משבר הקורונה הפך את נושא התעסוקה לנושא הבוער על סדר היום, ואין ספק שהמגיפה הבריאותית השפיעה באופן ניכר על המשק והכלכלה בכלל, ועל שוק התעסוקה בפרט. האוכלוסיות הראשונות להיפגע מהשלכות המגיפה על הכלכלה והמשק הם תושבי הפריפריה, עובדים שאינם מקצועיים, או בעלי השכלה נמוכה.

לכך התווסף גם פער תעסוקתי בין צעירים למבוגרים. שיעורי אבטלה גבוהים במיוחד בחודשי המשבר הראשונים נרשמו אצל צעירים בני 18-29. גם כאן, צעירים מרקע מוחלש ללא גב כלכלי או אפשרות להמשיך לתואר אקדמי ולהשתלב בתעסוקה איכותית, סובלים לאורך זמן ממחסור בהזדמנויות ונפגעים יותר. {מחקר דלויט}

ההייטק הוא אחד ממנועי הצמיחה של המשק הישראלי, אך הכניסה אליו חסומה בפני אוכלוסיות רבות שאינן חזקות מספיק או "מחוברות" מספיק ודרכם אל משרות בעולמות הטכנולוגיה נראית כבלתי אפשרית. חסמים נוספים נוצרים גם בשל פערים משמעותיים במיומנויות המאה ה21 בהשכלה הנדרשת באנגלית, מתמטיקה ושימושי מחשב ובניסיון אישי ותעסוקתי.

הפלטפורמה הדיגיטלית של סיסקו שהותאמה לצרכים הייחודיים של התכנית לבוגרי רש"י, לניהול קהילת דורשי עבודה ומעסיקים בעולמות הטכנולוגיה, מספקת הכשרות מקצועיות בפורמט דיגיטלי וחשיפה להזדמנויות עסקיות מגוונות. יוזמת רש"י COB ממוקדת בהשקעה בצעירים בגילאי 18-35 מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית במטרה לאפשר להם להיחשף להזדמנויות ולהשתלב בתעסוקה איכותית בהיי טק באמצעות למידה בקהילה  המאפשרת רכישת מיומנויות ועיצוב העצמי הלומד לצד תמיכה אישית וליווי קבוצתי ופרטני תוך כדי הכשרה מקצועית למקצוע נדרש במשק עד להשמה איכותית.

 

 

התכנית בת 5 החודשים הושקה בתקופת הקורונה בפיילוט  והשתתפו בו 24  צעירים וצעירות, בוגרי תכניות קרן רש"י כאמור,  ללא רקע טכנולוגי, המתגוררים בפריפריה, שעברו תהליך מיון, השתתפו במכינה להשלמת פערי מיומנויות והשכלה ועברו קורס הכשרה מקצועית למקצוע מנהלי רשתות שבסופו מבחן הסמכה בינ"ל של סיסקו המעניק תעודה בינ"ל.

נותנת מענה מדויק וייחודי

התכנית יכלה לצאת לפועל ולתת מענה מדויק וייחודי בזכות שיתוף הפעולה הבינמגזרי בין סיסקו כגוף עסקי עם הכרות מעמיקה עם עולם ההייטק ועם צרכי המעסיקים והבנה מעמיקה של עולם העבודה של המחר לבין רש"י כארגון חברתי, מומחה בהתמודדות עם פערי הזדמנויות בפריפריה והבנה מעמיקה ביחס לחסמים העומדים בפני צעירים וצעירות מהפריפריה בבואם לבנות את עתידם ולפתח קריירה מיטבית בהתאם לרצונותיהם, נטיותיהם וכישוריהם.

"בעולם התעסוקה פוסט קורונה, כשהממשלה מעוניינת בהגדלת שיעור המועסקים בהייטק, הצעד הנכון ביותר הוא לחבר בין שאיפה זו לבין צרכי המעסיקים והפוטנציאל הבלתי ממומש של צעירים וצעירות מהפריפריה שללא תמיכה והסרת חסמים לא יוכלו להגיע להכשרות כמו זו של רש"י קוב. החיבור הבינמגזרי מאפשר תהליך נכון ומדויק למימוש החזון הזה", לדברי יעל בלה אבני, סמנכ"לית תכניות בקרן רש"י.

"האפליקציה שיצרנו עם שותפינו מאפשרת חיבור לאקוסיסטם הנחשק  גם בלי לצאת מהבית. על מנת להשתלב בעולם העסקי של היום, יש ללמוד להיות פרואקטיביים. שוק העבודה העכשווי דורש אינטגרציה בין כישורים, הכירות של השחקנים השונים באקוסיסטם, יכולת למידה עצמאית, עבודה בשיתוף פעולה, ויזמות. אנחנו מספקים את התנאים הבסיסיים וההכשרות הנדרשות באמצעות האפליקציה וכלי השיתוף של סיסקו ומאמינים שניתן להרחיב את הקהלים והקהילות שיכולים לקחת חלק בעולמות הטכנולוגיה" אמר אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל.

