מחיר הדלק לצרכן בחודש פברואר יעלה ב-34 אגורות לליטר, כך פרסם אתמול (ראשון) משרד האנרגיה. בערב שבו שר האוצר שולח מכתבים למנהלי רשתות השיווק בדרישה לעצור את עליות המחירים, מעניין שדווקא מעליית המחירים הזו הוא בוחר להתעלם. "אני קורא לשר האוצר לבחון את הוזלת מס הבלו לחודש, חודשיים", אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, ל-N12. במשרד האוצר כרגע כלל לא דנים באפשרות הזו.
העלייה הנוכחית, בשיעור של יותר מ-5.3%, גבוהה באופן חריג ומגיעה בתקופה שבה הצרכן הישראלי מתמודד עם עליות מחירים רחבות היקף בכל התחומים. השינוי במחיר הדלק מושפע אומנם מעליית מחירי הנפט העולמית, אך המחיר הסופי לצרכן מורכב ברובו ממיסים שמטילה המדינה.
למעשה, המדינה שולטת ב-62% ממחיר הדלק לצרכן באמצעות מס הבלו שנקבע על 3.13 שקלים, והמע"מ, שגדל בעקבות עליית המחיר ויעמוד מהלילה על 97 אגורות. מחיר הדלק עצמו, כלומר חומר הגלם שיוצר מבתי הזיקוק ונקבע על בסיס המחירים בעולם, הוא רק 2.05 שקלים, המהווים 30% בלבד מהמחיר הסופי. הרווח של חברות הדלק, גם הוא מפוקח על ידי המדינה, עומד על 56 אג' לליטר, שהם 8% בלבד מהמחיר הסופי.
במובן זה, המרוויחה הגדולה ממחירי הדלק המאמירים היא עדיין מדינת ישראל, ואם שר האוצר ושרת הכלכלה היו רוצים לשלוח מכתב זועם נוסף הם היו יכולים למען אותו עבורם. עם זאת, חשוב לציין שמיסים, לעומת רווחים של חברות שמעלות מחירים, לא הולכים לאנשים פרטיים והם אמורים לחזור לציבור בשירותים או בהחזרי הלוואות שנלקחו בתקופת הקורונה.
אומנם נראה שמס הבלו הפך לנתון קבוע במחיר הסופי, אך בעבר קריאה ציבורית עיקשת הצליחה להפחית אותו. ב-2011, לאחר המחאה החברתית, שינה שר האוצר דאז יובל שטייניץ את שיעור הבלו מספר פעמים בניסיון למנוע את העלייה החדה במחיר הדלק. יו"ר ועדת הכלכלה ביטון משתמש בדיוק באירוע הזה כדי לדרוש מהאוצר להפחית את מס הבלו גם היום.
"אני קורא לשר האוצר ליברמן לבחון את הוזלת מס הבלו לחודש, חודשיים כדי להתמודד עם עליית המחירים העולמית בנפט", אמר ל-N12. "גם היום, כמו ב-2011, ישנן השפעות עולמיות שגורמות לעליית מחירי הדלק, אך בישראל מרבית מחיר הדלק הוא מס. ראוי שהמדינה תראה את העליות בעולם וגם את השפעות האומיקרון על הכלכלה וקשיי היום-יום של הציבור ותבלום את הפגיעה באזרחי ישראל".