אחד מכל 5 עסקים בישראל חווה תקיפת סייבר – כך עולה מסקר שימושים בטכנולוגיות מידע ותקשורת (ICT) והגנת סייבר בעסקים שפרסמה היום (ראשון) הלמ"ס. ממצא בולט נוסף הוא שענפים בעלי עוצמה טכנולוגית דיגיטלית גבוהה חווים תקיפות סייבר רבות יותר.

מהסקר עולה כי כ-18% מהעסקים באוכלוסיית הסקר חוו תקיפת סייבר, וכ-42% מהעסקים הגדולים (עם יותר מ-250 מועסקים) חוו תקיפה כזו. בלמ"ס מספקים שני הסברים לפער בין האומדנים האלו: ראשית, עסקים גדולים משתמשים במערכות תקשורת רבות, ולכן חשופים יותר לתקיפה בהשוואה לעסקים קטנים. שנית, עסקים גדולים מודעים יותר לאיומים אלו, ולכן מנטרים תקיפות כאלו בניגוד לעסקים קטנים שבהם ייתכן שתקיפות אלו לא זוהו.

תקיפות הסייבר גם פוגעות בעסקים כלכלית: אחד מכל 30 עסקים דיווח על נזק כספי כתוצאה מתקיפת סייבר. בענף המידע ותקשורת אומדן זה עומד על אחד מכל 20 עסקים. אמצעי האבטחה הנפוצים ביותר בשימוש העסקים הם שמירה על עדכניות גרסאות תוכנה (68%) ואמצעים לגילוי ולסיכול של נוזקות (65%).

זו הפעם הראשונה שנושא אבטחת המידע ותקיפות הסייבר נסקר בישראל באופן רשמי במתודולוגיה מסודרת. ניסוח השאלות וניתוח האומדנים בוצעו תוך התייעצות עם מערך הסייבר הלאומי. אוכלוסיית המסגרת מונה כ-31,000 עסקים, והמדגם כולל כ-2,500 חברות. איסוף הנתונים בוצע מיולי 2020 עד אפריל 2021.

לא מתקדמים במערכות מידע ומזדחלים מאחור בקניות אונליין

הסקר בוחן את השימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת, שנחשבות לגורם חשוב לשיפור התחרותיות במשק והיכולת לעמוד בדרישות הכלכלה המודרנית.  כך למשל נמצא כי כ-90% מהעסקים בישראל משתמשים במחשבים ובאינטרנט לצורכי עבודה. אחוז נמוך מהממוצע נמצא בענפים: בינוי (75%), שירותי תחבורה, דואר, אחסנה ובלדרות (77%) ושירותי אירוח ואוכל (82%).  עסקים שבהם לא נמצא שימוש במחשבים ובאינטרנט הם עסקים קטנים (עם 49-10 מועסקים) בענפים בינוי, שירותי תחבורה, דואר, אחסנה ובלדרות ושירותי אירוח ואוכל.

לכ-62% מהעסקים יש אתר אינטרנט, לכ-93% מהעסקים בענף שירותי מידע ותקשורת לעומת כ-37% בלבד בענף הבינוי. כ-35% מהעסקים נעזרים במדיה חברתית לצורך גיוס עובדים, כ-67% מהעסקים בענף מידע ותקשורת לעומת כ-27% בלבד מהעסקים בענפי התעשייה הכרייה והחציבה.

בהיבט השימוש בשירותי ענן ובמערכות לניהול החברה: כ-51% מהחברות רוכשות שירותי ענן, לכ-25% מהעסקים יש מערכת CRM (מערכת לניהול קשרי לקוחות, ולכ-30% מהעסקים יש מערכת מערכת לתכנון משאבי הארגון. מהשוואה בין-לאומית של אומדן שיעור העסקים עם מערכת CRM, עולה שהשיעור במרבית מדינות האיחוד האירופי גבוה מהשיעור בישראל.

גם במסחר מקוון ישראל לא מתקדמת: בכ-14.8% בלבד מהעסקים נעשות מכירות מקוונות. בענף האירוח והאוכל נעשו מכירות מקוונות בכ-34.1% מהעסקים לעומת כ-19.4% מהעסקים בענף המסחר. מהשוואה בין-לאומית של אחוז העסקים עם מכירה מקוונת בענף המסחר, עולה ששיעור זה בישראל עומד על19% מהעסקים לעומת ממוצע של 33% במדינות האיחוד האירופי. המדינה עם השימוש הנפוץ ביותר במכירות מקוונות בענפי המסחר היא דנמרק עם 63% מהעסקים.