את העומס בכבישים כולנו מרגישים וכך גם את המצוקה בתחבורה הציבורית. זמני הנסיעה מתארכים וקשה מאוד לראות את הפתרון באופק, כשבמשרד התחבורה מדברים על פרויקטים עצומים ופתרונות תחבורתיים שיתחילו לפעול רק בעוד שנים. בזמן שבממשלה מנסים לקדם פתרונות מהירים אך חלקיים ביותר, העולם העסקי נותר חסר אונים. מעסיקים רבים מבינים שהם לא יכולים לחכות למדינה והם מתחילים ליישם פתרונות יצירתיים בעצמם. כחלק מסדרת הכתבות "מדינה בפקק" יצאנו לבדוק: איך נראית המלחמה בפקקים כאן ועכשיו.

עוד בסדרת הכתבות "מדינה בפקק":

הפתרונות של משרד התחבורה

עם כניסתה למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ולאחר עשרות שנים שבהם ניתנה במשרד עדיפות לרכב הפרטי, החליטה השרה מיכאלי להשקיע כ-80% מתקציב המשרד בפרויקטים של תחבורה ציבורית ותחבורה בת-קיימא, ו-20% בתשתיות הרכב הפרטי, תוך מתן דגש על בטיחות בדרכים ומוקדי סיכון. במסגרת זאת, השיגה השרה תקציב עבור השקעות בתחבורה הציבורית, לחמש השנים הקרובות.

אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
לעודד שימוש בתחבורה ציבורית. ארכיון | צילום: חדשות 2

לצורך ביצוע הפרויקטים, הכריזה מיכאלי על הקמת צוות מיוחד, צוות המאי"ץ, שנועד לתכלל ולקדם פרויקטים התומכים בתחבורה ציבורית ובת קיימא, ומטרתו לספק מענה מיידי לעומסי התנועה על ידי פתרונות תחבורה חלופיים לרכב הפרטי. הצוות, שיחל את פעילותו בשבועות הקרובים, יפעל לקידום תחבורה ציבורית ובת קיימא, ויעסוק בפיתוח שבילי אופניים, מסופים ונתיבים המעניקים העדפה לתחבורה ציבורית ושיתופית.

רכב פרטי - אאוט, תחבורה ציבורית - אין:

המשרד מקדם נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית והשיתופית, בעלות כוללת של 6 מיליארד שקלים, תוך העדפה של צירים ראשיים עמוסים. בנוסף בימים אלו מוקם מערך אכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית העירוניים והבינעירוניים, שצפוי לייעל את השימוש בנתיבים ולקצר משמעותית את זמן הנסיעה בתחבורה הציבורית. כמו כן, המשרד פועל לתיקון חקיקה שיאפשר הגברה של האכיפה כנגד שיבושי תנועה וחסימות כבישים ראשיים ומסילות רכבת.

חברת הכנסת מרב מיכאלי (צילום: Miriam Alster Flash90, פלאש/90 )
שרת התחבורה מרב מיכאלי | צילום: Miriam Alster Flash90, פלאש/90

נתיבי אופניים – לא רק בתוך הערים:

המשרד הקצה שני מיליארד שקלים לטובת סלילת שבילי אופניים בכל רחבי הארץ, תוך דגש על שבילי האופניים ברשויות המקומיות למקומות התעסוקה ולמוקדי עניין מרכזיים. זאת, בנוסף לקידום פרויקט "אופנידן" הכולל 100 קילומטרים של שבילי אופניים במטרופולין תל אביב ועשרות קילומטרים של שבילי אופניים המקודמים בימים אלה בשאר המטרופולינים בישראל.

