"במקום זימון לנוירולוג - אפס נכות, אני לא יודע איך זה קרה": רבים מהחולים, הנכים והנפגעים שפונים לביטוח הלאומי לקבלת קצבה מתקשים לצלוח את מסלול המכשולים בדרך. בתחקיר ששודר ביום חמישי במהדורה המרכזית נחשף כיצד עובדים במוסד מפעילים לחץ על הרופאים בוועדות הרפואיות כדי לשנות את חוות הדעת ולהפחית את הקצבה לנכים רבים, לפעמים אפילו לבטל אותה - ולהותיר אנשים שזקוקים לכך ללא קצבה: "רובם אפילו לא יודעים שתיקנו להם את הפרוטוקול".

המסלול מתחיל כך: מי שמנסה לקבל את מה שמגיע לו, צריך להיבדק בוועדה רפואית. הוועדה כוללת רופא מומחה שקובע את אחוזי הנכות, מזכיר רפואי שתפקידו לרשום פרוטוקול ולשמור על הזכויות. משם זה עובר ליחידת הבקרה של הביטוח הלאומי, שלא רשאית לשנות דבר בהחלטה מבלי ליידע את הנפגע או להגיש ערער. אבל עשרות עדויות שאספנו בחודשים האחרונים חושפות פרוטוקולים משוכתבים על חשבונם של אזרחים מוחלשים: "לא האמנתי שדבר כזה יכול להיעשות", "זה חיים ומוות".

משרדי ביטוח לאומי בחולון, אוקטובר 2020 (צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock)
משרדי ביטוח לאומי בחולון, ארכיון | צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock

יוסי פרקש, בן 61 מכרמיאל, שבר את הכתף בתאונת עבודה. לאחר התייצב בוועדה, נאלץ "לרדוף" אחרי הביטוח הלאומי עד שקיבל מענה ונדהם: "בתשובה אני רואה שמחקו לי מה שהחליטו וכתבו תשובה חדשה. בהחלטה המקורית היה כתוב שמגיע לי נכות זמנית ל-13 חודשים, מאה אחוז, ואחר כך - אחרי שמחקו את זה - הם כתבו שלא מגיע לי בכלל שום נכות זמנית".

המחיקה "עלתה" ליוסי כ-150 אלף שקלים, והוא מצהיר כי לא הוגשה בקשה מצד הביטוח הלאומי לשנות את הפרוטוקול. זה כמובן מנוגד לתקנות הביטוח הלאומי שקובעות כי הגוף אינו רשאי להתערב בהחלטות רפואיות, בוודאי לא לשפץ פרוטוקולים לרעת הנפגעים ומבלי ליידע אותם - זאת למעט תיקון טעות סופר בפרוטוקול שייחתם בידי חברי הוועדה. טעות סופר, או "טעות קולמוס" בעגה המשפטית, היא שגיאת כתיב או טעות בחשבון - אבל מתברר כשהפרוטוקולים עוברים לרופאי ופקידי הבקרה של הביטוח הלאומי, יש מי שמרשה לעצמו לתקן מה שהוא רואה לנכון, מבלי שאף אחד יידע או ישים לב.

הפרוטוקולים המשופצים של הביטוח הלאומי (צילום: חדשות 12)
"מאפס למאה, מישהו שינה את ההחלטה". יוסי פרקש | צילום: חדשות 12

"זו שיטת מצליח, רק שהפעם היא לא הצליחה"

עו"ד אוהד נבון, שמייצג את יוסי פרקש, מסביר: "טעות קולמוס היא לכתוב ט' במקום ת', אבל במקרה שלנו מדובר בטעות מהותית. זו החלטה סדורה שמתייחסת לנכות, מתייחסת לאחוזים, ומישהו פשוט מוחק אותה". כשנשאל מדוע לדעתו שונתה ההחלטה, השיב: "אני חושב שהתשובה נעוצה בתקציב של המוסד לביטוח לאומי, וברצון של הגוף הזה לשמור על התקציבים שלו ועל הרזרבות העתידיות שלו. זו שיטת מצליח, רק שהפעם היא לא הצליחה - כי הם טעו ושלחו גם את ההחלטה המקורית גם את ההחלטה המתוקנת".

