הרכבת הקלה בגוש דן צפויה להקל על העומס והפקקים הרבים שמהם סובלים כולנו כבר תקופה ארוכה, אך נראה כי הפרויקט מתנהל על רקע חריגות ועיכובים. מתי נראה אותו יוצא לדרך? התשובה אינה חד משמעית. שלשום (שלישי) היא יצאה שוב לנסיעת מבחן, אך חשוב לזכור כי עד לרגע זה כבר היינו אמורים לנסוע בה בפועל.

הקו האדום תוכנן להיפתח לפני חודש, כלומר באוקטובר 2021, אבל לוחות הזמנים זזו והתעכבו, ונכון לעכשיו תאריך היעד עומד על נובמבר 2022 וגם על זה לא בטוח שאפשר להתחייב. אם זה לא מספיק – התקציב של הפרויקט התנפח גם הוא. בעוד ב-2010 הוא הוערך בפחות מ-11 מיליארד שקלים, ב-2012 טיפס ל-14.4 מיליארד שקלים וכעת – כבר מוערך ב-18 מיליארד שקלים, כלומר חריגה של 7 מיליארד שקלים לעומת התכנון המקורי.

הרכבת הקלה ביפו (צילום: החדשות 12)
הרכבת הקלה ביפו | צילום: החדשות 12

הקו האדום אינו עומד בפני עצמו. צפויים להתווסף אליו שניים – הקו הירוק והקו הסגול, שייצרו יחד רשת של רכבות קלות בכל גוש דן. מתי זה יקרה? מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, שהתראיין ל"מהדורה המרכזית" בעבר, הבטיח אז "לעמוד ביעדים", לפחות של הקו הסגול. עם זאת, נראה שתאריכי היעד של שני הקווים – הסגול שצפוי להיפתח ב-2026 והירוק ב-2027, צפויים כנראה להידחות משלל סיבות.

כדי להקים את הקו הסגול, נדרש פינוי של מבנים בשכונת כפר שלם בתל אביב, פעולה שתוכננה לביצוע כבר בחודש אוגוסט שעבר וטרם התרחשה, נוסף על מתווה פיצויים שטרם הוסכם. בקו הירוק, לעומת זאת, תוכננה תחילת העבודה בחלק מתחנות תל אביב - אך כבר עכשיו נרשם עיכוב של חודשים. נוסף על כך, המכרז לביצוע של שני הקווים מתעכב: הוגשו הצעות לפני יותר משנה ועד עכשיו עוד אין החלטה. הסיבה הרשמית היא העיכוב בפינוי של כפר שלם, אך ברקע גם טענות ללחץ אמריקני לא לתת את המכרז לחברות סיניות.

אילוסטרציה: תחנת הרכבת הקלה בכיכר רבין (צילום: נת"ע)
אילוסטראציה, הרכבת הקלה בכיכר רבין | צילום: נת"ע

ההערכה של גורמים במשרד האוצר היא שעיכוב של כל חודש בפרויקט עולה למשק מאה מיליון שקלים, כלומר רק עד עתה, עלות העיכוב הכוללת שווה ל-600 מיליון שקלים. מניסיון העבר ניתן להעריך כי זוהי אינה נקודת הסיום. התמונות החגיגיות אומנם חשובות, אך יהיה טוב אילו יעמדו בלוח הזמנים, יעניקו את השירותים שהבטיחו - ובעיקר יפסיקו לבזבז זמן ותקציבים על חשבון הציבור.