ישראל מחזיקה במדליית כסף בענף שלא כולם מכירים - התחנה המרכזית השנייה בגודלה בעולם, שנמצאת בתל אביב. המבנה הידרדר כמעט מהרגע הראשון, אבל בשנים האחרונות זה רק האיץ: "המצב על הפנים - אין פה כלום". החוזה של נצבא שמפעילה את התחנה אמור להסתיים בעוד שנתיים - אז תהיה הזדמנות לשינוי. על המצב הזה, משלמים משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית - כ-40 מיליון שקלים בשנה.

"המצב היום על הפנים - הניקיון, התחזוקה, הכול על הפנים", אמר אחד המוכרים בתחנה המרכזית בתל אביב. מוכר אחר הוסיף: "אין שירותים בתחנה, אין מזגן, אין פה כלום - וגם אין עם מי לדבר". המצב זה קורה בחסות נצבא, מי שמפעילה את התחנה היום.

בית המשפט קבע שהבעלים של החברה הוא הטייקון קובי מימון, חברו הקרוב, אגב, של שר האוצר לשעבר משה כחלון. "ראינו אותה משגשגת ועכשיו גרוע מאוד", אמר אחד המוכרים. "זה ככה מאז קובי מימון קנה את התחנה".

תחנה מרכזית תל אביב (צילום: חדשות 12)
התחנה המרכזית בתל אביב | צילום: חדשות 12

בית המשפט פסק בשנת 2017 כי "תוכניתה של נצבא הייתה לאורך כל הדרך להוביל לכך שהתחנה תקרוס ולא תשוקם". המטרה - לממש את המיליארדים שמסתתרים בנדל"ן הזה. בעוד שנתיים, החוזה עם החברה יסתיים ואז תהיה הזדמנות לשנות את מצב התחנה. בינתיים, על המצב הזה של התחנה, משרד התחבורה ומפעילות התחבורה הציבורית משלמות לנצבא - כמעט 40 מיליון שקל בשנה. מצד שני, ההקמה של מסופים חלופיים לאותם האוטובוסים מוערכת ב-250 מיליון שקל - השאלה והמריבה היא מי ישלם?

לפי המתווה המתגבש, העלות למסופים החדשים שיאפשרו להוציא את האוטובוסים יתחלקו בין נצבא, משרד התחבורה ועיריית תל אביב - אבל זה יקרה רק ב-2023, אבל לפחות זיהום האוויר והשירות המזעזע ייעלמו.

"מכיוון שלהרוס את התחנה ולבנות חדשה במקום אחר זה תהליך מורכב, שייקח למעלה מעשור ויעלה מאות מיליונים", אמרה מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו. "אנחנו הצענו פתרון פשוט ומיידי - להסית את תנועת האוטובוסים למסופים חלופיים - ככה נחסל את מפגן זיהום האוויר והרעש".