עשרות תלונות הגיעו למערכת "תוכנית חיסכון" שמתארות סיפור דומה: "נציגי בנקים" מתקשרים ללקוחות ומתריעים על תנועות חריגות בחשבון. הלקוחות המודאגים מתפתים למסור את פרטי החשבון וכך למעשה הם מעניקים לנוכלים גישה חופשית לחשבון שלהם. הנוכלים גונבים אלפי שקלים מהחשבון ונעלמים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"התקשרו אלי בשעה 23:00 בלילה ואמרו לי שזה מבנק פועלים וביקשו קוד הזדהות", סיפרה אנה, אחת מקורבנות העוקץ, לנציגת בנק הפועלים. "נתתי את הקוד ואז הם שינו לי את המספר טלפון בפועלים ועד עכשיו לא הצלחתי להשיג אתכם. הוא משך לי כסף, גם בכספומט, וגם עשה העברה בנקאית".

אנה חשבה שמדובר בשיחה שגרתית ושעל הקו נמצא נציג מבנק הפועלים שבו היא לקוחה. אלא שבדיעבד התברר שמדובר במתחזה שהצליח לפרוץ לה לחשבון הבנק. לאחר שהמתחזה השתמש בקוד האישי של אנה, הוא הצליח להעביר אלפי שקלים לחשבונו.

וזה לא המקרה היחיד. כך גם קרה לנתי מדרום הארץ. התקשרו לעדכן אותו על הלוואה דרך קרן הפנסיה, ולאחר שמסר את הקוד האישי הנציגים, לכאורה, הצליחו להיכנס לחשבון הבנק שלו ולמשוך לו כספים. 

עידן שער, מומחה לאבטחת מידע וסייבר, הסביר עד כמה אנחנו חשופים להונאות כאלה: "אפשר לעשות את זה עם הרבה מאוד אפליקציות והרבה אתי אינטרנט שנותנים את השירות הזה בחינם, ולכן הדבר הזה הוא מאוד נפוץ".

עידן הציג כיצד הוא מתקשר מטלפון של ניתן לחזור אליו והסביר: "מאחורי הקו יחכה לך כביכול נציג שירות ממחלקת הונאות ומעילות של אחד הבנקים הגדולים, הוא יסביר לך שפרצו לחשבונך ויבקש ממך את הקוד הסודי שלך כדי לבטל את הפעולות. כדי להוסיף קצת יותר אמינות לסיפור הוא גם ישלח לך קוד סודי, במיוחד לטלפון, שאת תצטרכי למסור לו אותו כדי לקנות את אמונך".

ברגע שנותנים לאותו נוכל את הקוד הסודי הוא מקבל גישה לכל חשבונות הבנק, ויכול לעשות בהם מה שהוא רוצה. נתי ואילנה כנראה לא יקבלו את הכסף בחזרה, אבל בינתיים חשוב לזכור- אם נציג פונה אליכם ביוזמתו ומבקש פרטי הזדהות אישיים שלכם – מדובר ככל הנראה בנוכלות.