התמשכות הסגרים הביאה לשיא בביקוש של הציבור הישראלי לעזרה במזון ומוצרי יסוד מעמותות הסיוע. בעמותות "חסדי נעמי" ו"מגדל אור" חוששים שלא יצליחו לסייע לכמויות האדירות של הנזקקים החדשים. מאז תחילת הסגר השלישי נרשמו בשירות התעסוקה 171 אלף דורשי עבודה חדשים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"אנשים שבעבר היו תורמים לנו, פתאום הפכו לנזקקים", אמר ל-N12 מנכ"ל חסדי נעמי, משה כהן. לדבריו, "כמות הפניות הולכת וגדלה ברמה מטורפת. מצב כזה לא חווינו מעולם בכל 35 השנים שהעמותה קיימת. יש אוכלוסייה שלא מדברים עליה בכלל – האנשים שנמצאים בחל"ת. חושבים שהם בסדר, אבל הרבה מהם היו על הקצה עוד קודם, וה-30% פחות שהם מקבלים בדמי אבטלה גמרו על אנשים רבים. הרבה אנשים מתחומי האירועים והתיירות למשל, שעבדו ולא נזקקו לסיוע בעבר, יושבים שנה בבית וכבר שרפו את כל החשבונות שלהם".

כהן מעריך שהעלייה בביקוש לסיוע בעמותה כבר מגיעה ל-40% יותר לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. "בכל שנה יש גידול מסוים, כי המצב במדינה רק נהיה גרוע משנה לשנה, אבל הקורונה זאת טלטלה לא נורמלית. בחצי שנה האחרונה מגיעות אלינו פניות במאסות מלשכות רווחה ומעובדות סוציאליות שמפנות אלינו", הוא אומר.

מתנדבי 'חסדי נעמי' מעניקים מזגן נייד לזוג ניצולי ש (צילום: חסדי נעמי)
מתנדבי 'חסדי נעמי' מעניקים מזגן נייד לזוג ניצולי שואה | צילום: חסדי נעמי

בחסדי נעמי צופים שלא יוכלו לעמוד בגל בקשות הסיוע. "לא נצליח לסייע לכולם, ואני אומר את זה בצער גדול", מסביר כהן, "אנחנו עובדים סביב השעון אבל היכולות שלנו מוגבלות, כי בסופו של דבר אנחנו צינור להעברת סיוע מאנשים שתורמים לאנשים שמקבלים. שנית, המערך הלוגיסטי אצלנו נהיה הרבה יותר מסובך בגלל הקורונה. אי אפשר להפעיל עשרות מתנדבים בו זמנית כמו פעם בתוך המחסן. ואז, בסוף היום יוצאים מהמחסן 300 משלוחים במקום 3,000 משלוחים.

"המצב קשה יותר משצפינו"

גם בעמותת "מגדל אור" מדווחים על זינוק מדאיג בבקשות הסיוע - 200% יותר לעומת השנה שעברה. בעמותה מתמודדים עם עומס פניות קיצוני, שמורכב מקהלים שלא הוכרו להם קודם לכן.

"מגדל אור", מייסודו של חתן פרס ישראל הרב יצחק דוד גרוסמן, מפעילה מערך קליטת פניות בבקשה לעזרה בסלי מזון לפני החג. עוד בטרם החלה העמותה להפעיל את מוקד הפניות לסלי מזון לקראת פסח, כבר הצטברו למעלה מ-10,000 בקשות בעמותה – לעומת כ-3,000 בלבד בפברואר אשתקד, רגע לפני פרוץ המגיפה בישראל.

הרב יצחק דוד גרוסמן, עמותת "מגדל אור" (צילום: מגדל אור)
הרב יצחק דוד גרוסמן, עמותת מגדל אור: "צעירים נשאבו למעגל המצוקה" | צילום: מגדל אור

"חשבנו שראש השנה האחרון היה השיא מבחינת כמות הפונים לעזרה ולסיוע", אומר הרב גרוסמן, "אולם, בשבועות האחרונים התמונה שקיבלנו מלמדת כי המצב קשה יותר משצפינו. אנשים ניצלו את כל החסכונות והאפשרויות שהיו להם ונשארו ללא כל פתרון. אנשים, צעירים בחלקם, שבתקופת חגי תשרי עוד הצליחו להתקיים בכבוד, נשאבו למעגל המצוקה ופונים אלינו בבקשה לסיוע במזון".

לא רק הנזקקים החדשים נמצאים בבעיה. "אנשים שהיו רגילים לקבל מאתנו עזרה נמצאים במצוקה קשה הרבה יותר וחייבים עזרה ממשית כבר עכשיו. הם ערים למצב הכלכלי הקשה וחוששים שבשל הזינוק הגבוה בפניות לסיוע לא ניתן יהיה לספק חבילות מזון לכולם", מסביר הרב גרוסמן.

על רקע הדברים האלה, בעמותה מביעים חשש סביר שלא יוכלו לעמוד בדרישה לסלי מזון ובשל כך הוחלט להגביר מוקדם יותר מהשנה את מאמצי גיוס התרומות מחברות המזון, חברות מסחריות וכן תרומות מהציבור הרחב וזאת במטרה לתת מענה לכל הנזקקים. לאור הביקוש הרב והצפי המסתמן, העמותה אף תרחיב את המערך הלוגיסטי שלה.

לתרומה לעמותת "חסדי נעמי" חייגו: 03-6777777 או כנסו לאתר www.naomi.org.il

לתרומה לעמותת "מגדל אור" חייגו: 5630* או כנסו לאתר www.chagsavea.com