מדינת ישראל תגיע למחסור בחשמל עד סוף העשור אם לא תיערך לייצר את ההספקים הנדרשים למכוניות ורכבות חשמליות – כך לפחות מתריע דוח חדש שערכה BDO עבור פורום יצרני חשמל פרטי מגז טבעי. על פי הדוח, נדרשת תוספת כושר ייצור חשמל 5,400 עד 7,400 מגה-וואט עד שנת 2030 כדי לספק את צרכי המשק.

יצרני החשמל הפרטיים מסבירים כי תחזית צריכת החשמל הרשמית של המדינה, שעודכנה לאחרונה בשנת 2018 וצופה גידול של 2.8% בצריכת החשמל השנתית, מתבססת ברובה על מגמות עבר כמו הגידול בתמ"ג ומתעלמת משינויים טכנולוגיים, מבניים ורגולטורים המגדילים את משקל החשמל בסל האנרגיה.

מהעבודה עולה כי לצד עלייה של כ-2.8% לשנה בביקוש לחשמל בענפי הליבה כמו משקי בית, תעשייה, צריכה ומסחר צפויה עלייה משמעותית נוספת בעקבות הגידול בהתפלת מים וחישמול סקטור התחבורה לאור כניסת רכבים חשמליים, אוטובוסים חשמליים, חשמול רכבת ישראל, הקמת קווי רכבות קלות בתל אביב, ירושלים והצפון והקמת המטרו. יחד עם התוספת, הגידול השנתי בצריכת החשמל יעלה לכ-3.5%.

תחנת הכוח רדינג (צילום: עודד קרני)
צילום: עודד קרני

כך לדוגמא, אם עד היום כ-0.5% בלבד מכלי הרכב בישראל מונעים בחשמל, בשנת 2030 צפוי מספר כלי הרכב החשמליים לעמוד על כ-1.3 מיליון ולהוות קרוב ל-30% ממצבת המכוניות בארץ. בתוספת האוטובוסים העירוניים החדשים החשמליים, פרויקט חישמול מסילות רכבת ישראל, כניסת קווי הרכבת הקלה ורשת המטרו – שהקמתה צפויה להימשך גם הרבה אחרי 2030 ולצרוך עוד יותר חשמל בהמשך – סך צריכת החשמל של סקטור התחבורה תגיע ל-6.5 מיליארד קוט"ש עד סוף העשור.

גם בסקטור הביתי צפוי גידול בצריכת החשמל כתוצאה מהעליה ברמת החיים והגדלת השימוש במכשירים חשמליים כמו מזגנים, מדיחי כלים, מייבשי כביסה ותנורים, יחד עם הפחתת השימוש בגפ"מ לבישול ומעבר לכיריים חשמליים.