תחנות טלוויזיה בסין החלו לאחרונה לטשטש את סמלי המותגים המערביים שמופיעים בתוכניות, זאת כחלק מ"קמפיין הכותנה" שעליו הכריזו במדינה. הפרשה, שכבר זכתה לשמות "פרשת המותגים" או "מאבק הכותנה", החלה בעקבות טענות מערביות – שהודהדו על ידי חברות האופנה הגדולות - לניצול של בני המיעוט האויגורי בהליך ייצור הכותנה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בעקבות זאת, קמעונאים מערביים נאלצו להתמודד עם מגבלות במדינה, וכעת נרשמת החמרה נוספת במשבר. בעקבות אותן טענות להפרות זכויות אדם לכאורה במחוז שינג'יאנג שבצפון מערב סין, הגבירו גם בממשל האמריקני ובממשלות מערביות אחרות את הלחץ על סין. בבייג'ינג מכחישים את ההאשמות.בין המותגים ש"הסתבכו" עם המשטר בסין, גם ענקיות אופנה כמו נייק, אדידס, H&M, פומה - כולן חברות ב"יוזמת הכותנה הטובה יותר" (BCI) - קבוצה ללא מטרות רווח המקדמת ייצור כותנה הוגן. הקבוצה הודיעה באוקטובר האחרון כי היא משעה את פעילותה במחוז שינג'יאנג, וכן את רישוי הכותנה באזור, והוסיפה הערה על "הסכנה שבעבודות כפייה".

במסגרת החרפת המשבר האחרונה, סלבריטאים סיניים רבים נאלצו לנתק את הקשר שלהם עם המותגים המערביים, ולהביע תמיכה בחברות הכותנה של שינג'יאנג. עכשיו גם תוכניות הטלוויזיה הפופולריות ממהרות ליישר קו ולהראות את תמיכתן.

סין, טשטוש, לוגו, טלוויזיה, צנזורה
טשטוש מותגים מערביים בטלוויזיה הסינית

על פי דיווחים בסוכנויות הידיעות, המהלך אפילו עיכב כמה שידורים מפני שבהוראת ההפקה, עורכי הווידאו מצנזרים את המותגים על הכול - מחולצות טריקו ועד נעליים. בהפקה של אחת מתוכניות הריאלטי הודיעו לאחרונה על דחיית הפרקים הקרובים בלי לספק סיבה. אולם יומיים לאחר מכן, הצופים הבחינו שסמלי המותגים המערביים טושטשו על חולצותיהם של יותר מ-50 המשתתפים בתוכנית.

בדצמבר פרסם ה- BBC תחקיר שהתבססה על מחקרים חדשים, שהראו כי סין מכריחה מאות אלפי מיעוטים, כולל אויוגים, לבצע עבודות כפיים בשדות הכותנה של שינג'יאנג. ברשת הבריטית גם הביעו השתתפות בצערם של עורכי הווידאו הסינים, שנאלצים לטשטש את סמלי המותגים. "הם בוודאי לא רואים הרבה שעות שינה בימים אלה", התלוצצו.