פרקש מאשים: "זה גוף של המדינה שלי, ובעצם הגוף הזה בוגד בי - עשיתי צבא, אני עבדתי  ושילמתי כל החיים שלי בתור עצמאי הרבה מאוד כספים לביטוח לאומי, ולא חיפשתי ולא ניסיתי לרמות אף אחד ואני מרגיש שמרמים אותי".

כדי להבין כיצד קרה שתחת אותה ועדה ואותו רופא התפרסמו שני פרוטוקולים שאומרים דברים הפוכים, שוחחנו עם דוקטור ד', רופא בכיר שכיהן כפוסק הרפואי בוועדה של יוסי. "קורה שיש טעויות, בתיק הזה כנראה חלה טעות. הראו לי את הטעות, אמרו לי 'תתקן אותה'". כשנשאל מי הראה לו את הטעות, השיב: "האחראי בביטוח הלאומי. הייתי צריך להגיד: 'תעלו את זה לערכאה גבוהה יותר והם יתקנו את זה'. הטעו אותי". 

אבל בשיחה אחרת שנעשתה מטעמנו במועד אחר, ולא ליד יוסי, אותו פוסק רפואי כבר נשמע יותר נחרץ: "קשה לי להאמין שמישהו יכול לשנות אחרי שחתמתי על הפרוטוקול. לדעתי דבר כזה צריך להביא למשטרה או לביטוח לאומי שיבדקו - פלילי לגמרי".

"כשאתה צריך אותם, אין צדק"

את אותה ה"טעות" עשו בביטוח הלאומי גם ל-א', שגילה ממש במקרה שהפרוטוקול מהוועדה הרפואית שבה השתתף שופץ לרעתו. אחרי תאונת דרכים הוא אובחן כמי שסובל מפגיעה בצוואר ובגב התחתון, שנוספו לפריצת דיסק שממנה סבל קודם לכן. כעבור למעלה משנה, כשהוא מושבת בביתו, הגיע לוועדה הרפואית בסניף הביטוח הלאומי באשקלון. 

האורתופד קבע לו בסיום הוועדה 10% נכות ולשם גיבוש סיכום סופי הפנה אותו לבדיקה אצל נוירולוג, אלא שאז גילה שמישהו בביטוח הלאומי החליט שלא לחכות לחוות דעת רפואית נוספת ופשוט מחק את אחוזי הנכות - ובמחי יד התהפכו חייו. במחלקות הבקרה של סניף הביטוח הלאומי לא ידעו שהמידע כבר עלה לאתר ושל-א' יש הפרוטוקול המקורי לפני ששופץ - ולמרות זאת, נטל ההוכחה עליו. הוא יצטרך לערער ולעבור דרך ייסורים נוספת: "רגע האמת מגיע, כשאתה צריך אותם אין צדק", הוא מאשים. "יש הוכחות, יש בדיקות. זה לא שבן אדם ממציא".

מיקי, בן 56 מנשר, נלחם בביטוח הלאומי מ-2014, אחרי שנפגע ברגלו בתאונת עבודה ומאז הוא מתנייד בכיסא גלגלים: "אני כמעט לא יוצא מהבית, עליתי במשקל כמעט 60 קילו". מצבו, שהחמיר עם הזמן, הביא אותו שוב לוועדה רפואית כדי לבחון אחוזי נכות שיאפשרו לו קצבה נוספת עקב הפסקות נשימה בשינה בדרגת חומרה משמעותית שהחלו בעקבות הטראומה. "בדיעבד התברר שרופא פנימאי, שטען שאין לו שמץ בדום נשימה וצריך למנות רופא אף אוזן גרון, הוסיף בכתב יד שכביכול הוא כן פסק בזה, כמובן נתן הרבה פחות ממה שמגיע לי", תוקף מיקי. "זה מכעיס, כי אני בטוח שאני לא הראשון, אני לא האחרון".

