רפורמת סימון המדבקות: זו הייתה תוכנית הדגל של משרד הבריאות בתחילת 2020. המטרה - לגרום לאנשים לצרוך מזון בריא יותר. היום, לאחר יותר משנה וחצי, מחקר חדש של המכללה האקדמית עמק יזרעאל, קובע כי למרות שיותר מ-90% מהישראלים תומכים ברפורמת סימון המזון - רק 36% מושפעים מהתווית בזמן בחירת המוצרים שלהם.

פרופסור שוש שהרבני, מומחית לכלכלה התנהגותית במכללה האקדמית עמק יזרעאל, הסבירה מדוע הרפורמה לא גרמה לשינוי דרמטי: "קשה לשנות הרגלי תזונה באוכלוסייה. מה שהוסיף על הקושי הוא שאנחנו בשנת קורונה וקשה יותר להפחית במוצרי המזון שיש עליהם מדבקות אדומות כשאנשים נמצאים בבית עם הילדים והמשפחות בסגרים".

 

סימון מוצרים של משרד הבריאות (עיבוד: מתוך אתר משרד הבריאות)
סימון מוצרים של משרד הבריאות | עיבוד: מתוך אתר משרד הבריאות

מכירת המוצרים המסומנים - מאכלים עתירי סוכר ומלח ובעיקר מוצרים רוויים בשומן, המשיכה לעלות גם אחרי הרפורמה. בה בעת חברות רבות שינו את הרכבם של מוצרי המזון המזיקים, בשאיפה להתחמק מהסימונים, ובכך השיגה הרפורמה חלק מייעודה. 20% מהישראלים צורכים באופן קבוע מוצרים עתירי מלח, 31% צורכים ממתקים ועוגות כדרך קבע, ו-31% צורכים בשרים וגבינות שמנות באופן יומיומי. שיעורים אלו לא השתנו כמעט מלפני תחילת הרפורמה.

אחת הבעיות היא שהרפורמה מהווה תמרור אזהרה למוצרים לא בריאים, אך לא מספקת מספיק הסברה. שהרבני מסבירה על חשיבות הדיאלוג עם הציבור: "יש להגביר את ההסברה על תזונה בריאה וחשיבותה, ולסבסד מוצרים בריאים ברשתות השיווק כדי להנגיש אותם לאוכלוסיות שונות. צעדים אלו עשויים להועיל להורדת עודף המשקל שיש ל-50% מהאוכלוסייה בישראל".