במרץ האחרון, עולם הסחר העולמי נכנס לכאוס בגלל אנייה אחת שנתקעה בתעלת סואץ שבמצרים. אורכה של האנייה, כגובה מגדל ה'אמפייר סטייס' בניו יורק, הצליח לתקוע את המעבר ל-6 ימים ולשבש את שרשרת האספקה העולמית. כדי להימנע מהישנות האירוע בעתיד, הרשויות האחראיות על התעלה הודיעו על הרחבתה והעמקתה של במקטע הספציפי שבו נתקעה האנייה, כך לפי דיווח שפורסם הבוקר (שלישי) ברשת CNN.

הנהלת התעלה החליטה בשלב ראשון להרחיב את שטחה ב-40 מטרים לכיוון מזרח ולהעמיק אותה בכ-2 מטרים נוספים. בנוסף, על שולחן התכנון נמצאת גם תוכנית להרחיב את נתיב הסחר השני שנפתח ב-2015 ב-10 קילומטר נוספים, ולאפשר מעבר מלא של 2 אניות בעת ובעונה אחת לאורך רצועת המעבר שאורכה 82 קילומטרים.

ספינת הענק אבר גיבן תקועה בתעלת סואץ (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס
הספינה שתקועה בתעלת סואץ (צילום: CNN)
הספינה שתקועה בתעלת סואץ | צילום: CNN

כ-19,000 אניות עוברות מדי שנה בתעלת סואץ - נתון המהווה כ-12% מכלל היקף הסחר העולמי. ההפסד בשל חסימתה של התעלה נאמד בכ-9.6 מיליארד דולר לכל יממה נוספת. מטרת הפרויקט היא "למקסם את יעילותה של התעלה ולקצר את זמן המעבר של כלי השיט בה, כמו גם להגביר את בטיחות הניווט בה", נמסר בהודעה לתקשורת מטעם הנהלת התעלה.

עם זאת, עדיין לא ברור האם יהיה די בצעדים אלו כדי להבטיח שלא תהיינה חסימות עתידיות בהמשך: חוקר בכיר באוניברסיטת צפון קרוליינה העלה את החשש, לפיו יצרני אניות יבחרו להגדיל את כלי השיט שלהם בהתאם להרחבת התעלה, במטרה למקסם רווחים. נתוני תאגיד ביטוח הספינות "אליאנז גלובל" מתארים כי ב-50 השנים האחרונות עלתה קיבולת הנשיאה של ספינות ב-1,500%. על אף החשש, חוקרים אחרים חוזים כי אין צפי לגידולם של כלי השיט בעקבות היעדר תשתיות עגינה מתאימות בנמלים ברחבי העולם.