"ימצאו דרך לעלות מחירים": המחירים לא מפסיקים לזנק והישראלים נדרשים להמשיך להוציא עוד ועוד כסף. החברות אמנם נענו לבקשת השרים לא להעלות מחירים, אך לא בטוח שזה יחזיק מעמד. בדקנו עם הכלכלנים הבכירים כמה נזק נגרם לחברות – וכיצד הם מעריכים שייראה העתיד: "הן מבינות שהצרכן הישראלי שוכח מהר".

תמיר בן שחר, מחברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר ושות', הסביר שיש פה תופעה מאוד מוזרה מאחר כי בסך הכול מ-2011 המחירים כמעט לא עלו. "הם עלו בשוליים מכל מיני ספקים שניסו להגדיל את הרווחיות, השחקנים האלה מרוויחים הרבה כסף", אמר. "נתח השוק של עשרת הספקים הגדולים הוא משמעותי והם שולטים בשוק, הם חוששים בעיקר לא ממה שליברמן אומר, הם חוששים שיפתחו להם את התחרות. זה הדבר היחיד כמעט שהמדינה יכולה לעשות ובכך להעצים את התחרות ולפתוח את היבוא בצורה הרבה יותר משמעותית ואז לפגוע לחברות ברווחיות שלהן".

מדף עם חבילות במבה בסופרמרקט בחולון (צילום: defotoberg, shutterstock)
מוצרי אסם בסופר במרכז, ארכיון | צילום: defotoberg, shutterstock

"הציפייה של החברות היא שאנחנו הצרכנים נשכח מהאירוע הנוכחי", הוסיף. "הן ימצאו את הדרך לעלות את המחירים, כנראה, עם פחות רעש, באמצעים אחרים. והחשש היחיד שלהם זה פגיעה בתדמית אבל בעיקר פגיעה באמצעות הגדלת התחרות כאן. מה שמוביל את היבואנים והרשתות זה בעיקר הרצון לשמר את הרווחיות וההכנסות הגבוהות שלהן. הם הבינו שהיום יש חזית ואולי פוטנציאל בפגיעה ברווחיות ולכן דחו את הקץ. לדעתי הם מבינים לחלוטין שהצרכן הישראלי שוכח מהר וממשיך לקנות גם כשיקר".

אבי זיתן מומחה לשיווק ואסטרטגיה אמר כי צריך 3 דברים בשביל מחאה כזו. "צריך שהיה פה נושא מעניין שפוגע בהרבה מאוד אנשים מבחינה צרכנית, פסטה למשל זה דבר כזה", הסביר והוסיף: "יש פה גוף כמו אסם, גדול ומצליח עם תדמית חזקה שאפשר להיכנס בו. שנית, צריך פרטנר לעשות עליו את המאבק, זה לא יכול להיות מישהו צדדי וקטן. שלישית, צריך התגייסות של מדיה ותקשורת כמו שקרה כעת. ואז בעצם יש הצלחה במשבר חזק".

קונים בסופרמרקט בבני ברק, ינואר 2021 (צילום: JACK GUEZ, AFP)
קניות בסופר בבני ברק, ארכיון | צילום: JACK GUEZ, AFP

"מה שקרה במשבר הנוכחי, הוא שהדברים שדיברנו עליהם עכשיו קרו, וזה לא תמיד קורה", אמר זיתן. "לא תמיד ניתן לייצר את הדברים בצורה משמעותית. אסם הבינה שהתדמית וכמות המחזור של המוצרים שהיא משווקת יכולה להיפגע, הסנטימנט הרגשי של הציבור בישראל התהפך עליה. היא נמצאת כרגע במוקד, וזה דבר לא נעים כי היא יכולה להיפגע מחרם צרכנים. מספיק שהיא תפסיד כמה אחוזים מהמחזורים של עשרות מיליונים, ויהיה פה נזק גם תדמיתי וגם כלכלי קשה".

"היה פה משהו עוצמתי וחזק וההתקפלות שלהם מראה שהמאבק הציבורי הצליח", טען זיתן. "הם פחדו שהציבור ינטור להם טינה ויהיה פה עכשיו חרם גדול יותר, שאנשים יצאו לרחובות ויעלו פוסטים לפייסבוק, והם התקפלו כי הם הבינו שזה אמיתי וזה הולך להישאר על סדר היום. נהיה פה פתאום עניין שהתחיל להתנהל מאבק ציבורי סביב זה".

"אני חושב שחברות עכשיו יחשבו שלוש פעמים לפני שיעלו מחירים", הסביר. "הן מבינות שהציבור לא מוכן לקבל את זה. המשפחה הישראלית הממוצעת שנפגעה בהכנסות בקורונה, סל הקנייה מאוד משמעותי עבורם. אני חושב שהחברות הבאות יזהרו אפילו יותר. מה שקרה עם אסם זו אמירה, היא מבינה שהיא עשתה טעות ועוצרת, אפשר להבין, אחרי שראו את אסם הגדולה, איך החברות הקטנות יפעלו, יהיה שם חשש גדול מאוד".