פחות מחודש לפסח - מלאי לא מגיע לישראל: כבר חודשים ארוכים שהפקק העצום של אוניות המחכות לפריקה בנמלי ישראל משפיע על המשק. זה היה רק עניין של זמן עד שהידיעה הזו תגיע גם לספקים ברחבי העולם וכעת, בגלל העיכובים החמורים והעומסים, חלקם לא מוכנים לשלוח סחורה לארץ. היבואנים מזהירים שלקראת פסח המצב עלול להחמיר.

"שמו של נמל אשדוד יצא לרעה, והספק שלי לא מעוניין לשלוח לשם," כתב השבוע יבואן ישראלי בטוויטר. "שחררו אותנו מעניבת החנק הזו!". ואכן - יבואנים נוספים נתקלים בבעיה דומה. "הספקים מתקשים מאד למצוא בעלי אוניות שיסכימו להגיע לארץ", אומר יבואן ישראלי ל-N12. "הספקים שלנו מטורקיה אומרים שזה בלתי נתפס שהפלגה מטורקיה לישראל לוקחת רק 36-48 שעות, אבל אז ממתינים מחוץ לנמלים כחודש ימים. מחיר הובלה ימית מסין לישראל גבוה בעשרות אחוזים ממחירי הובלה מסין לטורקיה או לאיטליה. הכול בגלל הוצאות המתנה של האוניות בישראל".

"אני ממש היום בדילמה אם להביא סחורה שנגמרה כשאני יודעת שהיא תתקע בנמל", מספרת רעות וקנין, מנכ"לית ובעלים של חברת הייבוא ניאו ברנד. "בסוף מה שעשיתי זה להשכיר מחסן באיטליה ולאחסן שם את הסחורה שקניתי. אחסנה באיטליה יותר משתלמת לי מאשר להביא את הסחורה ושהיא תעמוד בנמל. כל יום שסחורה תקועה באוניה בנמל אני משלמת החל מ-700 שקל ועד אלפי שקלים על כל מכולה. אנחנו היבואן העיקרי של דונאטס לארץ, ובחנוכה השנה לדוגמא בגלל מה שהיה בנמל אנחנו הפסדנו 300 אלף שקל".

רעות וקנין מנכ"ל ובעלים של חברת הייבוא ניאו ברנד (צילום: אימג'ארט)
רעות וקנין מנכ"ל ובעלים של חברת הייבוא ניאו ברנד | צילום: אימג'ארט

ולא רק היבואנים מפסידים: בכל יום המשק הישראלי מאבד מיליוני שקלים בגלל הפקק בנמלים, והפיתרון לא נראה באופק. "כל העולם מדבר עלינו שהנמלים אצלנו זה קטסטרופה", מוסיפה וקנין. "יש חברות ספנות שפשוט מדלגות עלינו כי הן יודעות שהן יצטרכו להמתין. יש עכשיו איזה 5 אוניות שדילגו על ישראל שפשוט החליטו לא לפרוק פה".

"יהיו חוסרים אדירים בכל השוק"

בעוד פחות מחודש נחגוג את חג הפסח. כמעט בכל שנה נרשמים מחסורים כאלו ואחרים בחלק מהמוצרים, אך הפעם, בעקבות הפקק הקטסטרופלי - היבואנים מעריכים שהמצב עלול להיות חמור בהרבה. "המצב בעייתי מאוד, אנחנו חווים עיכובים כל הזמן", אומר מנהל בכיר נוסף בענף הייבוא ל-N12. "אנחנו ערב פסח, והזמנתי שמן שהיה צריך להגיע לארץ ב1 במרץ. בפועל, אני אקבל אותו רק בסוף החודש. מעבר להפסד שלי, זה מוצרים שהצרכנים צריכים אותם ולא מקבלים. כולם סובלים. חצי מהיום שלי אני מתעסק במצב הזה".

וקנין מוסיפה: "גם ככה יש עיכובים מטורפים בכל העולם בגלל כל מיני סיבות. ועכשיו כשהמלאי מגיע לנמל הוא מתעכב עוד יותר, ויהיו חוסרים אדירים בכל השוק, ובמיוחד במוצרים רגישים - מוצרים קפואים, מוצרי חלב, תוספים ובשר".

קונים בסניף רמי לוי במודיעין (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
היבואנים צופים חוסרים משמעותיים לקראת פסח | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בשבועות האחרונים נושא יוקר המחייה עלה רבות לכותרות, ועל אף הרפורמות השונות של הממשלה, כנראה שבקרוב מאוד נרגיש היטב בכיס את הפקק בנמלים. "אם ככה זה ימשיך אני אצטרך לעלות את המחיר, יש גבול לכמה שאני יכולה לספוג," אומרת וקנין. "אין ליבואנים ברירה. אפשר פעם פעמיים לספוג את ההפסדים, אבל לאורך זמן אי אפשר ככה. זה מעציב אותי, אבל אין לי ברירה".

"ההפסד שלנו מהותי מאוד", אומר המנהל בענף הייבוא. "בחצי שנה האחרונה העליות בתחום ההובלה הימית קפצו ב-100%. לא יקרנו מחירים ובינתיים לא גלגלנו לצרכן, אבל ברור שזה פוגע ברווחיות שלי ולכן גם ביכולת לעשות כל מיני מבצעים לצרכן לקראת פסח, ובכלל".

ומי אשם במצב? על פי הכלכלנית הראשית העומסים נובעים מעלייה בביקושים לסחורה אל מול מגמה של שחיקה מתמשכת ביעילות הפעילות של הנמלים. סקירת הכלכלנית בנושא העלתה שבעקבות מגיפת הקורונה עלה הביקוש של הציבור הישראלי אך הוא לא נענה בעלייה מקבילה בקיבולת הנמלים. נמלי ישראל מדורגים במקומות נמוכים במדדים בינלאומיים של יעילות וזמן פריקה.