חקירת הענק בשוק המזון: שעות לאחר שרשות התחרות פתחה בחקירה של חברות שטראוס ושופרסל בחשד לתיאום מחירים מול היצרנים, גם במותגים פרטיים - הערב (שלישי) פרסמנו ב"מהדורה המרכזית" כי הבכירים בצמרת רשתות השיווק חשודים בתיאום העלאת מחירים בראיונות לתקשורת על חשבון הצרכנים.

חלק מהנחקרים נמצאים גם הערב בחדרי החקירות, בין הבכירים שהובאו לחקירה - מנכ"ל שטראוס גיורא בר דעה, מנכ"ל ויקטורי אייל רביד ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. על פי ההערכות, בימים הקרובים צפויים להיחקר מנהלים נוספים מרשתות שיווק ויצרניות מזון. 

סניף רשת ויקטורי בקרית מוצקין (צילום: ניר ודל, ויקיפדיה)
רשת ויקטורי. תמונת ארכיון | צילום: ניר ודל, ויקיפדיה

מהחקירה עולה החשד כי מנהלי החברות העבירו את המסרים על העלאת המחירים בפומבי ולא בחדרים אפופי עשן. בשלב הזה עדיין לא ברור עד כמה קל יהיה להוכיח את החשד הזה. על רקע הפרשה - מסתמן כי בשלב הזה ברוב החברות הגדולות הוקפאו הדיונים על העלאות המחירים.

כל הפרטים על חקירת הענק 

היום נרשמה טלטלה בשוק קמעונאיות המזון לאחר שרשות התחרות פשטה על משרדי שטראוס ושופרסל והחרימה מסמכים ומחשבים - בחשד לתיאום מחירים שנעשה מול היצרנים גם במותגים הפרטיים. הדבר מהווה לכאורה הפרה של חוק התחרות הכלכלית - עובדים בכירים בחברות נחקרים, בהם מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, ושלומי שפר ואסנת גולן מיחידת הדוברות בשטראוס. המסחר במניית שופרסל הופסק לכמה דקות וכשחודש - ירד ערך המנייה בשני אחוזים.

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל (צילום: סיון פרג)
איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל | צילום: סיון פרג

מטעם הרשות מסרו שהחקירה נפתחה "בעקבות אירועים שאירעו לאחרונה", אך מאחר שהחקירה בראשיתה לא ניתן למסור פרטים נוספים בשלב זה. מטעם החברה נמסר כי "הבוקר ביצעו חוקרים מטעם רשות התחרות חיפוש במשרדי החברה ונטלו מסמכים וציוד מחשובי, וכן כי מנכ"ל החברה נחקר במשרדי רשות התחרות. בצו החיפוש שהומצא לחברה צוין כי החיפוש הינו בחשד להסדר כובל. נכון למועד הדוח אין בידי החברה מידע נוסף אודות מהות החקירה ונסיבותיה".

מי שהוזמן להעיד בין היתר הוא מנכ"ל רשת ויקטורי, שרק לפני כמה שבועות הזהיר מצונאמי של עליית מחירים: "הספקים קיבלו עליות מחירים בחומר גלם כבר בחודש יולי, כל השילוח הבין-לאומי השתנה במספרים בערך, מהמזרח ב-50 אלף שקלים יותר למכולה ובאירופה 15 אלף שקלים יותר למכולה".

רק בשבוע שעבר חשפנו ב"תוכנית חיסכון" את האתר המוזל של שופרסל למגזר החרדי, שבו נמצאו פערים של עשרות אחוזים במוצרים. אחרי הפרסום והביקורת, שופרסל הורידה את האתר במקום להוזיל את המחירים לכלל המגזרים.