פרסום ראשון: רשות החברות שיגרה מכתב להנהלת נמל חיפה ולפיו הפתרון שהוצע לפקק בנמל בלתי חוקי. בהסכם בין העובדים להנהלת הנמל, הוחלט כי נמל חיפה יוותר על צעדי התייעלות על מנת לקבל את הסכמת העובדים להגדלת המשמרות לפתרון הפקק. ברשות החברות טוענים שהדבר יגרור הפסדים גדולים ושהנהלת הנמל לא יכולה לקבל החלטה כזו על דעת עצמה. מנגד, גורם בכיר במשרד התחבורה תקף: "התנהלות תמוהה של האוצר ורשות החברות".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

נזכיר כי הפקק בנמלים נמשך כבר יותר מחודש, כשגם השבוע עשרות אוניות ממתינות בכניסה לנמלי ישראל לתורן לפרוק סחורות. בהתאחדות התעשיינים מכנים את המצב "משבר לאומי" ולפני שבוע תקפו את מנכ"ל משרד התחבורה על שאינו עושה מספיק.

שלשום כינסה שרת התחבורה ישיבה בהשתתפות הנהלת הנמל ועדי העובדים וארגון העובדים בניסיון לפתור את המשבר. בישיבה הועלו שורת פתרונות וגובשו הסכמות כלליות לפיהן יוגדל מספר המשמרות ובכך גם התפוקות של הנמל.

כדי לשכנע את ועד העובדים להיעתר לשינוי בתנאי העבודה, הסכימה הנהלת נמל חיפה לוותר על צעדי התייעלות עליהם סוכם ב-2020. ביניהם למשל ויתור זמני על "פול הגוררים", צעד שייעל את עבודת המשאיות בין רציפי הנמל למחסנים, אבל צמצם את היקף העבודה ברציפים ובכך את תוספות השכר לעובדים.

במכתב של רשות החברות ציין רועי כחלון, סגן מנהל הרשות, כי אף נציג מטעמם לא היה נוכח בפגישה. עוד הלין כחלון על כך שהוויתור על צעדי ההתייעלות יביא להפסד כספי ניכר לחברה, מבלי שהעובדים נתנו לחברה הטבה כספית כל שהיא. 

כחלון הדגיש במכתבו כי החוק מחייב חברה ממשלתית לפעול לפי שיקולים עסקיים כמו אלו של חברה לא ממשלתית. אם אכן רוצים בנמל לאשר צעד כזה יש לקיים דיון מסודר בדירקטוריון החברה שבו יוצגו תחשיבים מפורטים של עלות המהלך, ואף לדאוג לאישור מתאים ממשרד האוצר.

במשרד התחבורה לא התלהבו מההתערבות של רשות החברות. "זו התנהלות תמוהה של האוצר ושל רשות החברות, שמייצרת נזק אדיר לתעשייה הישראלית - רק הם יישאו בהשלכות", מסר הגורם הבכיר במשרד. "קשה להימלט מהמחשבה שמדובר בעיקר באגו על חוסר היכולת שלהם להוביל לפתרון יצירתי".

עוד הוסיף אותו גורם: "אחרי ההסכמות אליהן הגענו ואנחת הרווחה שנשמעה במשק, במשרד האוצר וברשות החברות מעדיפים להתעסק בכסף קטן. במקום לאפשר את העברת הסיכומים לביצוע שהיו מביאים לפתרון הבעיות בנמלים, מחזירים אותנו לנקודת ההתחלה ולכאוס".