ברקע המלחמה באוקראינה, גל הטרור והמשבר הפוליטי, יוקר המחיה ירד מהכותרות - אך בקרוב מאוד אנו צפויים להרגיש אותו היטב בכיס. צביקה ויליגר, יו"ר ויליפוד ומהיבואנים הגדולים בישראל, בריאיון בלעדי ל-N12, מדבר על העתיד (הפסימי) של הצרכן הישראלי ואומר כי לא תהיה ברירה אלא להעלות מחירים על מגוון רחב של מוצרים בזמן הקרוב.

"יש לנו בעיה גדולה מאוד מכמה סיבות," מסביר ויליגר. "מחירים של כל מיני גורמים עולים בכל שבוע - חומרי גלם ואריזה וגם עליות בחשמל ובגז. גם ההובלות הימיות התייקרו מאוד, וכל אלו בניגוד לביקושים ההולכים וגדלים בכל רחבי העולם, כי בני האדם צורכים יותר ויותר. הפקק בנמלים בישראל משפיע מאוד, יש לנו עיכובים של למעלה מחודש בסחורות שהזמנו לפסח".

אכן, עם כל החדשות האחרונות הציבור הישראלי הספיק אולי לשכוח את גל עליות המחירים שהתרגש עלינו, ונעצר בצל לחץ ציבורי ופוליטי כבד ופתיחת חקירה ברשות התחרות. עם זאת כבר אז היה ברור שככל שזה תלוי ברשתות השיווק בספקים וביבואנים, מדובר רק בדחייה קלה של עליות המחירים, והדד-ליין עומד לפקוע.

קונים בסופרמרקט בבני ברק, ינואר 2021 (צילום: JACK GUEZ, AFP)
"עם ישראל אוהב לבכות, אבל במקביל אוהב מותגים". אילוסטרציה | צילום: JACK GUEZ, AFP

רק לפני חודש זומן ויליגר עצמו לחקירה במשרדי הרשות, הוא אמנם לא יכול להתייחס לחקירה עצמה, אך זה לא מונע ממנו לומר מפורשות: "אני לא יודע אם תהיה עליית מחירים כבר בפסח, אבל אין מנוס מעליית מחירים גדולה אחרי פסח. לא תהיה ברירה, נצטרך לעלות מחירים על מגוון רחב של מוצרים - לדוגמה כל מוצרי החלב עלו ב-20%-30% בחו"ל, גם מוצרי חיטה, הכל".

"עם ישראל הוא עם שאוהב לבכות"

המוצרים שמייבא ויליגר הם לעיתים קרובות תחליפים למוצרים פופולריים בישראל, אך הם נמכרים במחיר נמוך יותר והמותגים שלהם פחות מוכרים בארץ ומשווקים בפחות חנויות. אחת הטענות המרכזיות שלו היא שהסיבה ליוקר המחיה היא החלטות צרכניות לא נבונות של הישראלים.

"עם ישראל הוא עם שאוהב לבכות, ובו זמנית אוהב מותגים", אומר ויליגר. "אנחנו לדוגמה מוכרים פסטה זולה מהפסטה של אסם, וגבינה זולה בהרבה מ'עמק' - ורואים שינוי מבחינת הצרכנים, זה מתחיל לקרות, אבל עדיין מדובר רק באחוזים בודדים. לוקח זמן לשנות הרגלי צריכה, ויש מותגים מוכרים בהרבה מאיתנו שמייקרים את המוצרים פשוט כי הם יכולים ויודעים שכולם מכירים אותם".

בדיקה עצמאית של N12 באמצעות אתר "פרייסז" מעלה כי 200 גרם גבינה צהובה פרוסה של "עמק" אכן יקרה יותר מ-400 גרם גבינה צהובה פרוסה של "ויליפוד" (חבילה של 200 לא הייתה זמינה בכל החנויות ולכן לא התאפשר להשוות אותה) בכל הרשתות, זאת על אף שהחבילה של "ויליפוד" גדולה פי 2. בתחום הפסטה בדקנו 500 גרם ספגטי של ויליפוד מול אסם, על אף שבחלק מהרשתות הפסטה של ויליפוד לא זמינה, באלו שהיא כן - היא זולה יותר. הפסטה של ויליפוד עולה 4.90 שקלים, והפסטה של אסם, שנמכרת במבצע, עולה 6 שקלים.

לפני מספר שבועות "ויליפוד" דיווחה כי הרווח הנקי של החברה ירד בשיעור של כ-13.6% והסתכם בכ-45.1 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי בסך של כ-52.2 מיליון שקל בשנת 2020. לטענת ויליגר, הסיבה לכך שהתוצאות הכספיות נפגעו לעומת רשתות אחרות היא הספיגה של ההפסדים בחודשים האחרונים, במקום לגלגל אותם לצרכן. "החלטנו לתרום את הרווחיות לצרכן", הוא טוען. "זו חלק מהאסטרטגיה שלנו כדי שהצרכן ייהנה ממחירים זולים. תמיד נקפיד להיות זולים יותר מהמותגים, אך עם זאת גם אנחנו בתקופה הקרובה נאלץ להעלות חלק מהמחירים".