מיואשים מצמצום שעות פעילות הרכבות בישראל? תיאלצו להמתין כמה שנים נוספות: בשנת 2017 החל פרויקט חשמול הדרגתי של הרכבות בישראל – במטרה להפוך את שירות הרכבות לחדיש יותר, מהיר יותר וידידותי יותר לסביבה. אחד המחירים הכבדים של המהלך הזו ביצוע עבודות התשתית בעיקר בסופי השבוע – מה שמצמצם מאוד את תנועת הרכבות, דבר המקשה על חייהם של אנשים רבים ובמיוחד על תושבי הפריפריה.
במסגרת פרויקט החשמול של מסילות הרכבת, שהחל בשנת 2017, הוחלט כי רכבת ישראל תחשמל כ-1,000 קילומטרים ברחבי הארץ – רובם הגדול של קווי הנוסעים. כחלק מהפרוייקט, מוקמות 15 תחנות השנעה חשמליות – אשר הן למעשה תחנות המושכות את המתח הגבוה מחברת החשמל, ומתאימות למתח המתאים לפעילות הרכבת.
במקביל לעבודות החשמול, מוקמים גם מוסכים ומתחמי טיפולים טכניים בכל רחבי הארץ. גולת הכותרת של הפרויקט היא הקמת תשתיות חשמל על המסילות – עמודים המחוברים למערכות הבקרה והמחשוב, ועליהם מתוחים כבלים חשמליים המסייעים בהנעת הרכבות. הפרויקט צפוי להסתיים באופן הדרגתי עד שנת 2025.
אתמול נערך דיון מיוחד בוועדת הכלכלה בכנסת, שבו דנו בנושא השיבושים והזמן הארוך שנותר עד לסיום הפרויקט – כ-3 שנים להשלמת העבודה על תחנות הפריפריה. ריכזנו עבורכם את המועדים הצפויים לסיום העבודה על כלל התחנות.
התחנות שיחלו לפעול בסוף חודש דצמבר 2021 לאחר השלמת עבודות החשמול:
קו הרצליה-אשקלון, דרך תחנות "טבעת השרון": בסוף דצמבר 2021 הקו ייפתח לתנועה חשמלית. הוא יחזור באופן הדרגתי לפעילות בתדירות גבוהה יותר, עם שעות פעילות רחבות יותר – כולל ימי שישי ומוצאי שבת.
התחנות שחושמלו בקו זה: הרצליה, רעננה, הוד השרון, כפר סבא, ראש העין, פתח תקווה, בני ברק, חולון, בת ים, יבנה, ראשון לציון-משה דיין, אשדוד ואשקלון.
התחנות שיחלו לפעול בסוף הרבעון הראשון של שנת 2022 לאחר השלמת עבודות החשמול:
קו חדש בין מודיעין לירושלים. כאשר יסיימו את העבודות בקו החדש – ייפתח גם הקו בין ירושלים והרצליה באופן מלא.
בהמשך שנת 2022 צפויות להיפתח גם תחנות הרכבת ברחובות ובבאר יעקב.
התחנות שיחלו לפעול בשנת 2023 לאחר השלמת עבודות החשמול:
המקטע שבין חיפה לתל אביב: עוד לפני סוף שנת 2023 ייפתחו חלק מהתחנות במקטע בצורה מדורגת, יחד עם קו תל אביב לכיוון הרצליה, נתניה וחדרה.
התחנות שיחלו לפעול במהלך השנים 2025-2023:
המקטע שבין לוד לכיוון באר שבע. בנוסף, לאחר שיסיימו את העבודה על מקטע הרכבת שבין תל אביב לחיפה – יחלו בעבודות על הקווים שמצפון לחיפה.
הכנסת בביקורת קשה על רכבת ישראל
ברכבת ישראל מבהירים כי הפרוייקט המקורי של חשמול פסי הרכבת היה אמור להסתיים בשנת 2030. בעקבות שינוי שחל בתוכנית, הצליחו ברכבת ישראל, יחד עם החברה הקבלנית המבצעת, לצמצם את זמני הפרוייקט בכחמש שנים. יחד עם זאת, הם גם מציינים את המורכבות שבעבודה על פרוייקט הנדסי שכזה, המצריך חפירה, הקמת עמודי חשמל, מדידות – כל זאת כאשר אין מסילות רכבת חלופיות שאליהן ניתן לנתב את הקויים שעליהם עובדים. לכן, הם אומרים, האפשרות היחידה שנותרת היא לעצור את פעילות הרכבות באופן יזום ולעבוד על המסילות לפרקים.
עוד בוחרים ברכבת ישראל להדגיש כי בקווים הסגורים לצורכי העבודות מעניקה רכבת ישראל, בתיאום עם משרד התחבורה, מערך אוטובוסים מהירים – בין היתר בקו תל אביב-חיפה עם אוטובוסים הנוסעים על כביש החוף. בתחנות שאין בהן תחבורה ציבורית סדירה מעניקה רכבת ישראל שירות היסעים על חשבונה, למשל בקווי נתניה, בנימינה, רחובות ואשקלון. נגד, נציגי הנוסעים טוענים כי רכבי מערך ההיסעים ישנים, מלוכלכים ולא נוחים.
אתמול קרא יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), למשרד התחבורה לגבש תוכנית חלופית לקווי הרכבת המושבתים ולהודיע על כך בוועדה בתוך חודש. הוא קבע כי עד שיושלם הפרויקט, מצוקתם של תושבי הפריפריה מוצדקת, ויש להפעיל תוכנית תחבורה ציבורית חלופית מספקת, ולהודיע על כך בצורה בולטת ונגישה לציבור.