"הניסיון העשיר שלנו בעבודה עם צעירים בפריפריה, לצד הכרותה של חברת סיסקו עם צרכי המעסיקים בישראל והידע ביצירת פלטפורמות דיגיטליות, אפשרו הקמת פלטפורמה משמעותית לקידום מוביליות חברתית כלכלית וצמצום פערים חברתיים בין פריפריה למרכז. הקורונה אמנם יצרה טלטלה אבל הביאה  גם הזדמנות לשבירת חסמים פיזיים, מנטליים ותרבותיים. אפליקציית רש"י COB  מאפשרת לצעירים למידה עצמאית שבצידה, ליווי בעת ההכשרה עד להשמה משמעותית. כדי ליצור אימפקט משמעותי בעולם התעסוקה בכלל ובקרב צעירים בפרט, יש צורך להוביל מדיניות ממשלתית תומכת פריפריה, המקדמת תמיכה דיפרנציאלית, ובניית תשתיות מקומיות ולאומיות בנות קיימא שיאפשרו לאותם צעירים וצעירות  מסלולי קידום  ופיתוח קריירה." לדבריה של מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י.

"במקום להגיע לבית ספר היו לוקחים אותנו למפעל ריתוך"

דור אזולאי בן 24 מחצור הגלילית, בוגר רש"י קוב, למד בתיכון אורט וסיים 12 שנות לימוד ללא תעודת בגרות. בתיכון בו למד לא היו הכלים והכוח המניע ללימודים בתחום המחשבים ולכן הוסלל למגמת מכונות למרות שרצה ללמוד ולהעמיק בתחום המחשבים. "במקום המגורים שלי לא היה מבחר רב מדיי של מגמות לימוד. התלמידים המצטיינים בלבד, שאותרו בכיתה ט', יכלו ללמוד במגמות לימודים שונות, יתר התלמידים בשכבה, כולל אותי, הסוללו באופן אוטומטי למגמת מכונות. כך, בכל יום שישי במקום להגיע לבית הספר, היו לוקחים אותנו למפעל ריתוך", לדברי אזולאי.

דור השתלב במכינת "מעשה" של קרן רש"י והתגייס לגולני. כשהשתחרר עבד במכולת והיה אחראי על הסחורות והמחסנים. בעקבות שיחה עם מנהל שהיה לו במכינה, נחשף לתוכנית של רש"י COB והתחייב ללמוד אנגלית ברמה בסיסית שהייתה חסרה לו. "עד לפתיחת הקורס למדתי קרוב ל- 30 שעות אנגלית מדיי שבוע באופן עצמאי, הורדתי משמרות במכולת והצלחתי להגיע לקורס עם אנגלית בסיסית, שהשתפרה במהלך הקורס" לדבריו.

אחרי הקורס של רש"י COB בנושא ניהול רשתות – CCNA, המשיך ללמוד באופן עצמאי שפות תכנות ותחומי תוכן נוספים בעולם המחשבים ויצר לעצמו את הבסיס הטכנולוגי הדרוש כדי להעמיק בתחום. דור עובד היום בחברת Harmonic בתפקיד מנהל רשתות ותמיכה טכנית לעובדי החברה.  

"התכנית מעולה כי אין תכניות מהסוג הזה בפריפריה ובאזורים הקרובים למגוריי. אם לא הייתי הולך לקורס כנראה שהייתי עדיין מנהל מחסנים במכולת", מוסיף דור.

"התכנית כוללת מכינה בת שלושה שבועות לפני הקורס עם מדריכים שתומכים ומלווים אותך בכל רגע נתון. אותי ליוותה המדריכה הכי טובה שהכרתי בחיי – היא תמכה בי, לוותה אותי בכל שעה ביום, נסכה בי ביטחון, וחיזקה אצלי את האמונה שאני באמת מסוגל". הוסיף. "בפריפריה קשה למצוא עבודה במשרות רגילות כמו במפעלים, במכולות ובחנויות, הדבר הופך קשה עוד יותר כשמדובר במשרות טכנולוגיות".

דור חיפש משרה במשך תקופה ארוכה עד שנאלץ לעזוב את מקום מגוריו ולהעתיקם למרכז הארץ כדי לעבוד בחברת תקשורת. כיום עובד בחברת Harmonic.

"המצב האידיאלי היה אם הייתה אפשרות לייצר תעסוקה לצעירים בפריפריה. אפילו משרות חלקיות או התמחויות שיעניקו להם הזדמנות לצבור ניסיון בתחום הטכנולוגי. ללא ניסיון, הידע שנצבר הופך מהר מאוד לא רלוונטי". מסכם דור.