העסקים בישראל במצב טוב מהממוצע העולמי והסיוע שניתן להם גבוה גם הוא, כך עולה מדוח Global State of Small Business של חברת Meta (לשעבר פייסבוק), העוסק במצבם של עסקים קטנים ברחבי העולם בצל משבר הקורונה המתמשך ומפורסם לראשונה הבוקר (רביעי) ב-N12. הדוח מבוסס על סקר שבוצע בקרב מדגם של 23,840 עסקים קטנים ובינוניים המשתמשים בפלטפורמות של החברה, ב-30 מדינות - ביניהן ישראל.

בסקר בישראל נמצא כי 76% מהעסקים הקטנים שפעילים בפייסבוק באמת פתוחים ומספקים שירותים. מתוכם: 51% דיווחו כי המכירות שלהם בחודש האחרון היו נמוכות יותר לעומת אותו החודש אשתקד, ו-20% דיווחו כי המכירות שלהם היו גבוהות יותר. 32% העידו כי הם צמצמו את כוח העבודה שהם מעסיקים כתוצאה מהקורונה, ורבע מהעסקים צופים בעיות תזרימיות בחודשים הקרובים.

עם זאת, נראה שהעסקים בישראל נמצאים במצב טוב יחסית לשאר העולם - 27% בלבד טענו שהם מתקשים לעמוד בהוצאות העסקיות שלהם - בהשוואה לממוצע העולמי שעומד על 57%. ולא בכדי - 46% השיבו שקיבלו סיוע ממשלתי מאז פרוץ משבר הקורונה - נתון גבוה משמעותית מהממוצע בעולם - 21%.

מטא פייסבוק Meta Facebook (צילום: rafapress, שאטרסטוק)
סקר העסקים של מטא (לשעבר פייסבוק) לשנת 2021. אילוסטרציה | צילום: rafapress, שאטרסטוק



על אף הגל הנוכחי, נראה שלמדנו בסך הכל לחיות לצד המגפה - בדוח העולמי של מטא נמצא לראשונה מאז מאי 2020 כי מרבית העסקים שהמשיכו לפעול שיפרו את ביצועי המכירות: כ-54% דיווחו על מכירות גבוהות יותר או יציבות בהשוואה לשנה הקודמת. באופן שאינו מפתיע שיעורי הסגירה של עסקים גבוהים יותר במדינות מתפתחות: במזרח התיכון ובצפון אפריקה ודרום אסיה נסגרו 28% מהעסקים, באפריקה שמדרום לסהרה - 24% ובהודו השיעור זינק ל-33% בהודו - כשליש מהעסקים נסגרו במהלך הקורונה. באירופה שיעורי הסגירה היו הנמוכים ביותר: בטורקיה (7%), גרמניה (10%), פולין (10%), איטליה (10%), צרפת (11%) ובלגיה (11%).

העסקים כבר חוששים מהמשבר הבא: משבר האקלים

נושא בוער נוסף מאז פרוץ המגפה הינו כמו הדיגיטליזציה ברחבי בעולם. ואכן,81% מהעסקים ציינו שהם השתמשו בכלים דיגיטליים במהלך 30 הימים האחרונים. נתון מעניין נוסף פילח את השימוש בדיגיטל למגדר - נמצא כי לעסקים קטנים בבעלות נשית יש סבירות גבוהה יותר להשתמש בכלים דיגיטליים, בהשוואה לעסקים בבעלות גברית: כ-84% מהעסקים בבעלות נשים דיווחו על שימוש בכלים דיגיטליים בהשוואה ל-80% מהעסקים בבעלות גברית.

יער כרות (צילום: 123RF‏)
חוששים כבר מהמשבר הבא. אילוסטרציה | צילום: 123RF‏

"עסקים קטנים נמצאים בלב הפעילות של הפלטפורמות שלנו, ואנחנו ממשיכים להוביל מאמצי מחקר מקומיים וגלובליים כדי להבין טוב יותר את מצבם", אומר יהודה בן יעקב, מנהל בצוות המדיניות של Meta בישראל. "נתוני הדוח מראים שעסקים עם נוכחות דיגיטלית משמעותית ויכולות מסחר מקוון - הם גם עסקים איתנים ומצליחים יותר. המשימה שלנו היא לוודא שעסקים קטנים מצליחים להתאים את עצמם לעידן הדיגיטלי ולא נותרים מאחור".

ולא רק הקורונה מפחידה את בעלי העסקים. האתגר הגדול הבא של האנושות, שכבר מתחיל לתת את אותותיו הינו כמובן משבר האקלים. כ-65% צופים אתגרים עסקיים בשנים הקרובות הקשורים לשינויי אקלים או התאמה למדיניות האקלימית החדשה. החשש הבולט ביותר היה לגבי עלויות אנרגיה ממקורות מתחדשים - 19% חוששים מכך. 17% אחרים חוששים מעליות עלויות עקב יישום מדיניות אקלימית חדשה, 16% משיבושים בשרשרת האספקה עקב אירועי מזג אוויר ו-11% מעלויות ביטוח עקב אסונות טבע ומזג אוויר קיצוני.