איך להציל את העסק? השנה האחרונה פגעה קשות בעסקים הקטנים, עם הרים של חובות וללא הכנסות חלקם נאלצו לשקול את האפשרות שאליה איש לא רוצה להגיע - לסגור את העסק או אפילו להכריז על פשיטת רגל. אבל מתברר שזה לא המסלול היחיד, אחרים הצליחו להמציא את עצמם מחדש בזכות המשבר ואפילו, כמעט לא נעים לומר, להרוויח.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

אחד מאותם עסקים שניצחו את הקורונה הוא "נאומבורג-דרורי", סטודיו קטן לעיצוב מגוש עציון, שבעזרת ייעוץ עסקי הצליח להתרומם מתוך השבר ולצאת ממנו עם צמיחה של לא פחות מ-15%. אז איך הם עשו את זה ומה אפשר ללמוד מהם?

 עד הקורונה

שם העסק: נאומבורג-דרורי.

מה עושים? סטודיו לעיצוב גרפי, דיגיטל והפקות דפוס בן 10 שנים, השוכן בכפר עציון, במתחם "הלולים".

הבעלים: יהודה נאומבורג ויאיר דרורי.

יועץ עסקי שמלווה את המשרד: טל שמשון, הבעלים של חברת הייעוץ העסקי 'טל שמשון מאסטרים בניהול', מומחה בהקמה שיווק ותפעול יחידות רווח והפסד בארץ ובאירופה.

הסיפור שלנו: מחדרון קטן עם שני מנהלים ומעצבת, התרחבנו והפכנו לסטודיו גדול ומעוצב הממוקם בלב הפועם של גוש עציון. לפני הקורונה עבדו במשרד כבר 15 עובדים ביניהם 7 מעצבות גרפיות, מחלקת דיגיטל, מחלקת סושיאל, מחלקת קרייאטיב ומחלקת הפקות דפוס.

הקורונה: המשרד העניק שירותים למועצות, עיריות, עמותות וארגונים פרטיים רבים, ביניהם בתי מלון וחברות תיירות גדולות בארץ ובעולם. המשבר נחת עלינו בהפתעה, לפתע לקוחות רבים שעבדנו איתם הקפיאו את כל הפעילות. הבנו שהמצב חייב להשתנות במהירות.

טל שמשון, ייעוץ עסקי "מאסטרים בניהול" (צילום: אורטל כספי מאיר)
טל שמשון, ייעוץ עסקי "מאסטרים בניהול" | צילום: אורטל כספי מאיר

איך יוצאים מהמשבר?

ביחד עם היועץ העסקי טל שמשון התחילו במשרד תהליך אינטנסיבי בשני היבטים. בתוך העסק - התמקדו במשרד בשינויים ארגוניים שהגבירו את יעילות העבודה, ויצרו שליטה מוחלטת ומוקפדת בהוצאות ובהכנסות; מחוץ לעסק - על ידי חשיבה מחוץ לקופסא, המשרד הצליח להבין שבעקבות המשבר התעוררו בעולם סביבם צרכים חדשים ובהתאם הם הציעו מוצרים חדשים שהרחיבו את קהל הלקוחות שלהם.

בתוך העסק:

"ראשית דאגנו להבין היטב מה ייחשב כהצלחה עסקית כלכלית מבחינת העסק הזה, ברמת שנה, חציון, רבעון, וחודש, ובהתאם בנינו תוכנית עסקית", סיפר שמשון. "לאחר מכן, הקפדנו על תכנון מדויק של מה ניתן להכניס ומה ניתן להוציא בעסק, כלומר - תכנון הרווח. בפועל, עקבנו עקב בצד אגודל, שאכן ההכנסות וההוצאות תואמות את התכנון שנעשה מראש. כל זאת תוך הידוק התקציב.

"במקביל, התמקדנו בתהליכי גבייה וגיול חובות של לקוחות, כדי ליצור תזרים מזומנים הדוק וחיובי. כך למעשה יצרנו תחזית עסקית ברמת רווח והפסד, ותחזית תזרים מזומנים. עקבנו אחריהן ממש עד הרמה היומית ובהתאם רמת השליטה עלתה בצורה דרמטית".

גם נאומבורג ודרורי סיפרו על העבודה אינטנסיבית ברמת המבנה הארגוני: "נעשו שינויים בהגדרות התפקידים ובמדד איכות הביצוע של כל תפקיד ותפקיד בארגון. מתוך הייעוץ והליווי העסקי למדנו שזה הזמן להרכיב מבנה חדש ומצומצם ואיפה שחשוב וניתן להרחיב - ביצענו השקעות כדי ליצור יתרון תחרותי בשוק. כך למשל, פיתחנו את מחלקת הדיגיטל, עם גיוס עוד אנשים ויכולות למשרד בנישה הזו".

מחוץ לעסק:

מילת המפתח בהתנהלות הסטודיו הייתה פרואקטיביות - קבלת החלטות יזומות ויצירת שינוי לא רק בתגובה למצב הקיים. 

"תחילה ניתחנו את הבידול של העסק ואת ההצעות השיווקיות שעלינו להציע לשוק כדי שנהיה אטרקטיביים ביותר בתקופה כזאת", סיפרו נאומבורג ודרורי. הסטודיו לא חיכה שהלקוחות ידברו איתו אלא השקיע בתקשורת ממוקדת עם לקוחות עבר ומתעניינים, על מנת לעודד פרסום דווקא בזמנים אלה.

"במהלך שנה זו המשרד התחזק מאוד בעולמות הדיגיטל ובחבילות שיש ביכולתו להציע ללקוחות", סיפר שמשון. בנוסף התחזק המשרד ביצירת אריזות ממותגות ומיוחדות לקהלי יעד ספציפיים בארץ ובחו"ל, ואכן כמות ההזמנות של משלוחים וחבילות אלו עלו משמעותית בתקופה זו".

אך העסק לא הסתפק בלקוחות ישנים, וחיפש את הלקוחות הפוטנציאליים שנוצרו בזכות המשבר. כך במהלך השנה האחרונה עשה הסטודיו מיתוג של עסקים ובתי ספר שהיו זקוקים לשילוטי קורונה, מדבקות ועוד מוצרים, שיכוונו ויזכירו לקהל לשמור מרחק, לשים מסכות וכדומה.

"שירות נוסף שקיבל תנופה ונחל הצלחה רבה מאוד במהלך התקופה הזו, הוא בניית אתרים ממותגים וכל עולם הרשתות החברתיות", סיפר שמשון. "המשרד יצר אתרים רבים, דפי פייסבוק וקמפיינים ממומנים לחברות רבות במשק".  

התוצאה:

בזכות התהליך העסקי שעבר הסטודיו המשבר לא פגע בו, להפך - ההכנסות של החברה גדלו ב-15% בשנת הקורונה. היכולת לנצל הזדמנויות חדשות, לפעול בצורה אקטיבית ולא רק להגיב למצב הקיים, לשמור על הכסף מחד ולהשקיע במה שחשוב מאידך, כל אלו אפשרו לסטודיו הקטן להתמודד בהצלחה עם המשבר הכלכלי.