ניהול רמזורים להקלת העומסים:

מרכז ניהול התנועה המטרופוליני של גוש דן שהקמתו הסתיימה לאחרונה, ביחד עם מרכזי ניהול התנועה של ירושלים, חיפה ובעתיד מטרופולין באר שבע, ינהלו את פעילות הרמזורים בכל הצמתים בזמן אמת ויסייעו בהקלת העומסים לתחבורה הציבורית, הולכי הרגל, הרכבות הקלות, כלי הרכבים הפרטיים ושאר משתמשי הדרך. במשרד שמחים על הצטרפותן של עוד ועוד רשויות למרכז ניהול התנועה החדש של גוש דן, מתוך הבנה כי לצד קידום פרויקטים לאומיים וארוכי טווח, יש צורך לנצל באופן יעיל את התשתיות הקיימות, באמצעות אמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

פקק תנועה בנתיבי איילון בגלל עבודות בכביש, יוני 2020 (צילום: פלאש/90 )
פקקים בגלל עבודות בכביש? אולי משם תבוא הישועה. ארכיון | צילום: פלאש/90

ד"ר עדו קאליר, ראש ההתמחות במימון בקריה האקדמית אונו, לא מאמין שהפתרונות האלה יביאו להקלה בעומסים בלי תוכנית כוללת. "אחד הלקחים המרכזיים שלמדנו מהקמת הרכבת הקלה בגוש דן, הוא שהוצאה לפועל של פרויקטים ממשלתיים לוקחת המון זמן עד שהם מגיעים לכדי מימוש. בינתיים, הנהג הישראלי ימשיך לסבול מהגודש בכבישים וככל הנראה גזירת הסרט לכבוד השלמת הפרוייקט, לא יקרו בזמן הקדנציה של שרת התחבורה מיכאלי".

הפתרון לדעתו, חייב להגיע משיתוף פעולה של כל המשרדים, ביחד עם ראשי המגזר הציבורי. "בעיית הגודש בכבישים היא אינה בעיה שצריכה להיות מטופלת באופן בלעדי על ידי משרד התחבורה", מסביר ד"ר קאליר. "לצד פרויקטים ארוכי טווח, צריך לקדם פתרונות פרקטיים שיכולים להעניק גם פתרונות לטווח הקצר, בשיתוף פעולה של משרד הכלכלה, משרד התקשורת וועדי העובדים. יש לקדם תוכנית לצמצום ימי העבודה מהמשרד ולעודד את השימוש בתחבורה הציבורית. לא ניתן לעודד תחבורה ציבורית מצד אחד ומצד שני להמשיך ולחייב בהסכמי העבודה את עובדי המדינה ועובדי הבנקים למשל, להגיע למשרד במשך 5 ימים בשבוע וזאת לצד הטבות של אחזקת רכב, ליסינג, חניה וכו'. במקום זאת, משרד התקשורת צריך להיכנס מתחת לאלנוקה ולפעול להתקנה ולשדרוג מיידי של מערכות ה-WIFI הביתיות, כחלק ממהלך של הוספת ימי עבודה מהבית".

החברות שמצאו פתרונות בעצמן

ואם גם לכם הפתרונות של המדינה נראים לא מספקים בטווח הקצר, אתם לא היחידים. חברות רבות שמבינות שהעומסים בכבישים, שפוגעים בעובדים שלהן ובתפוקות שלהם, לא באמת הולכים לשום מקום והגיע הזמן להפסיק לחכות למדינה. אותם מעסיקים מציעים כבר היום פתרונות מסוימים שמקלים על העובדים, מפחיתים את העומס ומקלים גם על שאר הנהגים בכבישים. אלו רק כמה מהפתרונות, והגיע הזמן שחברות נוספות יבינו שיש להן מידה מסיומת של אחריות למצב ויחפשו דרכים יצירתיות לסייע.

מיקום המשרדים:

קחו לדוגמא את חברת Bright Data שהחליטה למקם את המשרדים שלה דווקא בנתניה, ולא בתל אביב, מתוך מחשבה על נוחות ההגעה של העובדים המגיעים מאזור המרכז, הצפון ואזור גוש דן.  המשרדים של החברה נמצאים קרוב לערוצי התחבורה הציבורית, קווי אוטובוס ותחנת הרכבת, והוא גם מאפשר למרבית העובדים לנסוע הפוך מכיוון העומסים. "בחרנו למקם את המשרדים דווקא נגד כיוון התנועה כך שהעומס מורגש, אך הרבה פחות מאשר האזורים הפקוקים ביותר", מדגישים בחברה, "זמן הנסיעה למקום העבודה הוא פרמטר רב משקל במבחן איכות החיים של כל אדם, לכן מיקום המשרד מאפשר להם ניהול זמנים נכון יותר ואף מיצוי של מירב שעות היממה".