הפרוטוקולים המשופצים של הביטוח הלאומי (צילום: חדשות 12)
"בטוח שאני לא הראשון, אני לא האחרון". מיקי, נאבק בביטוח הלאומי | צילום: חדשות 12

הרופאים המומחים שיושבים בוועדות הרפואיות מוגדרים פוסקים רפואיים - תפקיד בעל אופי שיפוטי, וככזה הם נדרשים לפסוק בזכויותיהם של המבוטחים ולהכריע מול הביטוח הלאומי לגבי אופי הקצבאות וגובהן. אלא שאותם פוסקים רפואיים נקלטים לעבודה על ידי הביטוח הלאומי, מקבלים מהגוף הזה את שכרם כעצמאים, והביטוח הלאומי גם מחליט על המשך העסקתם. למרות 4 ועדות בדיקה ושני דוחות מבקר המדינה בשנים האחרונות כל הרפורמות נשארו במגירה, ופקידי הביטוח הלאומי ממשיכים לעבוד לצידם של הפוסקים בתוך הסניפים, ולהשפיע עליהם בדרך זו או אחרת.

תופעת הפרוטוקולים הכפולים שיצאו מאותן ועדות מתגלה כמעט תמיד במקרה. השכתובים של חוות הדעת נעשים בהתערבות של פקידי הביטוח הלאומי שעובדים לצד הרופאים בסניף, ובפרקטיקה הזו גם הזכויות של הנזקקים נפגעות, וגם עצמאותם של הרופאים בוועדות. כך הודה בפנינו רופא בכיר בעילום שם: "רופא הסניף ניסה להשפיע עליי. הוא טלפן ואמר 'אני לא חושב שזה נכון מה שעשית'. אני חתכתי את זה ואמרתי 'תשמע, זה מה שאני פסקתי. אתה לא רוצה, תערער, יש לך מנגנון'. עוד פעם הוא ניסה - ובאתי לאחראי על התחום ואמרתי שאני מתפטר'".

על הקשר הפסול הזה בין פקידי הביטוח הלאומי לפוסקים בוועדות מדבר גם מי שכיהן עד לא מזמן כמנהל הרפואי והרופא הראשי של הגוף, דוקטור ישי אוסטפלד. וכך הוא אמר בהקלטה שהגיעה לידינו מתוך הרצאת זום בקורס להכשרת פוסקים רפואיים, על דוח מבקר המדינה שעסק בעניין: "הרופא צריך לקבל החלטה מקצועית מבלי שישפיעו עליו - לא הפקיד, לא מנהל הסניף, לא מנכ"ל הביטוח הלאומי ולא שר הרווחה. ספק עם הכללים האלה מקובלים על ההנהלה של הביטוח הלאומי היום". עוד אמר אוסטפלד: "דוח מבקר המדינה הוא דוח מצוין. הביטוח הלאומי מנסה לאנוס את הדוח, לסרס אותו, לקלקל אותו - אסון נורא. אסור שמנגנון הבקרה וההכרעה של הוועדות הרפואיות יישלט על ידי פקידי הביטוח הלאומי. 

באחרונה התאחדו שורה של עורכי דין בגיבוי לשכת עורכי הדין, האגודה לזכויות החולה בישראל והעמותה הישראלית לסרטן העור - ועתרו יחד לבג"ץ נגד מה שהם מגדירים "פגיעה שיטתית וממושכת של המוסד לביטוח לאומי בעצמאותם של הפוסקים הרפואיים ובזכויותיהם של המבוטחים בוועדות הרפואיות".

