אחרי שהחברות הגדולות הודיעו שהן משהות או מבטלות את ההעלאות המחירים, מחר (רביעי) יציגו שר האוצר אביגדור ליברמן ורה"מ נפתלי בנט את התוכנית שלהם להקלה ביוקר המחיה. במוקד התוכנית: הורדת מיסים למשפחות באמצעות מתן זיכוי וצמצום בחצי של העלייה הצפויה במחיר החשמל.

פרטי התוכנית מתגבשים הערב בדיונים במשרד האוצר שצפויים להימשך גם מחר בבוקר. המטרה היא שמחר בשעות הצוהריים או הערב התוכנית תוצג במסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר ורה"מ.

השלד המסתמן של התוכנית הכלכלית:

• הורדת מס הכנסה למשפחות עובדות, כלומר למשפחות עם ילדים, באמצעות מתן נקודות זיכוי. ההערכה היא שמדובר בתוספת של 300-200 שקלים למשפחה.

• מס הכנסה שלילי – יינתן מענק נוסף כזה למי שמשתכר שכר נמוך.

• הורדת מכסים - בין היתר על רהיטים ומוצרי מזון נוספים, אולי דגים ובשר.

• צמצום העלייה במחירי החשמל ל-3% בלבד, לעומת העלייה המתוכננת שהייתה בשיעור של 6%.

טעיתם בהקלדה? צפו עיקול לחשבון (צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2)
בתוכנית: הורד מס הכנסה למשפחות עובדת, תמונת ארכיון | צילום: דניאל נחמיה, חדשות 2

ליברמן ובנט עדיין לא החליטו אם לכלול בתוכנית הכלכלית הזו גם את הפיצוי לעסקים שנפגעו בגל החמישי של הקורונה, או לתת את הפיצוי בתוכנית נפרדת שתוצג בהמשך החודש.

יש עוד המון פרטים בתוכנית שצריך לסכם, כמו למשל בסעיף של נקודות הזיכוי – לאיזה משפחות יינתן המענק, כמה ילדים ובאיזה שיעור. כל הפרטים הללו צפויים להיות מסוכמים הערב. ההערכה היא שעלות התוכנית תהיה בין 3 ל-5 מיליארד שקלים.

המאבק ביוקר המחיה: היוזמה החדשה של רשות התחרות

בתוך כך, יוזמה חדשה להגברת התחרות בין רשתות השיווק, שפרטיה הגיעו לידי "תוכנית חיסכון", נבחנת בימים אלה ברשות התחרות ועשויה לעורר כעס רב והתנגדות מצד הרשתות הגדולות. על פי ההצעה, בסוף כל חשבונית קנייה יצוין כמה הייתם משלמים על אותו סל קניות ברשת המתחרה שנמצאת באותו מתחם קניות.

קונים בסניף רמי לוי במודיעין (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
סופר רמי לוי במודיעין, אילוסטרציה | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מדובר בהצעה שנמצאת כרגע בשלביה הראשונים וכעת עסוקים ברשות התחרות למפות את הארץ לפי מתחמי קניות שונים. המטרה של התוכנית היא לנסות ולהכניס כמה שיותר תחרות, לצד רצון להרתיע את רשתות השיווק ולגרום להם קצת לחשוש.

מדובר בהצעה שיישומה תעורר הרבה בעיות – בעיקר מצד הרשתות הגדולות, שכמובן לא היו רוצים לחשוף בפני הלקוחות כמה יעלות אותו הסל ברשת המתחרה.