוון המסומן בחץ בשבילי אופניים.
  • אי חבישת קסדה (בהתאם לקנס החדש שאושר בשבוע שעבר: 1,000 שקלים).
  • איסור רכיבה בכלים חשמליים מתחת לגיל 16 (בהתאם לקנס החדש שאושר בשבוע שעבר: 1,000 שקלים).
  • רכיבה ללא אישור הכשרה הנדרשת למי שלא עבר תיאוריה (בהתאם לקנס החדש שאושר בשבוע שעבר: 750 שקלים).

המהלך, שיזם ח"כ איתן גינזבורג ואושר הבוקר בוועדת הכלכלה, נועד להגביר ולייעל את האכיפה על אופניים וקורקינטים חשמליים על ידי מתן סמכויות לפקחים עירוניים, הוספת עבירות חדשות שיוכלו לאכוף, והגדלת הקנסות. הצו אושר על רקע דוח הלמ"ס שקבע כי בשנת 2021 יותר מ-1,600 בני אדם נפגעו בתאונות במעורבות אופניים חשמליים שדווחו למשטרה, עלייה של 14.8% מהשנה הקודמת, לצד עלייה של 21.3% בתאונות שלא דווחו למשטרה. זאת בנוסף לעלייה חדה של 37.3% בתאונות קורקינטים שדווחו למשטרה, ועלייה של 46.4% בכאלו שלא דווחו.

המהלך הנוכחי מצטרף לאישור משבוע שעבר בוועדת הכלכלה, שבו הועלו הקנסות והוגדרו קנסות חדשים למספר עבירות מסכנות חיים: 1,000 שקלים בגין רכיבה ללא קסדה, 1,000 שקלים בגין רכיבה מתחת לגיל 16, 1,000 שקלים בגין שימוש בכלים לא תקניים או שינוי מבנה הכלי (כמו שדרוג מנוע), 750 שקלים בגין רכיבה ללא הכשרה מתאימה, 250 שקלים בגין רכיבה על כלי חשמלי בלילה ללא פנס מאיר ומחזירי אור, ועוד.

ח"כ גינזבורג, שקידם בשנה האחרונה הצעת חוק שמרחיבה את סמכויות האכיפה של פקחים עירוניים, ובמקביל לחץ על משרדי הממשלה לפרסם צווים להעברת הסמכויות לפקחים עירוניים ולהביא אותם לכדי אישור בכנסת, אמר הבוקר על אישורם הסופי: "השלמנו היום מהלך שמטרתו היא הצלת חיים. השימוש באופניים ובקורקינטים חשמליים מבורך - הוא זמין ונוח, מקל על העומס בכבישים ומפחית את זיהום האוויר. עם זאת, נסיעה פרועה בניגוד לכללי הדרך מציבה את הולכי הרגל, הנהגים והרוכבים עצמם בפני סכנת פגיעה קשה ואף סכנת מוות, וההוכחה לכך היא מאות האנשים הממלאים את מחלקות המיון והטראומה בבתי החולים בשנה, שהם רק אלו ששורדים את התאונות הקשות. הצווים שאושרו באים לשים סוף לסכנה היומיומית הזו. מכאן המסר לרוכבים ברור: סעו בזהירות! ציות לכללי הדרך מונע מוות, ומי שיסכן את חייו ואת חיי סביבתו יענש בחומרה".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "הרחבת הצו שאישרנו היום היא צעד חשוב שנועד להבטיח את בטיחות ושלום כלל משתמשות ומשתמשי הדרך ולצמצם משמעותית את תאונות הדרכים. לכלים הקלים הרבה יתרונות: הם אלטרנטיבה יעילה וזולה לרכב הפרטי, מסייעים בהפחתת הגודש בכבישים, מאפשרים קישוריות גבוהה יותר בין אמצעי התחבורה השונים והם נוחים וזמינים. יחד עם זאת, כדי שנוכל לשמור על חיי כל משתמשות ומשתמשי הדרך ושהשימוש בכלים האלה יהיה בטוח - יש צורך ביצירת כלי אכיפה אפקטיביים, כמו זה שקידמנו היום. אני קוראת לציבור לנסוע בזהירות ותוך הקפדה על כללי הבטיחות, כדי שכולנו נוכל להגיע ליעד שלנו בשלום. נסיעה טובה ובטוחה".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב: "צו הרחבת הסמכויות הוא שלב נוסף במאבק שלנו בתאונות הדרכים. התאונות בהן מעורבים רכבים חשמליים דו-גלגליים הפכו להיות נגע המוביל לנפגעים, וזה מצב שאסור לנו להשלים איתו. המחויבות שלנו היא להיאבק במי שמרשים לעצמם לפרוע חוק ולסכן את הסביבה, מבלי להבין שהכלים החשמליים הדו-גלגליים עלולים להיות קטלניים אם לא משתמשים בהם כראוי".