עו"ד ענת קאופמן, יו"ר ועדת ביטוח לאומי ארצית בלשכת עורכי הדין, מסבירה כי העתירה מבקשת מבית המשפט הגבוה לצדק ששר העבודה ימנה ועדה, שהיא זאת שתמנה את הרופאים ותפקח עליהם, ואליה יהיה אפשר גם להגיש תלונות. העתירה גם טוענת כי ביטוח לאומי צריך להפסיק מיד להנחות את הרופאים, ובוודאי חייב להפסיק מיד את "הליך תיקון פרוטוקול" שנעשה במחשכים.

בביטוח הלאומי יגיבו לעתירה ובית המשפט עוד יחליט. בינתיים הגוף שעושה מאמצים רבים בשנים האחרונות לזכות חזרה באמון הציבור יצטרך לעשות בדק בית - מדוע יש מי שעדיין מרגיש שכשהוא פונה לקבל את מה שמגיע לו הוא נתפס כמי שמנסה לעשוק את הקופה הציבורית? 

תגובות

בביטוח הלאומי אמרו בתגובה שמדובר באחוז נמוך מסך כל הפניות. מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מאיר שפיגלר הסכים לבקשה להתייצב מול המצלמות, והגיב לממצאי התחקיר לאחר שהפרוטוקולים נחשפו בפניו.

"אנחנו בני אדם ולא מלאכים. ויש לנו גם לפעמים טעויות. אנחנו עושים את הכול כדי שהדבר הזה לא יקרה", ציין שפיגלר בריאיון. "אבל יש טעויות סופר, שהן גם נמצאות בתקנות של הביטוח הלאומי. אנחנו פועלים על פי התקנות, ואם יש מקרים חריגים אנחנו מטבע הדברים מטפלים בהם בצורה מיידית, ללא שום הקלות. בסוף, אנחנו עושים את הכול כדי לוודא שהלקוח יקבל את כל מה שמגיע לו, לא יותר ולא פחות".

הפסקת החל"ת: שיחה עם מנכ"ל ביטוח לאומי (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת 12)
"לא מתערבים בשום החלטה מקצועית של הרופאים". מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת 12

על העובדה שהרופאים מקבלים שכר מהביטוח הלאומי, השיב: "אנחנו לא מתערבים, לא במישרין ולא בעקיפין, בשום החלטה מקצועית של הרופאים. לא הוכשרנו, לא הוסמכנו, ולכן אנחנו לא מתערבים. אנחנו עושים את הכול כדי שהוועדה הרפואית בראשות הרופאים תתנהל בצורה רגישה, שמכבדת את בן האדם שמגיע לפתחה, ותיתן לו את האפשרות לומר את דברו מא' עד ת', ולא להתייחס אליו כאל סרח עודף".

שפיגלר הוסיף: "אנחנו רוצים רק דבר אחד - לתת ללקוחות את השירות הטוב ביותר, המקצועי ביותר, השקוף והיעיל. החל משבוע הבא, הפרוטוקולים יועברו ללקוחות ולמייצגים שלהם בצורה לגמרי שקופה. אם יש דברים שבדיעבד יתברר שאנחנו שגינו בהם, אנחנו נתקן את דרכנו".

ד"ר ישי אוסטפלד מסר בתגובה לכתבה: "ב-6 השנים שכיהנתי כמנהל הרפואי והרופא הראשי של הביטוח הלאומי נעשה מאמץ אדיר לשמור על עצמאות הפוסקים הרפואיים, תוך ראיית טובתו של החולה כערך מוביל. אני עומד לחלוטין מאחורי דבריי על הדוח המעמיק של מבקר המדינה. הדרך היחידה לחולל שינוי משמעותי בפעולת הוועדות הרפואיות היא באמצעות הקמת גוף ועדות עצמאי, בניהול רפואי, שיפעל באופן בלתי תלוי בביטוח הלאומי".