הקמעונאיות בישראל הרוויחו בגדול ממשבר הקורונה. בעוד חברות אחרות סבלו מהסגרים החוזרים ונשנים, חברות המזון נהנו מעלייה בצריכה, תוצאותיהן השתפרו ומניותיהן זינקו. כך למשל, מניותיהן של רמי לוי ושופרסל קפצו בשניים עשר החודשים האחרונים בכ-15%, מניית ויקטורי קפצה בכ-33% וטיב טעם קפצה פי 3.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

גם חברות המשלוחים באונליין, שמהוות פעולה משלימה לרכישה בסופרים, הציגו קפיצה משמעותית בעקבות הקורונה, ולפחות אחת מהן, חברת ברינג ברינג, שמוכרת יותר תחת המותג Quik, צברה תיאבון ומעוניינת להיכנס לבורסה.

על פי טיוטת התשקיף שפרסמה החברה לקראת ההנפקה הראשונה לציבור, Quik אמנם הגדילה את המכירות בצורה משמעותית, מ-26 מיליון שקל ב-2019 לכ-86.7 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2020, המהוות קצב שנתי של כ-115.7 מיליון שקל לשנה (קפיצה של 343% בהכנסות) אבל בשורה התחתונה סובלת מהפסדים כבדים. יתרה מכך - הפעילות מפסידה גולמית. כלומר, החברה מוכרת את המוצרים והשירות במחיר נמוך מהעלות שלהם.

בשנת 2019 רשמה החברה הפסד מצטבר של כ-16.5 מיליון שקל, ב-2020 כבר רשמה החברה הפסד של 27.7 מיליון שקל לשלושת הרבעונים הראשונים, כלומר הפסד שנתי צפוי של כ-37 מיליון שקל (קפיצה של 124% בהפסד השנתי). כפי הנראה, המודל העסקי לפיו היא עובדת יביא אותה לרווחים רק אם היא תצליח להגיע להיקפי פעילות גבוהים מאוד ובינתיים היא מבקשת את המימון מהציבור.

אתר quik (צילום: צילום מסך)
אתר Quik | צילום: צילום מסך

Quik פועלת כקמעונאית אונליין בארץ (E-commerce טכנולוגית), המשווקת מוצרי צריכה מהירים (FMCG - Fast Goods Consumer Moving) לרבות מזון יבש וטרי, פירות וירקות, קצבייה, מעדנייה, מאפייה, מוצרי טואלטיקה ופארמה, מוצרי ניקיון ועוד.

הפעילות מתבצעת באמצעות פלטפורמה אינטרנטית המאפשרת לחברה לנהל שרשרת אספקה מלאה, ללא צורך בהשקעה בנכסים או במלאי, החל משלב הרכבת סל המוצרים על-ידי הלקוח וגביית התשלום; ליקוט ואריזה של המוצרים, באמצעות מערך תפעולי המופעל על-ידי החברה או באמצעות חברות הסופרמרקטים, מפעילה מערך שילוח ואספקה לבית הלקוח.

בעלי העניין העיקריין בחברה הם החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה, כ-19.65%) סופר-פארם (17.85%), וקבוצת יוניון (יבואנית טויוטה והזכיינית של רשת H&M בישראל  - 17.85%), וכן OBI Partners עם 16.29%. מנכ"ל החברה הוא אבירם גנות, ולקראת הנפקתה סיכמה החברה עם אלדד פרשר, לשעבר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, כי ימונה לתפקיד היו"ר.

על פי נתוני החברה, היא מספקת שירותים ביותר מ-270 ישובים ברחבי הארץ, באמצעות פעילות ב-26 נקודות אספקה מאשקלון ועד וצפונה, מתוכן 17 נקודות מספקות שירות של איסוף עצמי. החברה מספקת מעל-40 אלף הזמנות בחודש, וברבעון הרביעי של 2020 רשמה הכנסות הנאמדות בכ-40 מיליון שקל. 

אבל בשורה התחתונה, למה שהציבור ייתן לה כסף? למה שהציבור יממן את ההפסדים שלה? האמת שהכל שאלה של מחיר. החברה צפויה לצאת להנפקה לפי שווי של 400 מיליון שקל וזה נראה גבוה, אפילו גבוה מאוד בהינתן התוצאות שלה.

הכתבה המקורית פורסמה ב"ביזפורטל"