בחברת BDO, לקחו את הפתרון הזה צעד אחד קדימה: לחברה יש סניפי משרדים רבים שמפוזרים ברחבי הארץ, מקרית שמונה ועד אילת, כך שכל עובד יכול גם להגיע ולעבוד באחד מהסניפים הקרובים אליו.

שאטלים של חברת לייטריקס (צילום: לייטריקס)
שאטלים של חברת לייטריקס | צילום: לייטריקס

שאטלים:

חברות רבות בוחרות לסייע לעובדים שלהם על ידי יצירת מערך היסעים נוח, עם נקודות איסוף מרכזיות, שמקל על ההגעה למשרד ללא רכב פרטי ומפחית את העומס על הכבישים. בחברת BDO עשרות מהעובדים משתמשים בשאטלים הפרוסים עבורם במקומות מרכזיים כמו תחנות רכבת או תחנות מרכזיות של תחבורה ציבורית. גם מיקרוסופט מפעילה לרשות העובדים מערך היסעים מגוון וירוק, הכולל שירות הסעות חינם (שאטלים) על בסיס יומי לקמפוס הרצליה מאזור המרכז וכן הסעות מתחנות הרכבת הסמוכות.

קורקינטים, אופניים ועוד:

ויש כאלה שזנחו לחלוטין את כלי התחבורה המסורתיים ועברו לדו גלגליים ולכלי תחבורה שיתופיים. מנתוני חברת Bird, חברת הקורקינטים השיתופיים שפועלת כיום ב-8 ערים ברחבי הארץ, עולה כי ב-3 השנים האחרונות, מאז שנכנסה לישראל, ישנה מגמה של זניחת הרכב הפרטי לטובת הקורקינט השיתופי בנסיעות פנים עירוניות. סקר שנערך על ידי עיריית תל אביב בשנת 2019, מצא ש-30% מנסיעות הקורקינטים השיתופיים החליפו נסיעות של רכב פרטי.

אופניים חשמליים שרכשה לעובדים חברת אופטיבס (צילום: אופטיבס)
אופניים חשמליים שחברת אופטיבס רכשה לעובדיה | צילום: אופטיבס

חברות רבות קפצו על הטרנד והחליטו לספק לעובדיהן אפשרויות תחבורה זולות, קלות ומהירות יותר. חברת FieldIn לדוגמא שמשרדיה ממוקמים בתל אביב שכרה לעובדים אופניים וקורקינטים אישיים כדי להקל עליהם את התנועה בתוך העיר. מיקרוסופט מעמידה לרשות עובדיה, ללא תשלום, רכבים שיתופיים חשמליים, ואופניים רגילים, מתקפלים או חשמליים לטובת נסיעה הביתה ולעבודה. גם בחניוני החברה יכולים העובדים למצוא עמדות טעינה לרכבים ולאופניים חשמליים, חניות מועדפות לכלי רכב שיתופיים וחניות אופניים מיוחדות.

עבודה היברידית:

עוד שיטה שמקלה מאוד על העומסים וגם על העובדים, היא פשוט לא להכריח את כל העובדים להגיע למשרד בכל יום. חברות רבות שהחלו לפעול בשיטה הזו בשל הסגרים שהוטלו בתחילת משבר הקורונה, גילו בהמשך הדרך שמדובר בשיטה החסכונית ביותר לעבוד. בלייטריקס לדוגמא, חברת יוניקורן ירושלמית שמפתחת אפליקציות לעיבוד ועריכה של סרטונים ותמונות, המשרדים נמצאים בירושלים אך עובדים רבים גרים במרכז הארץ. שם אימצו את שיטת העבודה ההיברידית והעובדים נדרשים להגיע למשרד רק 2-3 פעמים בשבוע, בהתאם לתפקיד.

פתרונות טכנולוגיים:

גם כשמדברים על פקקים, לאומת ההייטק יש פתרונות יצירתיים. חברות רבות מציעות אמנם מערך היסעים למשרדים, אך בגלל בעיות של חוסר יעילות הוא עלול להיות לא אטרקטיבי עבור העובדים. בדיוק לשם כך ישנן חברות שכל מטרתן לייעל את הנסיעות ולהבטיח מסלולים קצרים ומהירים.

