בדרך לחקיקה שתגביל את ביט: צוות של רשות התחרות, בנק ישראל, משרד האוצר והרשות לניירות ערך בוחן בימים אלו רגולציה שתגביל את המעמד המונופוליסטי של ביט בשוק העברות הכספים, כך נודע ל-N12. הצוות הוקם בעקבות מחקר של רשות התחרות, שהראה שאפליקציית ביט של בנק הפועלים מחזיקה ב-80% מהשוק ומהווה למעשה מונופול.

הפתרון שבוחן הצוות הבינמשרדי הוא פיתוח "קישוריות" בין האפליקציות השונות: כך אדם שמשתמש באפליקציה אחת יוכל להעביר כספים למישהו שמשתמש באפליקציה אחרת, מבלי לחייב שימוש באפליקציה משותפת. במצב כזה יהיה קל יותר לאפליקציות קטנות להיכנס לשוק, והתחרות תגבר.

ישנן דרכים שונות לקיים קישוריות כזו והצוות בוחן מספר חלופות. החלופה המובילה, שקיימת במדינות נוספות בעולם, היא יצירת מאגר נתונים משותף, של מספרי הטלפון ומספרי חשבונות בנק של המשתמשים באפליקציות השונות. חלופות אחרות שנבחנות הן תקשורת בין האפליקציות השונות, כך שהן יעבירו ביניהן את המידע באופן עצמאי, או גורם שלישי שיקשר בין הגורמים.

אפליקציית פייבוקס (צילום: נמרוד מירום)
השימוש בפייבוקס נמוך משמעותית מזה של המתחרה מבית הפועלים | צילום: נמרוד מירום

השאיפה היא שהפתרון שייבחר יחוקק בכנסת ויחייב את כל האפליקציות בעלות הרישיון לפעול בתחום העברות הכספים. כלומר, אם ייבחר פתרון המאגר המשותף, תצטרך להיות חקיקה מתאימה שמחייבת את האפליקציות השונות להעביר את הנתונים שהן מחזיקות למאגר הממשלתי ולהתחבר אליו.

למה בכלל צריך להגביל את ביט?

יש לציין שהעובדה שאפליקציה אחת (במקרה הזה ביט) השתלטה על נתח משמעותי ממעבירי הכספים, אינה מעידה דווקא על היותה מונופול. המעמד המונופוליסטי של ביט נובע מהאופן שבו פועל שוק ההעברות הדיגיטליות: בשוק כזה, שדומה לרשת חברתית, האדם הפרטי מושפע מהמשתמשים האחרים – אם לי יש אפליקציה מסוימת ואני רוצה להעביר לך כסף, אך לך יש אפליקציה אחרת, אחת מאיתנו תצטרך להחליף את האפליקציה שלה.

כך, כשאפליקציה אחת מגיעה לסדרי גודל משמעותיים היא למעשה משתלטת על כל השוק, כי לכולם קל יותר ליישר קו כדי להצליח להעביר כספים בקלות. במצב כזה היכולת של הצרכנים לעבור לאפליקציה חדשה היא מאוד נמוכה והאפליקציה השולטת יכולה להתנהג כמו מונופול, כלומר לנצל את הכוח שלה בשוק כדי להרע את התנאים שהיא מספקת לצרכנים.

כבר היום חוששים בצוות הבינמשרדי משימוש לרעה בכוח המונופוליסטי של ביט. אומנם האפליקציה לא משנה את התנאים ללקוחות אך ניתן לראות שהחברה מקשרת לאפליקציה עוד ועוד שירותים, כמו "ביט קארד", מתן הלוואות, ואף פורסם שהם שוקלים להפוך את הפלטפורמה לבנק דיגיטלי. במצב כזה ביט יוכלו להשתמש במעמד המונופוליסטי שלהם כדי לחזק את הכח שלהם ו"לדחוף" לצרכנים שירותים נוספים מטעמם.

בנוסף, אומנם כיום קיימות רק 3 אפליקציות מובילות: ביט של בנק הפועלים, פייבוקס של בנק דיסקונט ופיי של בנק לאומי, אך חקיקה נפרדת שמקדמים בנושא תאפשר לנותני אשראי חוץ בנקאיים לספק שירותי העברה דיגיטליים בכפוף לרישיון. במובן זה העבודה של הצוות הבינמשרדי צופה פני עתיד, ומקווה להכין את הקרקע למצב שבו אפליקציות חדשות וקטנות ירצו להיכנס לשוק.