הממשלה אישרה היום (ראשון) את מתווה הסיוע של משרד האוצר לענף התעופה בעקבות משבר הקורונה, במסגרתו תשלם המדינה לאל-על כ-685 מיליון שקלים במשך 20 שנים, ו-52 מיליון שקלים לישראייר באותה תקופה. בתמורה התחייבו בעלי המניות לבצע הנפקה להגדלת הון החברות בהיקף של 50% מסכום הסיוע שניתן לכל חברה, וכן התחייבות להימנע ממשיכת דיבידנדים ל-5 השנים הקרובות.

התשלום שתעביר המדינה יהיה בגין רכישת כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, לתקופה של 20 שנה, בסכום מהוון וקבוע מראש. סכום זה לא ישתנה אף אם יהיה שינוי בהיקף הכרטיסים הנדרש בהתאם להנחיות הביטחון, כפי שאושר בהסכמים שנחתמו בין משרד האוצר לבין אל-על וישראייר.

המתווה שגובש מחליף את המתווה שהוצע בעבר לאל-על, להעמדת ערבות מדינה ייעודית להלוואה שתיקח החברה מהבנקים. המתווה שונה בשל התארכות המשבר והצורך המיידי של החברות בתזרים מזומנים.

מטוסי אל על מושבתים (צילום: משה שי , פלאש 90)
תשלום של כ-685 מיליון שקלים במשך 20 שנים. מטוסי אל-על | צילום: משה שי , פלאש 90

"מתוך הבנה שענף התעופה נמצא במצב קשה וייחודי, וכדי להבטיח את חוסנה של התעופה האזרחית בישראל, משרד האוצר יעניק סיוע שיקל על פעילות חברות התעופה בתקופה זו", מסר שר האוצר, ישראל כ"ץ. "נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי לתת יד ולתמוך בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה".

שרת התחבורה מירי רגב בירכה אף היא על המתווה שאושר. "מהלכים אלו מתחברים למאמצי משרד התחבורה לאורך השנה האחרונה להציל את חברת אל-על מהמשבר העמוק אליה נקלעה, כמו גם לסייע לחברות האחרות, ישראייר וארקיע". לדבריה, "יש לשמר את היכולת לטוס בלי תלות בחברות זרות".