פרסום ראשון: אחרי התחקיר שפורסם בחדשות סוף השבוע בפברואר האחרון, רשות שדות התעופה הגישה  תלונה במשטרה כנגד  העובדת הבכירה שלה מירי בן הרוש, ראש אגף המסחר ברשות שדות התעופה ב-16 השנים האחרונות. כך נודע היום (רביעי) ל-N12.

לאחר התחקיר, הוגשו תלונות אנונימיות כנגד בן הרוש למבקר רשות שדות התעופה שהעלו חשדות לפלילים. בין היתר נטען בהן ששטח חנות האלקטרוניקה של רני צים בדיוטי פרי גדל והיא לא גבתה מהחנות תשלומים בהתאם לכאורה. מדובר בהנחה שנאמדת לפי ההערכות בסך למעלה ממיליון שקלים. כבר בחודש מרץ דרשו מרשות שדות התעופה להגיש תלונה במשטרה ולפתוח חקירה פלילית, אך בהנהלת הרשות "גררו רגליים" והגישו תלונה נגדה רק אתמול בערב. גם בנציבות שירות המדינה דרשו להגיש את התלונה. 

כך נכתב בתכתובת פנימית: "הגענו למסקנה כי החשדות המובאים בפניה הם חמורים ועולים לכדי עבירות פליליות וכי לשם מימוש החקירה בנושא יש צורך בקיום חקירה פלילית על כל הכלים העומדים לחקירה מעין זו. לפיכך, אנא הגישו בנושא תלונה למשטרת ישראל".

 

 

דיוטי פרי (צילום: זוהר צלח)
תלונה הוגשה נגד העובדת הבכירה ברשות שדות התעופה. אילוסטרציה | צילום: זוהר צלח

 מירי בן הרוש היא ראש אגף המסחר ברשות שדות התעופה ב-16 השנים האחרונות, "השריף של הדיוטי פרי". באחד המכרזים לחנויות האלקטרוניקה בנתב"ג, שניהלה לפני שלוש שנים, זכתה חברת "אופיס דיפו", שהייתה בבעלותו של איש העסקים רני צים. השניים מכירים היטב, גם צים עצמו אישר זאת ל-N12.

שנתיים לאחר הזכייה במכרז, בינואר בשנה שעברה, מגיע צים לרשות שדות התעופה עם בקשה חריגה – למכור את השליטה בחברת "אופיס דיפו" שבבעלותו לחברת "שקם אלקטריק", במסגרת החוזה הקיים בדיוטי פרי - בטענה לפגיעה כלכלית קשה בחברה. הרבה גבות הורמו ברשות שדות התעופה כשהמחלקה, בראשותה של מירי, ויחד עם ועדת המכרזים, אפשרה את המהלך הזה - במקום לצאת למכרז חדש, כפי שנהוג.

בחודש מאי שעבר הסיפור קיבל תפנית נוספת: צים התמודד על רכישת חברת "פסגות", ובאותו החודש, במקביל לתפקידה הבכיר ברשות שדות התעופה, התמודדה בן הרוש על תפקיד דירקטורית בחברת "פסגות ניירות ערך". בחודש יוני אושר מינוייה של בן הרוש, וכך הפכה האישה החזקה בדיוטי פרי, לדירקטורית בשכר בחברה שבבעלותו של איש העסקים שמחזיק חנות מרכזית במתחם שבניהולה.

ברשות שדות התעופה סירבו לבקשתה של בן הרוש לכהן בשני התפקידים במקביל, ואף העבירו לה בחודש יולי חוות דעת משפטית כתובה בנושא. למרות זאת, היא בחרה לעשות דין לעצמה – וכיהנה בתפקיד הדירקטורית עד לחודש נובמבר, 5 חודשים אחרי שבקשתה לכך נדחתה.

למרות שצים ניסה להוריד מחשיבות מינוייה של בן הרוש לדירקטורית בחברה שבבעלותו, ולומר כי היא כמעט ולא הרוויחה מכך כסף, בדקנו – וגילינו כי אין זה המצב. עבור המשרה בפסגות קיבלה בן הרוש כ-12 אלף שקלים בחודש, לאורך חמישה חודשים וחצי. כל זאת – במקביל לשכר שקיבלה כעובדת מדינה, שעומד על כ-70 אלף שקלים ברוטו מדי חודש.