אפליקציית רב פס של חברת hop-on (צילום: hop-on)
אפליקציית "רב פאס" של חברת HopOn | צילום: hop-on

חברת ההייטק הישראלית אופטיבס פיתחה פלטפורמת ענן מתקדמת לתכנון ולתפעול של תחבורה ציבורית, שעוזרת למפעילי היסעים, ערים ומוסדות לייעל את מערכי התחבורה שהם מפעילים. הממשק של אופטיבס מתכנן את הפעילות של אלפי קווים מדי יום, ויודע לענות במהירות על שאלות מורכבות כמו היכן ומתי כדאי שהקו יעבור, באיזו תדירות נכון להפעיל את הקו, מתי צריך לתדלק ואפילו באיזה רכב מומלץ להשתמש.  אופטיבס גם מעודדת את העובדים שלה לבחור בתחבורה ציבורית: משרדי החברה צמודים לתחנת רכבת ולעשרות קווי אוטובוס בתל אביב והחברה מחלקת לעובדים אופניים וקורקינטים חשמליים ללא תשלום. גם בלייטריקס, שם מפעילים מערך שאטלים ממרכז הארץ למשרדים בירושלים, נעזרים במערכת תכנון תחבורה מתקדמת של חברת opticity, שמקצרת את זמני האיסוף ומנגישה את השאטלים באפליקציה.

רכבים פרטיים - אאוט, תחבורה ציבורית - אין:

בסופו של דבר הגענו לנקודה שממנה התחלנו - כל הפתרונות לפקקים מתבססים על היכולת של המעסיקים ושל המדינה לעודד עובדים לזנוח את הרכב הפרטי שלהם ולעבור לפתרונות אחרים, שיתופיים וציבוריים. לא מדובר בחלום, מבדיקה של חברת Moovit פנגו בין מאות אלפי המשתמשים בשירות התשלומים באפליקציות בתחבורה ציבורית, עולה כי "קיים קשר ישיר בין אזורי הפקקים ואזורי התיקוף של המשתמשים בשירות, מה שמעיד על ההעדפה של הלקוחות להתנייד בתוך הערים הגדולות בתחבורה ציבורית". כלומר, העובדים בעצמם מעדיפים לעיתים קרובות תחבורה ציבורית, רק צריך לתת להם דחיפה קטנה לכיוון הנכון.

חברת HopOn שמפעילה את אפליקציית "רב-פס" עושה בדיוק את זה. החברה החלה לפעול מול מעסיקים ועיריות בכדי לרתום אותם בצורה אקטיבית למאבק בפקקים ובגודש, וזאת באמצעות הענקת תמריץ חודשי לעובדים בסכום משתנה אותו בוחר כל מעסיק על פי שיקוליו, בדומה לשוברי האוכל הפופולריים היום (תן-ביס, סיבוס) לשימוש בתחבורה הציבורית והשיתופית. הטבת הרב-פס לעובדים ניתנת לשימוש ברכבת, באוטובוס, בקורקינטים השיתופיים, אופניים, באבל-דן ושירותי תחבורה נוספים.

"הבנו כי לקהל המעסיקים בישראל, ישנה אחריות לא פחותה למצב אליו הגענו, לאחר שנים שבהם עודדו המעסיקים את עובדיהם להשתמש ברכב הפרטי", מסביר עופר סיני, מייסד החברה. "מתוך הבנה זו נולד שירות "רב פס למעסיקים" שמטרתו לשנות את סדרי הכוחות, לתמרץ ולעודד את העובדים השונים להגיע למקומות העבודה על ידי מגוון אמצעי התחבורה השונים והמצוינים הקיימים כבר כיום, הן אם באמצעות רכבת, אוטובוס, קורקינט שיתופי ועוד".

אז נכון, מצב התחבורה הציבורית בישראל רחוק מלהיות מושלם, וייקח זמן עד שכולנו נוכל לנטוש את הרכבים הפרטיים. ובכל זאת, אולי הגיע הזמן שכל אחד יבדוק בעצמו, בין אם הוא עובד יחיד ובין אם הוא מעסיק של מאות - מה הדרך היעילה ביותר להגיע לעבודה? אם כולנו נמצא פתרון שאינו רכב פרטי, אפילו יום אחד בשבוע - הכבישים בישראל כבר ייראו אחרת.

 

לפניות לכתבת: avivitm@ch2news.co.il