הכנסת דוהרת לקידום אגרת הגודש בגוש דן - אבל דוחה את המועד: הכנסת תצביע בקרוב על החוק שיטיל מס על כניסה לגוש דן עם רכב בשעות עמוסות. ועדת הכספים דנה אתמול והלילה (בין חמישי לשישי) ואישרה את החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית - אך הכניסה כמה שינויים "לטובת הציבור", כפי שהודיע יו"ר הוועדה. על פי הסיכום, כניסת המתווה לתוקף יידחה בשנה ויתחיל רק במרץ 2025. 

הסיבה לדחייה: הרצון לוודא ש"יועמד מלוא המענה הנדרש מצד התחבורה הציבורית". במהלך הדיון, שהסתיים בסמוך לשעה 1 בלילה, הוחלט כי מוניות הספישל ישלמו 50% מסכום המס - מכיוון שהן חלק מהתחבורה הציבורית אך יוצרות גודש. "העלויות יוכלו להיות מושתות על הנוסע", קבעה הוועדה. מוניות נגישות יהיו פטורות מתשלום וגם רכבי גרר.

עוד הוחלט: תושבים שיגיעו לאזור לשם טיפול רפואי יהיו זכאים להחזר מלא מקופות החולים. התחבורה הציבורית תהייה פטורה מתשלום, כך גם מוניות השירות ורכבים עם תג נכה. כך גם רכבי ביטחון. אופנועים יהיו פטורים לאחר שהחוק המוצע שונה לדרישת הוועדה. רכב מסחרי מעל 12 טונות יחויב בכפל תשלום ולא תחול עליו מגבלת החיוב היומית. 

שינוי נוסף נועד לרווחת תושבי האזורים העמוסים בגוש דן: "ייקבע בתקנות כי תושבי אזור הגודש שיכנסו ויצאו מאותו אזור בתוך חצי שעה יהיו פטורים מתשלום, כדי לאפשר להם מרקם חיים בסיסי", נכתב בהודעה. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, הסביר: "החוק הוא צעד משמעותי מאוד קדימה בתחום התחבורה בישראל. הכנסנו תיקונים חשובים לגבייה נכונה יותר לעובדים, לרכבים דו גלגלים, למוניות, למוניות נגישות, לחולים ועוד".

אגרת הגודש צפויה להתחיל בעוד שלוש וחצי שנים. על פי הצעת החוק, שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את החלת הרפורמה בשנה אחת. במקביל תקודם תוכנית חומש להרחבה משמעותית של התחבורה הציבורית ותשתיותיה, תוך מתן דגש למענים הנדרשים נוכח הטלת אגרת הגודש. בנוסח המקורי אגרות הגודש היו אמורות להתחיל כבר ב-2024. 

כך זה יעבוד - וכך זה יעלה:

האגרה תשולם בעת כניסה ל-3 טבעות בגוש דן, שבמרכזן אזורי התעסוקה בעיר תל אביב: הטבעות מכילות את הכבישים הראשיים המובילים לערים באזור.

חציית הטבעת החיצונית לכיוון מרכז הגודש בשעות 6:30 עד 10:00 בבוקר תעלה 5 שקלים וחציית הטבעות האמצעית והפנימית תעלה 10 שקלים בשעות אלה. בשעות אחר הצוהריים - 15:00 עד 19:00 בערב - בחציית הטבעות ממוקד הגודש לכיוון הטבעת החיצונית, יעמוד התעריף על מחצית מהסכומים הנ"ל, והתקרה היומית תהייה 37.5 שקלים.

עוד קובע החוק כי המהירות הממוצעת בשעת הגודש תשפיע על התעריף שנגבה מהציבור. אם מהירות הנסיעה הממוצעת בשנה מסוימת תהיה נמוכה ב-5 קמ"ש מהמהירות הממוצעת בשנת 2024, יעלו סכומי המס ב-7.5%. אם המהירות תהיה נמוכה אפילו יותר, סכומי המס יעלו ב-15%. אם המהירות תהיה גבוהה יותר ב-5 קמ"ש לכל היותר, הסכומים יעלו ב-7.5%.

אם המהירות הייתה גבוהה בין 5 ל-10 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, לא ישתנה התעריף. אם המהירות גדלה ב-10 עד 15 קמ"ש, יופחת שיעור המס ב-7.5%. בעליית מהירות של 15%, יופחת השיעור ב-15%.

שינוי גבולות טבעת, סכום המס ושעות הגודש יעשה באישור ועדת הכספים. עוד נקבע לדרישת הוועדה, כי שר האוצר ושר התחבורה ידווחו לוועדת הכספים החל ממרץ 2023 בכל שנה על התפתחות טכנולוגית לניטור רציף, מחקר השוואתי ממדינות העולם לגביית מס גודש ונתונים נוספים - כדי לבחון האם ישנם אמצעים מתקדמים יותר לגבייה יעילה ומדויקת יותר של אגרת הגודש.

באוצר העריכו, על בסיס ניסוי שביצעו, כי האגרה תפחית את הגודש בגוש דן בכ-30%. ההכנסות מהאגרה מוערכות ב-1.3 מיליארד שקלים בשנה מלאה. במסגרת החוק נקבע כי 700 מיליון שקלים מסכום זה ייועדו לשיפור הפעלת שירותי התחבורה הציבורית.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "זהו חוק מאוד מורכב, עבדנו עליו במשך 5-4 דיונים, וקיימנו עוד הרבה מאוד פגישות עבודה מסביב. היה לאורך כל הדרך דיון מאוד ענייני ורציני. הבנו שהמודל לא מושלם אבל זה צעד מאוד משמעותי קדימה לעניין התחבורה בישראל, והכנסנו כמה תיקונים חשובים לגבייה נכונה יותר לעובדים, לרכבים דו גלגלים, למוניות, מוניות נגישות, לחולים וכן ניסוחים שונים, כאשר חברי הכנסת תרמו לאורך כל הדרך. עכשיו נקווה שהחוק יצליח ויכנס לתוקף, ונוריד לאחר מכן את המחירים כי הגודש יעלם מהכבישים".