זו לא הפעם הראשונה שבן הרוש מעורבת בפרשה תמוהה. בשנת 2008 תבעה את בנק מזרחי-טפחות על 4 מיליון שקלים שנגנבו ממנה על ידי מנהלת סניף הבנק שלה, בפרשת מעילה שעשתה כותרות רבות. למרות זאת, די מהר התברר שהמועלת הייתה חברה שלה. חברה כל כך קרובה, שהיה להן חשבון בנק משותף תחת שם בדוי. פסק הדין העלה סימני שאלה רבים כלפי התנהלותה של בן הרוש.

 

שדה תעופה בן גוריון, נתבג (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
הוגשו תלונות אנונימיות מאז פורסם התחקיר. אילוסטרציה | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

בדוח פנימי של רשות שדות התעופה, שאנו חשפנו לראשונה, ביקשה הרשות לבדוק את התנהלותה של מנהלת האגף, וכך נכתב: "לקוח סביר, בוודאי בהשכלתה, כישוריה ועיסוקיה של מירי, אינו פותח חשבון משותף עם מנהל הסניף שלו, בידיעה ובהסכמה מראש שהוא לא יעשה כל שימוש בחשבון זה, אלא רק מנהל הסניף. התנהלותה תמוהה זו, הובילה את בית המשפט לקבוע כי על מירי רובץ אשם תורם מובהק למעשי המרמה והגניבה מחשבונותיה. מפסק הדין עולה שמירי הייתה מקבלת בהזדמנויות שונות סכומי כסף גבוהים, בסך של מאות אלפי שקלים מאישים שונים".

בדוח נכתבו גם המלצות להמשך – בין היתר הגשת תלונה לנציבות שירות המדינה, פתיחת בדיקה בענייניה, והגבלת סמכויותיה לאישור עסקאות בסכומים גבוהים אך ורק עם דרגה בכירה נוספת. עם זאת, בהנהלת רשות שדות התעופה לקחו את ממצאי דוח המבקר הפנימי של הרשות והגישו בעקבותיו תלונה רק אתמול בערב.

תגובות על התחקיר

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "נגד העובדת הוגשה תלונה במשטרה".

מטעמה של מירי בן הרוש נמסר בתגובה: "המינוי נעשה על ידי חברת אלטשולר-שחם, לאחר תהליך איתור מקיף שהחל עוד בחודש מרץ 2021. באותו מועד, חברת אלטשולר-שחם הייתה בעלת השליטה בפסגות ניירות ערך, ולא חברה מקבוצת רנים צים, ולפיכך מדובר בטענה מכפישה שאין לה כל אחיזה במציאות. רכישת פסגות קיבלה סדרת אישורים רגולטוריים מחמירים – חודשים לאחר אישור המינוי של הגברת בן הרוש".

עוד נמסר מטעמה: "הניסיון לשייך סמכות לרוכש עתידי למנות דירקטור חיצוני, לפני שבוצעה הרכישה, מהווה ניסיון עגום לזרות חול בעיני הצופה. הגברת בן הרוש שגתה כשהסכימה למינוי על בסיס הבטחות בעל פה כי האישור של הרשות יינתן, ולפני שקיבלה אישור פורמלי לכך - והתפטרה זמן קצר לאחר שנודע לה שהאישור לא יינתן. לגברת נרשמה התראה והיא מצרה על כך. באשר לפסק הדין של מזרחי טפחות, מדובר בהליך שיזמה גברת בן הרוש כתובעת, במסגרתו ניתן פסק דין לטובתה כנגד מי שמעלה".

מקבוצת רני צים אחזקות נמסר בתגובה: "לגברת בן הרוש לא הייתה השפעה על הפעלתה וניהולה של חנות האלקטרוניקה בדיוטי פרי. מועמדותה של גברת בן הרוש הוגשה במסגרת תהליך לאיתור דירקטור חיצוני בפסגות ניירות ערך, ואושרה כדין על ידי פסגות".

עוד נמסר מקבוצת רני צים אחזקות: "בחודש אוקטובר 2021 הובא לידיעת החברה כי כהונתה של גברת מירי בן הרוש כדירקטורית בפסגות לא אושרה על ידי רשות שדות התעופה, ובהמשך לכך הודיעה גברת בן הרוש על התפטרותה. שכרה של גברת בן הרוש כדירקטורית חיצונית נקבע בהתאם להוראות החוק ולבעלי השליטה בחברות אין השפעה על נושא זה. כל ניסיון להטיל רבב אישי במר רני צים או בחברות בשליטתו הוא ספקולטיבי ונטול כל בסיס עובדתי".